Skulle behöva tips hur att isolera reningsverket tänkte först cellplast med det går inte att böja runt verket (det går inte att köra dit jord) tänkte också ett litet hus men det blir också jobbigt att få dit material måste i alla fall bygga nån sarg runt tips på hur?
 
  • Reningsverk vid skogsbryn med synliga rör och en grävmaskin i arbete på en grävd mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bjornrydberg skrev:
Skulle behöva tips hur att isolera reningsverket tänkte först cellplast med det går inte att böja runt verket (det går inte att köra dit jord) tänkte också ett litet hus men det blir också jobbigt att få dit material måste i alla fall bygga nån sarg runt tips på hur?
Klart det går att köra dit jord, du har ju en grävare på bilden så det syns ju tydligt att du inte handgräver.
Om du har svårt att komma till med lastbil får du överväga minidumper eller skottkärra.
Frigolit, stenull/markisolering och Lecakulor skulle jag överväga om det behöver isoleras.
 
Claes Sörmland
Ja jordkulle. Skrapa ihop jord från omgivningen och lägg på så att verket hamnar i en kulle. Säckar med LECA är mycket lätta att hantera. Cellplastskivor kan läggas på kullen, 10-20 cm under jordytan
 
Jag är också inne på Lecakulor. Jag skulle dock bygga en snygg vägg runt med Lecablock, jag gillar att mura :rofl:. Sen fylla med Leca innanför. Lecakulorna har ca 1/3 av isolervärdet av cellplast. Så med 90 mm Lecablock och 350 mm lösa Lecakulor så har du motsvarande ca 150 mm cellplast. Men mycket snyggare och mer hållbart skulle jag säga.

Leca murblock är lätta att hantera i den storleken och lätta att tillgå. Det går fort att mura upp när man fått in snitsen.
 
Redigerat:
F fribygg skrev:
Klart det går att köra dit jord, du har ju en grävare på bilden så det syns ju tydligt att du inte handgräver.
Om du har svårt att komma till med lastbil får du överväga minidumper eller skottkärra.
Frigolit, stenull/markisolering och Lecakulor skulle jag överväga om det behöver isoleras.
F fribygg skrev:
Klart det går att köra dit jord, du har ju en grävare på bilden så det syns ju tydligt att du inte handgräver.
Om du har svårt att komma till med lastbil får du överväga minidumper eller skottkärra.
Frigolit, stenull/markisolering och Lecakulor skulle jag överväga om det behöver isoleras.
F fribygg skrev:
Klart det går att köra dit jord, du har ju en grävare på bilden så det syns ju tydligt att du inte handgräver.
Om du har svårt att komma till med lastbil får du överväga minidumper eller skottkärra.
Frigolit, stenull/markisolering och Lecakulor skulle jag överväga om det behöver isoleras.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja jordkulle. Skrapa ihop jord från omgivningen och lägg på så att verket hamnar i en kulle. Säckar med LECA är mycket lätta att hantera. Cellplastskivor kan läggas på kullen, 10-20 cm under jordytan
Bart Bart skrev:
Jag är också inne på Lecakulor. Jag skulle dock bygga en snygg vägg runt med Lecablock, jag gillar att mura :rofl:. Sen fylla med Leca innanför. Lecakulorna har ca 1/3 av isolervärdet av cellplast. Så med 90 mm Lecablock och 350 mm lösa Lecakulor så har du motsvarande ca 150 mm cellplast. Men mycket snyggare och mer hållbart skulle jag säga.

Leca murblock är lätta att hantera i den storleken och lätta att tillgå. Det går fort att mura upp när man fått in snitsen.
. Det är för långt för att köra med skottkärra, det finns ingen mer jord att skrapa, det går inte att köra dit med lastbil alldeles för blött, jag har en liten traktor som går att köra sen när marken är frusen men vill gärna isolera innan det
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
B bjornrydberg skrev:
. Det är förlångt för att köra med skottkärra det finns ingen mer jord att skrapa det går inte att köra dit med lastbil alldeles för blött
Skottkärra är knappast beroende av avstånd, det är bara tid och envishet som gäller. Detsamma gäller att bära mtrl i hink, det är görbart men kräver sin man. Varför inte flytta mtrl med grävaren? Mobilkran kan oftast lyfta in mtrl men är svår att använda om du är på en väglös ö. Bandburen självlastande minidumper tar sej fram där grävare tar sej fram.
Om det gått att bygga pyramider i Egypten och mur i Kina går det självklart att fixa det där även om du inte har orken och förmågan själv.
 
Jag har tänkt på skottkärra men det är 150 meter, mer jord mera pengar förstås, dumper förstör väl marken det finns inget material att flytta med grävaren och han är inte kvar, Tänkte mjuk isolering några varv sen plast eller presenning och när det blir kallt så beställer jag jord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.