Blir inte klok på denna med avloppdjungel.. Infiltration, markbädd, trekammarbrunn slutna tankar och reningsverk :x

Vi ska bygga nytt hus där det kommer dras kommunalt vatten&avlopp inom 6-10 år.
Frågan är vad som blir det bästa och mest ekonomiska valet.

Minireningsverk eller sluten tank samt markbädd??
Någon som vet vad det kostar att tömma en sluten tank? Vi är fyra i hushållet 2 vuxna + 2 barn. Har ingen aning om hur många ggr man spolar på en dag (10-15 ggr?) med en snålspolande toalett blir det ca 20-30 liter om dagen så en tre m3 tank blir tömning ca 3-4ggr om året. kanske lönar det sig med en större tank?

Om någon är duktig på detta tar jag tacksamt emot tips och ideér!

/M
 
Nu vet jag inte var i Västra Götaland du ska bygga, men är det i Kungsbacka så är det endast sluten tank tillsammans med extremt snålspolande (0,6 l) toalett som är tillåten vid nybygge. Antingen det eller urinseparerande torrtoa eller multrum.

Om du inte ska bygga i Kungsbacka så kan du kanske strunta i ovanstående så resonerar vi kring din tank istället. :)

Jag har för mig att man räknar på 6 spolningar per person och dag och att 1-2 av dessa är för fekalier och 4-5 är för enbart urin. Säger vi att ni installerar snålspolande (0,3/2,5) och urinseparerande toaletter men leder urinen till samma avloppsrör som fekalierna så hamnar ni på i snitt på 25 liter vatten per dygn. Lägg sedan till urin, fekalier och toalettpapper så blir det runt 37 liter per dygn som hamnar i tanken.

En normal sluten tank är på 3000 liter och behöver få tömning beställd när du når ca 2800 liter. Det tar er i snitt 75 dagar att fylla till denna nivå vilket i sin tur innebär minst 5-6 tömningar per år.

Eftersom du ändå måste bygga något för bad- disk- och tvättvatten (BDT) så verkar det dumt att bygga en sluten tank för WC om man inte väljer något av de vakuumsystem som finns på marknaden.

Snabb koll visar att exempelvis Kävlinge kommun tar nästan 875 spänn för en beställd tömning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.