Hej!

Vi behöver byta ut vår gamla tvåkammarbrunn (förlagd en halvmeter från huset) med stensöga. Vi har en rätt liten tomt och får inte plats med en infiltration. Huset har dessutom källare och bottenplattan ligger 1,5 meter under markytan. Så vi har tittat på minireningsverk och varit i kontakt med kommunen och en byggare och båda kommer nästa vecka men kände att vi ville ha lite mer på fötterna tills dess.

Vad kommunen säger är att vattnet som lämnar minireningsverket kan ledas ner i vattendrag eller ut i ett dike. Inget av det är ett alternativ eftersom inget av det finns. Eller så kunde man släppa vattnet på åkern bakom oss men då blir marken obrukbar. Det sista alternativet var att bygga ett resorptionsdike.
Vad vi förstått så är det ett dike med singel i botten och så rinner vattnet ut i det och så duk ovanpå och så jord och så typ gräsmatta. Har vi förstått det rätt?
Hur djupt är ett resorptionsdike?
Hur stor plats tar det?
Vad finns det för regler om det?
Vad kostar ett dike att anlägga?

Vad finns det för regler om minireningsverk?
Hur nära vattenbrunnar får det ligga?
Hur nära andra avloppssystem?
Vi har en plats i trädgården tio meter från huset, fyra meter från tomtgränsen som skulle vara ganska bra och som skulle kunna ge plats till ett dike med om nu diket inte är för stort förstås.
Men vid tomtgränsen ligger vägen och på andra sidan ligger grannens hus. Det kanske är 10-15 meter mellan? Har ingen aning om var deras vatten eller avlopp ligger.

Vi har fastnat för Bio Cleaners reningsverk, det verkar litet och smidigt. Enkelt att installera även om vi inte gör det själva. 65 000 kr för anläggning, 2500 kr/år för serviceavtalet och ca 1000 kr/år för flockmedel. Den är CE-märkt vilket kommunen ville ha.
Någon som har erfarenhet om just det här reningsverket?
Annat att rekommendera?

vad behöver vi tänka på mer?

Hjälp oss! :)
 
Så många frågor :)
Kolla runt här på forumet. Det finns en del trådar om bio cleaners.

jag installerade ju allting på en gång tillsammans med ett helt hus, så jag har inte koll på exakt vad just den efterföljande infiltrationen kostade, men jag misstänker att den är försvinnande liten i jämförelse med resten av bygget. har själv aldrig hört "resorptionsdike", hos oss kallades det för infiltration genom en stenkista. Antar att det är samma sak.. typ?

Vårt verk ligger bara ett par meter från grannens så det är nog lungt, men ev dricksvattenbrunn bör ligga så långt bort som möjligt. så mycket vet jag.

goodluck !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.