Jag har fått tips om ett minireningsverk som heter Ecobox Small (tillverkare Echotech, svenskt företag) som med råge uppfyller alla krav och som renar avloppsvattnet till "badkvalitet". Med ett sådant reningsverk slipper man slamavskiljare (3-kammar), fördelningsbrunn och infiltrations-/markbädd. Är det någon som har erfarenhet av en sådan anläggning?
 
Min erfarenhet är att om du får använda infiltration, gör det.
Extra pumpar, flockningsmedel och div. Underhåll blir stora kostnader på ett par år. Infiltration håller i flera tiotals år, skulle den sätta igen sig tar det en halv dag att gräva och spola rent den.
 
Knycker tråden lite eftersom jag har en liknande fundering: Vi har ett tvåkammarsystem som kommunen troligen snart kommer sätta stopp för och kräva trekammarbrunn istället och jag undrar om det går att "bygga till" något före (eller efter) vår tvåkammarbrunn för att slippa gräva upp? Avloppet går genom källaren/grunden och det finns visst utrymme för att sätta något där som "för-renar" innan tvåkammaren...
 
Om du släpper ut WC och BDT kommer du troligen få göra om hela systemet. Vet inte om det gäller alla kommuner, men där jag bor är infiltration inte längre tillåtet för WC.
Markbädd eller infiltrationsmodul där man kan göra provtagning krävdes. Likaså någon form av system för reducering av fosfor.
Kolla vad som gäller i din kommun. Bygg och miljökontoret kan hjälpa dig.
 
Claes Sörmland
ErOg skrev:
Knycker tråden lite eftersom jag har en liknande fundering: Vi har ett tvåkammarsystem som kommunen troligen snart kommer sätta stopp för och kräva trekammarbrunn istället och jag undrar om det går att "bygga till" något före (eller efter) vår tvåkammarbrunn för att slippa gräva upp? Avloppet går genom källaren/grunden och det finns visst utrymme för att sätta något där som "för-renar" innan tvåkammaren...
En tvåkammarbrunn och en trekammarbrunn är bara tekniska varianter av slamavskijare. Deras renande förmåga av avloppsvattnet är rätt så begränsad. Det är i de efterföljande stegen, vanligen markfilter som infiltration/markbädd, som det mesta av reningen sker. Slamavskiljarens funktion är främst att se till att partiklar inte når de efterföljande filtren så att de inte geggar igen och då slutar att rena avloppsvatten.

Därmed blir det svårt tekniskt att sätta något före slamavskiljaren. Möjligen skulle man kunna tänka sig att en dåligt fungerande slamavskiljare av tvåkammartyp skulle kunna förbättras med ytterligare en kammare. Men det faller vanligen på kravet på funktionsdokumentation - slamavskiljare som installeras ska vara funktionstestande enligt en standard.

Ibland kan någon kommun vara mer tillåtande för äldre anläggningar som anlagts enligt de regler som gällde när de byggdes. Det beror på kommunens och handläggaren hanterade av ärendet (även om samma lagstiftning och regelverk gäller i hela landet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.