Även om man har volymförstorare o extern beredare el framför allt internberedare, Varför laddar inte båda om det är en viss diff då den ändå startat??

Styrningen borde vara så att om pumpen går för värme så skulle den ju kunna fortsätta med vv om tempen där är t.ex 3° under stopp temp innan den stannar el tvärt om ??

Har ju läst om Carmans påpekanden om att det görs flera starter för vv med internberedare pga att innermanteln inte hinner värmas utan bara yttermanteln så efter typ 30 min måste den göra en start till för vv...
 
På min Nibe så startar VVB laddning efter radiator start, om det är en grad kvar till start (kan ha varit 2 grader också, orkar inte kolla just nu)

Därimot tror jag inte det är så åt andra hållet, där skulle ju då inne tempen höjas om pumpen går för ofta.

min pump preoriterar varmvatten om båta behöver värme, men den värmer bara 40 min tror jag det var, sen värmer den huset i 20 min
Även om bara varmvattent behöver värmas, så gör den det i max 40 min, sen går den äöver på radiatorerna (o då blir det ju bara cirkulation, om veräe inte behövs) detta ökar antalat starter om man har för stor vvb, men allt är inte starter här i livet, det ska ju vara komfort också. desutom så hiner ju vattnet skickta sog o du får vvb:n mer full laddad om den nu är så urladdad att en start inte räcker för att värma uppden
 
Men om pumpen går för att göra radiatorvärme, och under den tiden hinner varmvattenberedaren sjunka till startvärde, växlar den om då genast innan radiatorvärmen är färdigkörd, eller tar den hand om varmvattenberedaren direkt efter avslutad radiatorkörning?

Tycker också att när kompressorn väl går så skulle den köra upp även varmvattenberedar tempen innan den vilar. Även om det bara är 2gr diff.
 
(detta gäller Nibe 1X15)
om den som i ditt exempel gör radiatorvatten o vvb behöver värmas, så preoriterar den vvb

under vvb laddning så har värmepumpen ingen koll på vb tamp o kan då inte räkna gradminuter, så jag antar att man i ett hus med liten eller för liten pump kan få problem vintertis om den alltid ska göra varmvatten efter radiatorvattnet.

har man klen pump så brukar man behöva ställe start tiden för vvb lite högre än standarsvärder, detta gör att den kommer att värma vvb oftare o inte lika länga varje gång (det är det där med att den inte ska värma så länge, som gör att man får bättre gång på en lite pump. väntar man för länge behöver pumpen hjälp av elpatronen för att hinna ikapp.
 
CarMan skrev:
På min Nibe så startar VVB laddning efter radiator start, om det är en grad kvar till start (kan ha varit 2 grader också, orkar inte kolla just nu)

Därimot tror jag inte det är så åt andra hållet, där skulle ju då inne tempen höjas om pumpen går för ofta.
Ok men det kunde ju ha varit så den laddat vv även om tempen bara är 2° under stopp tempen men du har nog rätt i att det omvända nog inte skulle funka så bra, Blir nog lite övertemp om den tempen skulle ligga länge nära stopp tempen... Ibland så stämmer inte allt man tror borde funka så därför är det ju bra med forum så man får hjälp med tankar o ideer... :)
 
allt är inte starter häe i värden.

Stor tank för att minska starterna ger trögare system = svårare att hålla exakt rätt innomhus temo (försämrad prstandard) & en risk att elpatron kan behövas i extram fall.

Ändra diverse inställningar, till fantasivärmden för att få få starter resulterar i sämre cop, då pumpen går långa tider med högre temp än bör värde


man måste hålla en balans, det är lätt att stirra sig blind på starter & vad andra har på sina anläggningar. Varje anläggning är unik o man ska justera in den efter vad den har för förutsettningar.
 
Jag har precis installerat en EcoAir utan acc.tank, vad är normalt vid denna årstid, hur många starter per 24h?
Jag hade 17starter senaste 24h, och då hade den bara gått en 1tim totalt under senaste 24h...
 
vet inte nåt om din pump, så det är svårt att ge ett bra svar.

generellt skulle jag säga att man inte ska ha över 20 starter / dygn, & mer än 3 starter / drifts timme
 
D
2an skrev:
Ok men det kunde ju ha varit så den laddat vv även om tempen bara är 2° under stopp tempen men du har nog rätt i att det omvända nog inte skulle funka så bra, Blir nog lite övertemp om den tempen skulle ligga länge nära stopp tempen... Ibland så stämmer inte allt man tror borde funka så därför är det ju bra med forum så man får hjälp med tankar o ideer... :)
Varför skulle den inte lika gärna kunna fortsätta att beta av lite gradminutrar direkt efter en vv-laddning? Det skulle väl inte bli övertemp för det?
 
om radiatorvattnet kyls i exakt samma takt, oavsett utom/innomhus temp, som när den värmer radiatorvattnet. då sulle det inte göra nått om man beta av några gradminuter i förtid.

men efter som det inte är så ett hus fungerar, så kommer pumpen att gå samalnagt en längre tid o det gör att inomhustempen kommer att höjas.
 
D
CarMan skrev:
om radiatorvattnet kyls i exakt samma takt, oavsett utom/innomhus temp, som när den värmer radiatorvattnet. då sulle det inte göra nått om man beta av några gradminuter i förtid.

men efter som det inte är så ett hus fungerar, så kommer pumpen att gå samalnagt en längre tid o det gör att inomhustempen kommer att höjas.
Inte för att jag förstår vad det är du vill säga, men enligt mitt sätt att se på det, så skulle man kunna börja beta av gradminuter-underskottet innan det når gränsvärdet utan att det skulle påverka temperaturen. Effekten skulle bli precis som att ställa om VP-start gradminutrarna tillfälligt till ett annat värde. Det gör inte att man ändrar temperaturen i huset, bara att man tillfälligt ändrar hysteresen
.
 
jag är inte helt säker, men jag tror att även om du går in o ändrar gradminutrarna så kan du då behöva göra en rarallellförskjutning för att hålla samma värme

Du får ut olika hög effekt vid olika tempraturer & köldbärar temp samt vb tamp blir högst olika beroend på hur länge pumpen går.

(men jag har inte praktiskt testat. möjligen är det ingen skilnad)

om du därimot nyss har värmt varmvatten (eller av annan anledning har haft kompresor drift) sp finns ett spärr värde att kompressorn inte får starta innom en viss tid (tror det är 20 min)
Denna funktion förhindrar ju också att du får för många starter, den kan också göra att då får el tillskott, om du har klen pump!
 
D
CarMan skrev:
jag är inte helt säker, men jag tror att även om du går in o ändrar gradminutrarna så kan du då behöva göra en rarallellförskjutning för att hålla samma värme

Du får ut olika hög effekt vid olika tempraturer & köldbärar temp samt vb tamp blir högst olika beroend på hur länge pumpen går.
Att man får ut olika hög effekt vid olika driftslägen spelar ju ingen roll. Pumpen räknar ju efter hur mycket energi den har lämnat till VB så högre effekt betyder ju bara att detta går snabbare, inte att den totalt sett ger mer energi till VB.

Om du ändrar startvärdet för gradminutrar så skall det inte påverka snitt-temperaturen i huset, utan påverka hur mycket temperaturen svänger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.