Ni som har FTX-system eller liknande - drar ni ner fläkthastigheten då ni inte är hemma? Ligger det någon besparing i det?
Mvh
 
Nix, kör normalt dygnet runt.
 
Kan Consensus ge lite mera kött på benen i sitt ställningstagande.
Ventilationskravet är ju satt i första hand med tanke på luftomsättning för personer och inte kopplat till energi, fukt eller andra aspekter. Luften i många hus är aldeles för torr vilket man kopplar till allergier och andra sjukdomar.
Jag upplever att diskussionerna inom detta ämne är på väg att väga över för minskad ventilation och rörelse- och beteendestyrd ventilation.
Jag skall inte ge något råd till tråd-ägaren men att läsa på mer om detta är inte fel.
Min personliga inställning i dagsläget är att minska på varvtalet om man inte är i bostaden.
 
olaeklund skrev:
Kan Consensus ge lite mera kött på benen i sitt ställningstagande.
Ventilationskravet är ju satt i första hand med tanke på luftomsättning för personer och inte kopplat till energi, fukt eller andra aspekter. Luften i många hus är aldeles för torr vilket man kopplar till allergier och andra sjukdomar.
Jag upplever att diskussionerna inom detta ämne är på väg att väga över för minskad ventilation och rörelse- och beteendestyrd ventilation.
Jag skall inte ge något råd till tråd-ägaren men att läsa på mer om detta är inte fel.
Min personliga inställning i dagsläget är att minska på varvtalet om man inte är i bostaden.
Min initiala tanke var om man kunde spara några kronor (inte många, men några), men du lyfter ju även lite andra tankar. Har du några bra länktips?
 
Upp till 20% enligt uppskattningar (se länkar nedan), men framför allt komfortvinster finns, tror jag.

Läs en hel del på Byggsektorns innovationscentrum - flerbostadshus med behovsanpassad ventilation: http://www.bic.nu/sa/node.asp?node=911

Kolla även: http://www.bebostad.se/Genomforda projekt/Behovsstyrd_ventilation.aspx?val=ap
(energimyndighetens tävling 1998): "Syftet med tekniktävlingen var att med hjälp av styrning av ventilationsluftflödet, via luftfuktighet, CO2, närvaro – frånvaro och matos, kunna minska ventilationen under de tider då ingen vistades i lägenheterna. Därigenom beräknades energianvändningen för ventilation kunna minskas med ca 20 procent, jämfört med om kontinuerligt normluftflöde upprätthållits över dygnets alla timmar. "

Eller: http://www.brftorstorp.se/default.asp?rID=1074
citat från sidan: "Behovsanpassa ventilationen - för bästa luftkvalitet och värme!
När du inte belastar bostadsluften så hårt som normen är beräknad för så är det fördelaktigt att minska ventilationen
* mindre värmeenergi ventileras bort
* värmeväxlarens verkningsgrad ökar

Då ingen vistas i bostaden kan min-ventilation ställas in - läge 1 på VENTEX - vilket ger ca 0,10 - 0,15 l/s per m2. Detta flöde är tillräckligt då ingen vistas i bostaden enligt Boverkets byggregler. "


Mvh/Abbe
 
Redigerat:
OK, du ställde en fråga och jag svarar dig kort.
Som du ser så är det inte helt smart att köra vent alltid. En enkel fråga är "varför skall man göra det?" Vad skulle syftet med det vara? Det finns så många tyckare o tänkare o förståsigpåare som du ser på dessa forum.
Var kritisk i dina bedömningar.
Jag har nyligen trätt in i dessa forum o så mycket skit som finns här. De bästa tipsen kommer från folk som har hands-on erfarenhet och inte byggare eller hantverkare.
Själv är jag byggare o certifierad energiexpert (fint som attan) så mig skall du inte lita på, men jag kan lotsa dig vidare till "säkra" källor.
Men innan jag blabbar vidare så finns det ingen anledning att köra fullt tryck på vent när ingen finns i byggnaden. Korkat egentligen.
Ola
 
Mitt svar var bara en beskrivning hur jag gör, dvs jag kör på normalläget hela tiden året runt. Har en RDKR från Fläktwoods. Enda gången jag gör något är när det är riktigt kallt ute och aggregatet börjar återvinna fukt, inte bara värme. Det är så en roterande växlare fungerar. Det gör att det bildas imma på fönstrena. För att minska på detta så stänger jag av tilluften helt och hållet och kör aggregatet som ett rent frånluftsaggregat. Det är absolut inte optimalt, men så gör jag. Det händer kanske 15 dagar per år. Återstående 350 dagar tuffar aggregatet i sitt normalläge, drar 60 Watt och ger mig 18 grader i tilluften.
 
Mitt aggregat börjar föra gnisslande ljud när det blir neråt 10 minus, någon som har varit med om liknande och löst problemet?
 
Man får helt enkelt göra ett övervägande av emissioner och ppm halt.
Ventilation är främst till för din egen hälsa så är du en snål djävel som ska spara lite pengar kan du ju stänga av den helt hehe. ;)
 
Bambi skrev:
Mitt aggregat börjar föra gnisslande ljud när det blir neråt 10 minus, någon som har varit med om liknande och löst problemet?
Hej! tror att dina lager till fläkten börjar ge upp..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.