"Ytterväggarna kan man isolera kraftigt utan nackdelar, likaså fönster och under plattan, men vinden bör man vara försktig med. Blir de för kallt på vinden får man problem med mögel." citerat BJohan

Ej angrepp på dig utan jag undrar var/hur detta påstående har sin grund? Jag skrev detta först på värme/vatten/uppv sidan men det hör mera hemma här.

Jag har full respekt för påståendet men det är "farligt" att därav dra konsekvensen att problemet löses genom att börja tumma på isolertjockleken i taket.
Lägger man dessutom till att fenomenet inte är något problem i väggarna blir jag ännu mera bryd.

Jag fattar inte detta och låt mig då tänka högt, så kan någon haka på

Uppifrån sett så är takbeläggningen, undertak och kanske tom ytskiktet på isoleringen tidvis kallare än omgivningen. Då blir det oundvikligen fuktpåslag vid vissa väderförhållanden.

Här kan man då tänka sig att om isoleringen är tunn så är den så varm att inget påslag/kondensering sker. Men vad händer med allting däremellan upp till takpannorna?

Samma resonemang kan man föra med ytterväggarna och varför är det inget problem där? En förklaring skulle kunna vara att konvektionen skapar ett drag som sen drar in frisk luft, sänker rel fuktigheten och därigenom ventilerar bort fukten. Men är det eg inte liknande förhållanden i ovan?

Om vi då tar träkonstruktionen under takpannorna och ovanför isoleringen, dvs vi har luft mellan isol och taket. Den träkonstruktionen vill jag påstå kommer att leva sitt eget liv oberoende om vi har halvtaskig diffspärr, mera eller mindre isolering (undantag ångbastu). Vi har eg bara vädring att ta till, eller? (Mitt carporttak: bestod av gummiduk och 3/4"panel, möglade också, inte under duken utan synligt underifrån, stoppades med klorin)

Vid vissa ställen (1½planare) så ligger isoleringen ofta mot någon form av träkonstruktion/skiva (för att skapa spalt mot taket). Här kan man då tänka sig att denna skiva tidvis blir så kall att kondensering sker. Lite fukt på ovansida skiva dunstar kanske snabbt, men om hela skivan fuktas upp ordentligt eller kondensering sker underifrån så kan det kanske börja hända otrevliga saker.

Jag undrar om det inte är vid just dessa ställen som skapat påståenden om att dra ner på isolertjockleken. ???
Och det är klart att vid tunn isolering så skapas en drivkraft (pga varmare isolering) för att motverka kondensering och få bort denna fukt om/när kondensering skett. Men igen, varför inte problem i ytterväggen då? Kan det vara för att vi använder (jag kan ej termerna nu) porös duk, asfabord (förr i världen) osv

Jag har resonerat mig fram till min övertygelse att det är okunskap/byggfusk/snålhet/vilseledande information, dvs en billigare konstruktion där driftkostnaden (i form av högre energiförbrukning) sen betalas av någon annan.

Att sen gå ut och propagera för en generell minskning av isolering i tak är för djävligt. Det blir ju helt fel på någe vis, att ta bort isoleringen för att vi byggt så att det ruttnar. Nä nu var jag sarkastisk, kanske

Jag medger att när jag först såg dessa rekommendationer, att dra ner på isolertjockleken, fattade jag nada, men just nu är jag rätt övertygad i mitt resonemang ovan. ;)

Jag ser fram emot konstruktiv kritik, ty min erfarenhet är ringa på området
 
tja..

ang vinden så beror det på massor med faktorer..

har man god ventilation innomhus, kan man ha tjockt lager isolering på vinden Samt väggarna.
har man dålig bör man ha mindre..

Varm luft stiger.. Varm luft bär mera fukt änn kall luft. hamlar den varma & fuktiga innomhus luften på vinden och möter där den kalla luften = kondens.

Risken finns också i väggarna givetvis.. dock så är det inte lika mycket varm fuktig luft som går genom väggen tror det rör sig om 10-20% resten genom golv och framför allt tak (vinden).

Så den stora faran är fuktig innomhus luft. Vindar tål normalt att vissa dagar bli fuktiga för att andra dagar torka ur. Det vikiga är att det inte är för fuktigt ofta/hela tiden.

Har man bra ventilation på vinden få suger den ut evntuell fuktig innomhus luft som kommit upp på vinden. Har man för liten ventilation får man hoppas att den torkar upp med hjälp av värme = lite isolering.
Har man dock för bra ventilation på vinden finns risken att man får in fuktig utomhus luft vilket heller inte är det bästa..

Ventelationen på vinden är svårt.. Lagom är bäst.

alla vindar är unika, svårt o säga vad som är rätt respektive fel.. Dock så råder alla artiklar, energirådgivare osv att man ska isolera trotts att det kan vara helt fel för just ditt hus.

Ang din Carport. så har det väll kommit fuktig luft up från golvet/marken/blöt bil. Gummiduken är väll tät? så fukten kan inte komma någonstanns änn nedåt.. Bästa vorde det om man kunde göra så att fukten kunde komma ut/uppåt tex möggelstopp:ar.. tog ni bort gummiduken? efter som du skrev att det inte fanns någon möggel under den..!

kan ju säga att min kunskap om sånna gummi duk är obefintlig. ;) :D :-[


/mina åsikter & tankar om ämmnet..
 
hade loss duken senare för att slå in spik som krypit upp
 
det var ingen bra länk eller stöd för påståendet ;) sökord? ???

jag undrar om det inte fortfarande är så att vid (de konstruktionsfel, sorry konstruktionsförhållanden) som råder så löses det med värmetillförsel tex gm tunnare isolering

..och det KAN vara så att det blir ekonomiskt optimalt att tumma på isolering till förmån för mindre bräder och plank - men det är en annan sak ("och det vill jag se")
 
såg också på www.träguiden.se något i stil med att "vid fuktproblem på takkonstruktionen kan tunnare isolertjocklek eventuellt övervägas"

.. men vad gör man då när det bara finns ett tak ??? ??? ???
tex alla carportar, lador och logar ::) ::)
..fattar nada :-[
 
Alltså.. Dom fall där man rekomenderar att ta bort isolering är ju i dom fall där man har lagt på extra isolering så vinden blir Kall.. Det finns inte en enda varm vind med möggel problem.. Dom som får möggel problem är ju dom Kalla vindar.

Minskar man på isoleringen får man en varmare vind. = mindre risk. ;)

Iallafall i dom fallen som jag har läst..
nån länk finns nog inte.. Bara sunt förnuft ;) Jag kan i o försig göra en hemsida om du vill ;D :D ;)

Ang Carport o liknade så beror det antagligen på att det är rejält ventelerat & har samma Temperatur som luften "utomhus" vilket gör att det inte blir någon kondens på taket.

Kondens risken är ju som högst på Vintern. Huvudproblemet kvarstår ju dock. Hur kommer fukten upp på Vinden. ingen diffspärr?, ingen ventelation?, läckande yttertak??.

Tar man tag den biten med att ta reda på hur fukten kommer upp o förhindrar det så behöver man inte ta bort isoleringen..

Hittade faktiskt 2 länkar i ämmnet..

http://www.ekofiber.se/vind.html
http://www.sp.se/energy/sv/teknikomraden/fukt-mogel/fuktsakra_konstr.htm
 
Kondens risken är ju som högst på Vintern. Huvudproblemet kvarstår ju dock. Hur kommer fukten upp på Vinden. ingen diffspärr?, ingen ventelation?, läckande yttertak??.

Tar man tag den biten med att ta reda på hur fukten kommer upp o förhindrar det så behöver man inte ta bort isoleringen..
.....det är ju det jag tror - och att tumma på just takisoleringen blir också dyrt i längden

(skall kolla länkarna sen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.