Vi skall bygga nytt och vi har bestämt oss för ett minirenigsverk för att behandla avloppsvattnet. Det finns så många olika så jag tänkte fråga om det finns någon som vill dela erfarenheter med minireningsverk. Finns det något minirenigsverk som man absolut inte skall använda och finns det något minirenigsverk som verkligen håller måttet.
 
Vi kör med Uponors Upoclean, har kört den sen maj och än så länge så tuffar den på bra, 180 reningscykler är körda (140 l per cykel).

Det renade vattnet släpps i en bäck 50 meter från tomten.

Driften ligger på ca 300 kr/månad.

/Andreas
 
Hade SEAB Ecobox F3 och den fungerade inte då vi tog prover vid ett flertal tillfällen både före och efter filterbyte osv....
 
Tack för att jag fick lite tips. Vi har funderat på en Upoclean eller wehoputs. Det beror på priset vilket vi väljer. De två reningsverken har varit de som vi anser har varit dom bästa. De verkar ha klarat sig bra i många tester.
 
En faktor man kan behöva ta hänsyn till - beroende på var i landet man bor - är om kommunen ställer sk "kretsloppskrav" på reningsverket. Vissa kommuner är betydligt hårdare än andra och vill först och främst att man väljer urinseparering och i andra hand ett reningsverk där man verkligen kan få till ett "kretslopp" tex genom att man själv komposterar slammet.
Vi har (i Linköping) valt WehoPuts eftersom deras reningsverk dels har en bekväm inbyggd slamavattnare där du plockar bort en slamfilterpåse för kompostering några gånger per år, dels verkar ha en robust konstruktion. Sen är det inte heller någon nackdel att tillverkaren KWHPipe är rätt stora och har många WehoPuts i drift i sitt hemland Finland.
Men, än så länge bara beställning på gång, så har ingen praktisk erfarenhet ännu.

Lycka till med besluten!
/Håkan
 
bygganytta skrev:
Vi har funderat på en Upoclean eller wehoputs. Det beror på priset vilket vi väljer. De två reningsverken har varit de som vi anser har varit dom bästa. De verkar ha klarat sig bra i många tester.
Var hittar man de testerna?
 
Tomtebo skrev:
Var hittar man de testerna?
Känner inte till så många som finns tillgängliga på nätet, men på http://www.avloppsguiden.se/lasvart/avlopptekniker.htm finns länk till Stockholmsförsöket "Bra Små Avlopp" där jag tror att bla UpoClean finns med.
Finns även en länk till en studie av VA-Forsk lite längre ner på sidan, som är läsvärd.
En annan bra test är gjord av Finska Miljöcentralen (SYKE) som man kan hitta på finska någonstans på http://www.ymparisto.fi. För icke finskspråkiga har tillverkaren GreenRock gjort en svensk sammanfattning av testen som finns här http://www.greenrock.se/sampo.pdf.

 
Hej! Byggannyttan har du tittat på www.biorens.se detta skall jag själv
installera nu i höst, jag har letat noga innan jag bestämde mig.
Min kommun ställer höga krav på funktion och underkänner många utav de
märken som finns, detta är dock godkänt.
Mejlar gärna mer info om du vill.
Lycka till/ Elvin :)
 
Elvin skrev:
Hej! Byggannyttan har du tittat på www.biorens.se detta skall jag själv
installera nu i höst, jag har letat noga innan jag bestämde mig.
Min kommun ställer höga krav på funktion och underkänner många utav de
märken som finns, detta är dock godkänt.
Mejlar gärna mer info om du vill.
Lycka till/ Elvin :)
Intressant Elvin! Har inte sett denna tillverkare tidigare. Ser ju bra ut enligt specifikationerna och klarar ju också kretsloppskraven. Har du lust att ge en hint om ungefär var Biorens (för ett hushåll) ligger i pris?

mvh/Håkan
 
Priset som efterfrågas på Biorens är för EC 6 (endast biologisk rening) 60`000 kr,
med biologisk/kemisk rening 70`000 kr. Den senare räcker till två hushåll.
Något dyrare än en del andra, den är dock enkel att installera, minimalt grävningsarbete samt ingen slammtömmning, låg driftskostnad, förutom ett lågt pris
över tiden ser jag fler fördelar som avgjorde mitt val.
Det är kul om ni skriver om era funderingar utav minireningsv.alt andra lösningar.

MVH/ Elvin :-/
 
Hej,
Vi funderar också på ett minireningsverk, det var jättebra att hitta den här tråden! Vi är två fastigheter som kommer att köra ett kombinerat system. Såg att Biorens med biologisk/kemisk rening för 70 000 fungerar för två hushåll, det låter väldigt bra kostnadsmässigt! Vet någon möjligtvis vad själva installationen kostar, på ett ungefär och om detta företag finns i hela sverige?

Vi har precis börjat titta på det här alternativet till infiltration, så det skulle vara kanon att få höra lite mer rekommendationer och erfarenheter speciellt om det är någon som har minireningsverk för två fastigheter.
Mvh
Jenny
 
Hej,
i brist på egen praktiskt erfarenhet av minireningsverk ännu (får ett WehoPuts 5 installerat om några månader) kan jag iallafall ge dig några tips på vad vi i vårt letande hittat som bra kandidater. Vi har då enbart kikat på anläggningar av den senaste generationen där du inte behöver få besök av slamtömningsbilen:

- WehoPuts http://www.kwhpipe.se/Default.aspx?id=437708

- Topas http://www.topasvatten.se/

Båda går att få i olika storlekar/antal hushåll och ligger ungefär lika i pris som Biorens som Elvin tipsade om. Har en bekant som nyligen har installerat Topas för två hushåll, vilket då gör att prisbilden blir riktigt lockande per hushåll.
Förutom att prata med tillverkarna är det nog också smart att tidigt ta kontakt med din kommun för att kolla vad dom föredrar och tillåter.

mvh / Håkan
 
Hej igen !
Kul att fler kan haka på tråden och utbyta tankar och funderingar kring detta med
minireningsv. Fortsätt med det.
Jag har inte hunnit fingranska de olika alternativen som krumeluren bidrar med
men de verkar vid en snabb koll vara snarlika biorens, dock verkar det vara mer
"prylar" i dessa, skall kolla upp detta mera, kan ju vara ett alternativ. Tack för det.
I övrigt är det bra råd från krumeluren att kolla uppgifterna med återförsäljaren,
och utgå från sina egna behov och möjligheter samt den kommun man bor i.
Själv utgår jag från höga reningskrav, driftsäkerhet, enkelhet och bra ekonomi
över tiden. uppskattar om ni berättar om era skäl till att välja det ena eller andra.

MVH/ Elvin :-/
 
Tack Krumeluren och alla andra. Är det någon som vet vad ungefärlig livslängd är på ett minireneingsverk? Det här forumet är verkligen kanon! För er som fortfarande utforskar olika alternativ, precis som jag, är det är en mässa som heter hem & villa i Göteborg den här helgen och bl a Biorens kommer att vara där. Ett ypperligt tillfälle att få lite mer information.
Mvh
Jenny
 
Hej !
Jag var på motsvarande mässa i Örebro och tittade på biorens och kunde där titta
på hur det ser ut och fick en bra genomgång på hur det fungerar. Bra tillfälle att bilda sig en egen uppfattning och få svar på sina frågor, ett tips skriv ner dina frågor
och ta med dig dom (jag glömde den).
Ha en trevlig helg!

MVH/ Elvin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.