R
Hej,

I Nynäshamns kommun, dvs Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund (Smohf) så verkar de vara emot Minireningsverk

Har någon lyckas få igenom minireningsverk i området kring t.ex. Lisö, Sandvik?

Undrar också om någon har koll på för o nackdelar på UV-kit (till t.ex. Biokube) vs Klor (till t.ex. Conclean)


mvh Rolf
 
Så som jag tolkade SMOHF när vi sökte vårt tillstånd så var vi tvungna att ha separat sluten tank för WC-avloppet. Inte egentligen pga skyddsnivån utan pga kraven på återvinning av WC-avloppet.

Dvs minireningsverk blev aldrig aktuellt då det ju inte gör till eller från gällande återvinning av WC-avloppet utan "bara" löser utsläppsfrågan.

På BDT avloppet behövdes inget reningsverk i vårt fall utan slamavskiljare och markbädd räckte där.
 
Hög skyddsnivå brukar fokuset vara på mängden fosfor - där hjälper varken UV eller klor - utan kemfällning med aluminium eller järn alternativt bindning med halvbränd kalkgranulat (polonite) - det sistnämnda bör man undvika som lösning vid nyanläggning då bytet är dyrt (över 10 kkr) och håller mycket kortare tid än vad man hoppas på samt där jag bor så är det bara kommunens underentreprenörer som får göra bytet i och med att det klassas som riskavfall och med deponiavgift - att man skulle kunna sprida ut kalket med den absorberade fosforn på gräsmattan efter användning som det står i somliga av reklamen för lösningen är bara att glömma - du får knappt peta i det och det betraktas som något i stil med vad man grävde ned på teckomatorp på 1970-talet...

Och till sist tillgången till polonite har varit skakig med nära KK för de som tillverkar det (utomlands)

Jag har minireningsverk av ältande slamtyp med kemfällning av fosfor, UV och stenkista som fördröjer vattnet minst 3 dygn innan det når för djur öppen åtkomlig vatten vid full belastning

Det är lustigt med septitank - en del ställen forceras man till den lösningen medans andra kommuner så är det förbjudet efter en våg av septitankar som på något mystiskt sätt gått hål i och det har ingen koppling alls till att slamtömning som måste göras med båt och färja var väldigt dyrt bland öarna med sommarboende som hade sådant...
 
R
nån fler som har erfarenhet från nynäshamns kommun / smohf?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.