kimf
Hey,

Ska göra denna fönster gluggen mindre för att få plats med underskåp i nya köket, har gjutet lite gran, men aldrig murat. Detta känns dock som en lagom stor uppgift att börja med ;)

Ordinarie vägg konstruktion är
<utsidan>
--------- 120mm Fasadtegel
~~~~~ 100mm isolering
===== 180mm lättbetong (inkl puts)
<insidan>

Så frågan är vad jag ska mura upp med smidigast?
- Jag råkar ha en pall vanligt tegel liggande, ganska lätt att hantera och kapa (tror jag ;)), men tappar väl en del k-värde just här under fönsterna med bara tegel? spelar det någon roll på två såhär små ytor?

- Limma dit ny lättbetong, typ leca eller H+H känns smidigare att hantera sålänge man hittar block som endast behöver kapas i kortände, dock ingen bygghandel som verkar ha dem i trevliga dimensioner på lager, gissar att det inte är så kul att kapa dem i alla möjliga led.

Gluggarna jag ska mura upp är 1300 * 180 * 280 mm & 1200 * 180 * 280 mm

74BDFA8F-1BA3-4719-AB3E-7999E300297F.JPG

På utsidan kommer en murare och hugger i fasadteglet så det blir snyggt. Ville inte ge mig på att hugga upp vart annat fack, skuta in och få stenarna enhetliga samt försöka blanda till matchande fog (en ganska udda mörk fog med vita små stenar i). Men vet inte riktigt när han kommer, därför vill jag göra insidan nu så jag kan fortsätta med övriga ytskikt.
 
kimf
Hittade H+H lättbetongplattor på optimera nu, finns i dimensionerna 75x200x600 och 200x200x600. Med detta kan jag bygga nästan exakt 280mm på höjden med en av varje inkl limfogen på ca 2mm. Blir lite för tjockt, så får plats med mindre isolreing än tänkt. Men känns som ett smidigt alternativ. Då skulle jag endast behöva kapa två stenar på längden i 1300mm breda gluggen. I 1200mm gluggen kan det gå att kränga in dem helt utan kapning.

Dessa behöver inte puttsas heller, räcker med spackling, så detta känns som ett bra alternativ faktiskt.

Något att tänka på för en amatör?
Är det dumsnålt att limma dit detta lilla med PL400 istället för att köpa en 20kg säck (är minsta förpackningen) av deras eget tunnfogslim?
 
Redigerat:
kimf
Slutade med att jag jagade fatt i tillhörande tunnfogslim i alla fall, kändes onödigt att chansa med PL400 ifall det skulle bli sprickbilning sedan, ska trotts allt kakla ovan på.

Rum under renovering med murblock vid vägg, avlagda på presenning, fönster och tunnfogslim synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev helt perfekt på höjden, och nöjd med första murningen. Tog fasligt mycket längre tid än jag tänkt mig, men var ju första gången.
Blocken var väldigt enkla att kapa med vanlig fogsvans, vilket underlättade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.