Vi planerar att bygga ett 1½-planshus och vill få ned kostnaderna så mycket som möjligt och flytta in så snabbt som möjligt. Tanken är att göra bottenvåningen inflyttningsklar och sedan flytta in och göra bottenvåningen helt färdig innan vi sätter igång med övervåningen. Förhoppningen är att kunna få huset stomrest med bottenvåningens väggar resta, rör och el dragna och övervåningen helt isolerad.

Min fråga är, hur mycket måste vara klart för att man ska kunna flytta in?

Huset kommer att byggas på platta på mark med golvvärme direkt i plattan. Är det ok att flytta in utan att golvet är lagt då plattan är uppvärmd?

Vi tänker oss att fixa badrum och tvättstuga helt klara innan vi flyttar in så att det går att duscha och tvätta hemma. Köket klart så att det går att använda.

Är det helt orealistiskt? Någon som har byggt så här?
 
Beror såklart vilka krav man har på standarden, men kan bo i ett tält med så det är klart man kan klara sig bra med den standarden om man vill jag har bott större delen av livet på olika byggarbetsplatser utan att mått sämre av det men et är kke inte idealiskt för familjelv..
 
För att det inte ska kännas allt för jobbigt skulle jag vilja ha, tvätt, dusch, toalett. Möjlighet att laga mat. Ett färdigt sovrum.
 
F
Varför krångla till det med sådana småsaker som golv? Tar ju max en vecka att slutföra om man gör det själv på heltid. Det är jobbigt att lägga golv när det finns möblemang mm som tar upp golvyta och det är skönt att bli av med dammet.

Mitt förslag är: Gör färdigt allt som dammar i den öppna delen av huset, vanligtvis kök, vardagsrum och hall. Gör ett badrum klart och naturligtvis fungerande kök. Färdigställ det antal sovrum som behövs. Ta med så mycket som bara går i dessa utrymmen, takmålning, listning, målning/tapetsering mm.

Vi har tvättstugegolvet klart med klinker och där har vi fortfarande efter snart ett år diverse skit + tvättmaskin och torktumlare temporärt inkopplade. Det funkar men är inte optimalt.

Separata rum och vanligtvis övervåning går att stänga av hjälpligt vid dammiga arbeten så det kan man ta senare med mindre påverkan på den övriga boendemiljön.

Tänk också på att det blir sällan lättare att göra något färdigt efter att man har flyttat in. Det kanske kan vara värt en månadshyra extra och ta ordentligt ledigt från jobbet och köra hårt 3-4 dagar /vecka under den månaden och hinna färdigställa mycket?

Det kan inte bara vara jag som fått byggkoma direkt efter inflyttning och totalt tappat tempot direkt efter inflytting i ett halvfärdigt hus?
 
"Det som inte är klart när man tar det i bruk kommer aldrig att bli klart" - gammalt djungelordspråk.
 
Tack för era svar!

Vår tanke för resonemanget har varit att det är enklare att jobba på huset när man är där än att åka dit efter jobbet t ex. Att är vi redan där så kan vi jobba båda två när dottern sover (kommer vara ca 3 år då). Vi hoppas ju kunna göra det riktigt inflyttningsklart på semestern, men om vi inte hinner det..

Det är ju klart att klickgolv inte tar så himla lång tid att lägga, så det är väl dumt att inte fixa det först.. :)
 
F
Jag tror inte att det är lättare, snarare tvärtom då man måste ta hänsyn till ömtåligt bohag och ömtåliga barnlungor och öron. Bättre att kötta på utan hänsyn till nån eller något och flytta in lite mer färdigt.... Kan du tänka dig att ta in sågen och börja såga parkettgolv eller slipa lättspackel på väggarna när soffa och TV står där?

Jag kommer hem från jobbet nån gång mellan 17-18. Då går man ut och plockar i en brädhög i ett par timmar. Ärligt talat så känns det mer som terapiarbete. För att få nåt gjort så behöver jag längre sammanhängande tid så det är helger och eventuell semester som gäller.

Våran treåring lägger sig runt 8-tiden. Då skall det diskas, plockas leksaker, laddas tvättmaskin mm. Nån gemensam bygga på huset tid är ytterst sällsynt, det är i första hand jag som micklar på huset.

Det finns så förbannat mycket kvar att göra även om huset är relativt inflyttningsklart. Övervåning, garage, gräsmatta, plattsättning, utebelysning, sandlåda, trädgårdsland, gungor till barnen, brevlåda, staket eller häck mot grannen mm
 
Du kommer aldrig att bli klar, se till att allt är färdigt när du flyttar in. Finns det någon som gjort allt det lilla som är kvar? Du kommer att hålla på och gå i skiten och i värsta fall tröttna på det i minst 5-10 år.
Om du inte tror mig så kolla på arga snickaren på tv halvera det eländet som visas och du vill inte ändå vara i den situationen.
 
Där fick jag mig en tankeställare! Vi har ju totalentreprenad, men i vårt hus ingår inte målning och tapetsering. Målaren har lämnat en offert som motsvarar min årslön efter skatt. Det känns förbaskat surt att betala så mycket, för att inte säga snudd på omöjligt. Om inte pengarna finns, så finns de inte.

Jag tänkte ta ledigt från mitt jobb för att spackla, tapetsera och måla. Det är billigare. Misstänker att även om jag jobbar hela dagarna med detta så blir jag inte klar på en månad. Det är ett stort hus, högt i tak och miljontals skruvhål att spackla.

Vi funderar på att låta målarna ta alla taken samt de knepigaste eller viktigaste rummen. Som sagt: finns inte pengara så gör de inte. Med det INTE sagt att jag spacklar lika effektivt eller målar lika snyggt som målarna gör. Självklart inte! De är ju proffs. Jag har gjort det här massvis med gånger och är nog tämligen snitsig men kan aldrig någonsin mäta mig med en utbildad målare som gör detta dagligen.

Känns inte heller kul att höra kommentarer som "om ni nu bygger för flera miljoner så är det ju fult om DU målar!" som målaren sa. Jo, det kan jag väl hålla med om - men det är ju FÖR ATT vi bygger för flera miljoner som inte pengarna finns...

När jag läser era inlägg börjar jag dock inse att det kan bli ruggigt svårt att överhuvudtaget flytta in i huset med tre ungar och en firma, hundra flyttkartonger och en massa möbler - samtidigt som man ska spackla och måla...

Undrar hur jag ska få ihop till de där 160.000:- som målaren begär?! Skulle vara så underbart om pengarna bara kunde rasa ner över en...
 
Mikael_L
Lycke skrev:
Målaren har lämnat en offert som motsvarar min årslön efter skatt.
.....
Undrar hur jag ska få ihop till de där 160.000:- som målaren begär?!
..
Ni bör kanske först av allt ta in någon fler offert.
 
KarinoMagnus skrev:
Vi planerar att bygga ett 1½-planshus och vill få ned kostnaderna så mycket som möjligt och flytta in så snabbt som möjligt. Tanken är att göra bottenvåningen inflyttningsklar och sedan flytta in och göra bottenvåningen helt färdig innan vi sätter igång med övervåningen. Förhoppningen är att kunna få huset stomrest med bottenvåningens väggar resta, rör och el dragna och övervåningen helt isolerad.

Min fråga är, hur mycket måste vara klart för att man ska kunna flytta in?

Huset kommer att byggas på platta på mark med golvvärme direkt i plattan. Är det ok att flytta in utan att golvet är lagt då plattan är uppvärmd?

Vi tänker oss att fixa badrum och tvättstuga helt klara innan vi flyttar in så att det går att duscha och tvätta hemma. Köket klart så att det går att använda.

Är det helt orealistiskt? Någon som har byggt så här?
Se till att så mycket som möjligt, helst allt, är klart innan ni flyttar in. Det är, ursäkta uttrycket, ett rent helvete att bo i en byggarbetsplats. Både byggjobbet och vardagsarbetet med mat, disk, tvätt osv blir arton gånger jobbigare. Man blir småtrött efter en dag och formidabelt urless efter en vecka.
 
Hinner bara slänga in en snabb kommentar till det där med att ta in fler offerter (nu är jag inte TS, men ändå - jag gjorde ju ett inlägg): Har frågat runt och det verkar knepigt att få tag på hantverkare pga ROT-avdraget. Dessutom har ROT-avdraget gjort att priserna gått upp.
 
Ett tips är att kolla med en måleributik, vi gjorde detta och just på höst vinter har de lite mindre att göra. För att dra in lite extra och slippa friställa personal på lågsäsong så gjorde butikens personal som dock är utbildade målare, men inte yrkesverksamma till vardags en del jobb som att tapetsera och måla. Till ett bra pris, dock var vi inte helt nöjda med allt, men det blev gjort och det var billigt. De småmissarna får vi rätta till i andra vågen.
 
Lycke skrev:
Hinner bara slänga in en snabb kommentar till det där med att ta in fler offerter (nu är jag inte TS, men ändå - jag gjorde ju ett inlägg): Har frågat runt och det verkar knepigt att få tag på hantverkare pga ROT-avdraget. Dessutom har ROT-avdraget gjort att priserna gått upp.
Men hur i j-vla stort bygger du?? 400 m2? Jag bygger 220 plus integrerat garage på 25m2 och har fått offert på allt målerijobb på 100000, släta tak 2.70 på båda planen.

Till trådskaparen försök göra klart så mycket du kan. Blir inge glädje att flytta till nytt annars. Nytt ska vara nytt. Med barn känns det som en omöjlighet enligt mig.
 
Bumpaberra: Vi bygger ungefär lika stort som du gör och lika högt i tak. Priset 160.000:- inkluderar samtliga rum i hela huset utom våtutrymmena.

Vi har 270 cm i tak på bottenvåningen, 240 cm på övervåningen, och huset har 230 kvm boyta.

Målaren ska spackla, sätta remsor, spackla igen samt slipa. Och det är MASSOR av skruvhål!!! Därefter sätta upp microlit på väggarna (dock ej i tak) och sedan måla vitt på alla väggar och alla tak.

Ett tämligen okomplicerat jobb egentligen, men det skulle ta mig lång tid att bli klar medan de själva är duktiga nog att bli klara på två veckor tydligen (2 pers).

Kan det spela in att du bor i Örebro och jag i Stockholm? Jag har svårt att alls få målare som vill lämna en offert... Hade tänkt göra detta arbete själv, för att spara pengar, men det är en svår avvägning att bo kvar i dyr lånad lägenhet med magasinerade möbler i dyrt förråd - och inte kunna flytta in i huset förrän kanske några månader senare. Har inga hantverkskompisar som kan hjälpa mig heller men det är klart att om jag och min man lägger varenda vaken stund på detta då vi inte är på jobbet eller måste utfodra barnen, så klarar vi det.

Vi fick höra av säljaren att vi kunde få komma in och måla under julledigheten men nu säger snickarna att de inte vill ha oss där och det är ju de som har nycklarna även om jag är byggherren. Jag VILL säga att vi låter någon annan måla, så att vi kan flytta in - men det är så hemskt mycket pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.