Hej, har läst i några trådar om ljudisolering, men i mitt vardagsrum där jag bara har stenväggar så vill jag ha nån sorts ljuddämpning/brytning eftersom det ekar. Detta tänkte jag göra med 45 mm ullplattor sedan panel på det, dock så är det vanlig råsida, alltså ingen spont som slås ihop utan jag ska ha 2 mm glipa mellan varje bräda 95mm*22mm. Observera så är detta bara på en vägg som är 4 meter, inte hela rummet.

NU undrar jag, är detta ett bra sätt och även viktigt, ska jag sätta någon plast över isoleringen för att slippa eventuella partiklar? Väggen som isoleringen ska sitta mot är en innervägg, inte en yttervägg. Är det en bättre ide att sätta isolering-gips-panel?
 
Nu är jag ingen akustikexpert, men jag skulle tro att eko påverkas absolut mest av ytskiktet, inte alls så mycket av vad som finns bakom. Jag skulle tro att skillnaden mellan att panelen direkt på väggen eller att ha mineralull bakom panelen blir väldigt liten. Men jag kan också ha väldigt fel här.
 
om du bara spikar panel så bygger du dig vad man kallar en diffusor-.. Denna splittrar ljudet i mindre delar ...dock en väldigt dålig sådan då ytan är symmetrisk...

Sätter man dem på avstånd från väggen så har man skapat sig en resonanslåda som svarar mot given frekvens typ en flaska du blåser luft i... Stopapr du ull bakom så dämpar du samma frekvens istället...Relationen på tjocklek bräda, bredd på hålet och volymen bakom styr frekvensen... Detta finns det excel för..jag har en hemma nånstans så PM.a mail så kan jag skicka vid tillfälle...

Isoleringen skall inte plastas..du sätter ett glest tyg mellan isolering och bräder...Sedan kan man åtgärda allt detta genom att tex hänga tunga gardiner på skenor då har du mer flexibilitet i rummet... Dessa hängs då på olika avstånd från väggen för att avståndet mellan tyget och den fasta ytan skall vara en fjärdedel av våglängden hos den frekvens du vill släcka.. osv....det är en vetenskap..men man kan göra det enkelt:)
 
Oj zankan! Vilken tur att det finns sådana som du! Återkommer med en skiss på rummet i fråga.

Dörröppning utan dörrar är den vägg som ska kläs med panel, Öppningen har för övrigt nu dörrar.

Ähh vad liten bild, lägger till länk: http://img223.imageshack.us/img223/4476/24578143630lh6.jpg
 
  • 24578143630.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fin bild med det saknas viktig information.... Bredd, läng och höjd på rummet skulle sitta som en fläskläpp:) Jag skulle nog släppa absorbenten bakom soffan då soffan som sådan är en grym ätare av ljudvågor.... Funkar som en tubetrap typ....

Sedan jadi jadi.... men dimesionerna i rummet betyder mycket mer än man tror. en anläggning för 100 000 kan omöjligt låta 100 000 i ett rum dimensionerat/byggt för en monoradio vilket säger sig självt...mått ju fler desto bättre... dvs fasta mått mellan fasta delar möbler å sånt kan man flytta i sidled så det är ett lite bekymmer:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.