Vi har beställt nytt kök och kommer få det i slutet av januari.
Men vi är lite skeptiska om måttet mellan våra bänkar är korrekt.
Som det är ritat är det 1800mm
Frågan är om inte det är i längsta laget.
Ett alternativ som jag kom på ikväll är att minska den lilla bänken med 200mm.
Det skulle innebära att skåpet under minskar från 800mm till 600mm.
Vi vill nämligen att den lilla bänkens slut ska ligga i linje med den största bänkens slut.
Har ni lite goda råd att komma med angående avståndet och eventuella lösninga?
Tyvär hittar jag inte mått ritningen nu men klistrar in den så fort jag hittar den.
Tack för förhand.

29976365.jpg
29976364.jpg
 
Ingen som har några tankar om måttet??
 
du Holmgren, du kommer nog inte att få några vettiga svar alls.

Det är omöjligt att förstå vad du menar helt enkelt.
"Lilla bänken" och "stora bänken" säger oss inte mycket.

Bäst att du plockar fram den måttsatta ritningen.

//KoW
 
Ledsen om det var oklart.
Hittar inte ritningen så jag ritade lite i paint. Hoppas det blir tydligare.;)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi har beställt nytt kök och kommer få det i slutet av januari.
Men vi är lite skeptiska om måttet mellan våra bänkar (1och 2) är korrekt.
Som det är ritat är det 1800mm
Frågan är om inte det är i längsta laget.
Ett alternativ som jag kom på ikväll är att minska den lilla (3) bänken med 200mm.
Det skulle innebära att skåpet under minskar från 800mm till 600mm.
Då skulle avståndet mellan bänk 1 och 2 bli 1600mm.
Vi vill nämligen att den lilla (3) bänkens slut ska ligga i linje med den största (2) bänkens slut.
Har ni lite goda råd att komma med angående avståndet och eventuella lösninga?
Tyvär hittar jag inte mått ritningen nu men klistrar in den så fort jag hittar den.
Tack för förhand.
29985531.jpg
 
Bänkrad (1) kan du lyfta ut 10cm från väggen, och lägga en djupare bänkskiva, på så sätt får du mera arbetsyta och lite mindre avstångd. Kanske kan göra så med skåpen i rad 2 också.
Behövs ju nya täcksidor, men det kanskr är möjligt att göra ändringar på beställningen fortfarande?
Om möjligt, så kan man ofta beställa extra djupa lådor också (65cm) , så utnyttjar man fulla låddjupet med en 70cm bänk.

/Magnus
 
Jag hade med en tanke på lite större skiva. Då blir avståndet 1700mm....
Är det ok eller kommer det kännas som väldigt långt mellan dom båda?
Vad är det normala att ha för avstånd emellan två likande bänkar?
 
12-1300 mm är rekommenderat mått.

Vad är det på den toma väggen?
 
Min. 1200 är rekommenderat mått, som robsarve mycket riktigt skriver, men vi har nyss byggt ett kök med 1000 mellan bänkarna och det fungerar mycket bra även det.

Jag tror det kommer att kännas långt om måttet överskrider 1300 och 1800 är definitivt för långt. Utöka bänk 1 till 700 mm djup och öka även bänk 2. Svårt att se på ritningen, men det kanske passar med en högdel med 1100 mm höjd mot den tomma väggen till höger. Där kan gästerna hänga och se på när du lagar middagsmaten!
 
Här kommer en ritning på huset.
Det röda är väggar som ska rivas.
29989968.jpg
Då är det som jag tänkt, 1800 mm är för långt.
Jag ska åka ner och prata med dom som ska bygga köket nu och diskutera lösningar. Tack för all hjälp än så länge.
 
Jag tycker det skulle passa väldigt bra med en högre bardisk mot det gamla rummet. Mitt kök är just färdigt efter total ombyggnad och vi har köksö, med bardisk på 110cm. Dessutom har vi diskho i köksön. Jag tog ett par bilder idag som jag bifogar.
 
  • kitchen1 after.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kitchen2 after.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Akvist:
Väldigt fint kök.
Denna tanken har jag inte haft. Ska funder på det under nattens jobb.
Vad har du för avstånd mellan köksön och spisen?
 
Mellan köksön och spisen är det 100cm. Det fungerar bra, men det skulle inte skada med ytterligare 10-20cm. Anledningen till att vi bara har 100cm är att vi ville ha gott om utrymme på andra sidan bardisken. Man ska kunna sitta vid bardisken samtidigt som man ska kunna passera obehindrat bakom. Avståndet från bardisken till väggen är 120cm.
Jag och en snickare byggde köksön. Den baseras på fyra stycken köksskåp och tre stycken bänkskivor i granit. Bänkskivan till bardisken vilar på tre kraftiga konsoller som är inbyggda mellan baksidan på skåpen och panelen.
 
Jag har löst allt med kökstillverkaren nu,
Vi flyttar in bänk 2 lite.
Bänk 1 blir 70cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.