Hej,

Monterade precis ett nytt lås på vår gamla ytterdörr. Och tycker att glipan mellan karm och dörr/låshus är lite väl stor (>0.5cm).

Det är väl bara att justera karmskruvarna tänkte jag... men när jag tog bort "plopparna" så fanns där ingen skruv! Bara ett tomt hål. Hur sitter dörrkarmen?

Och hur skall jag nu minska glipan? Vill inte ha något fult T eller L järn på dörren.
 
C
T-järnet är ju inte till för att minska glipan, utan för att minska risken för inbrott.

Den gängse metoden, om inte det finns justerskruvar på gångjärnen, är väl att införskaffa på ett eller annat sätt en gångjärnsbockare och bocka till dom lite..?
 
Jo det låter ju onekligen enklast... Nytt verktyg som man bara använder en gång i sitt liv alltså? Eller någon som lyckats med detta med den vanliga arsenalen av pryttlar man har hemma..?
 
Skulle tro att ditt hus är ett "monteringsfärdigt" hus från 70 talet.
Där är dörren monterad innan man gipsade på insidan av väggarna och är då spikad från "baksidan"
Det kan funka att dra i karmskruv och tvinga ut karmen.
Finns det möjlighet att lossa något foder på insidan eller utsidan så hade jag lossat där för att se.
 
hmm.. ja så kan det nog vara.. Huset är dock byggt -86. Något fodrer går tyvärr inte att lossa på..
Men det är ju betydligt billigare att köpa ett par karmskruv än något nytt verktyg.. Jag hoppas att det bara finns någon regel där "bakom" som skruven får fatt i.

Glipan är såklart störst precis där låsreglarna går in och något mindre på ovandelen och underdelen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.