Jag skulle vilja bygga en extra toa/dusch och eftersom jag måste sno de utrymmet från andra rum, och eftersom vi redan har ett stort badrum så vill jag ha detta så litet som möjligt!

Vad är minsta rummet man kan ha som toa/dusch utan att bli tokig varje gång man ska använda de? Såg ett inlägg här tidigare där en nämnde att någon hade toa/dusch/handfat på 0,9x2,1m.. är detta verkligen möjligt?

Gärna tips på praktiska planlösningar! Som jag tänkte de nu så kommer ena sidan av rummet bli lite längre än den andra och ingången på kanten av ena långsidan

Tacksam för svar!
 
Det minsta duschrum (med toa) man får ha om man skall uppfylla handikappsnormen är 170 X 190cm. Det ger utymme att vända med rullstol osv.

Om du inte behöver uppfylla en sådan norm så borde det gå att göra mindre.

När vi byggde om vårt kök så rev vi ett litet badrum som var på ca 150 X 130 cm. Det hade ett litet badkar, toa och tvättställ. Dessutom fanns det 2 dörrar, man kunde gå igenom det mellan tamburen och köket. Vi slog ihop tamburen med köket (och bhygger ny entré på annat ställe på huset. ), så då försvann badrummet också. Badkaret var 120 cm långt och ganska oanvändbart.

Jag vet att det finns snållösninagr där handfatet sitter på en lös vikvägg man viker undan när det skall duschas (så hade min fru det i en lägenhet innan vi träffades). Jag såg även på en villamässa en lösning med ett ihopfällbart badkar som man tryckte in i väggen när det inte användes (tänk plastväv på en ihopfällbar ram). Påminde litet om Kalle Anka och Långbens husvagnsutflykt. När jag var ute ocj letade lägenhet i yngre år såg jag badrum där det fanns en toa, litet handfat som man i princip fick sitta på toan för att komma åt, och sedan en dusch ovanför alltihop.
 
Haha.. Perfekt! Så kan man sitta å skita, tvätta händerna och duscha samtidigt! :surprised:
 
  • Gilla
Emmalmen
  • Laddar…
I vår förra bostad, en hyreslägenhet hade vi ett litet badrum som var ca 1 x 2,3 meter. Dusch i ena änden, toa i andra och ett litet handfat i mitten mittför dörren som var mitt på ena långsidan. Duschen upplevde vi aldrig som liten inte ens när jag hade höggravid tvillingmage. Badrummet rymde senare även två hyresvärdar plus en massa verktyg när barnen spolat ner duploklossar i toan på nyårsafton...
Det går säkert att göra ännu mindre om man har ett till större badrum.
 
  • Gilla
Emmalmen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.