Hej! Håller på att bygga mitt första badrum och planerar att gjuta EPS cement eftersom jag har ett mellanbjälklag i betongelement och det känns som den smidigaste lösningen att slippa spika upp reglar i lättbetongen.

Mitt problem är att jag måste komma över betongbjälken mitt i rummet för att dra avlopp till tvättstället, och jag vill undvika en allt för hög golvhöjd. Med ett fall på 2cm/m blir det tajt vid uppgången till tvättstället. Det skulle gå att lösa med ett 50mm rör, men med ett 75mm rör så ökar golvets höjd med 25 mm och jag får då en hög tröskel samt sänker den redan dåliga takhöjden. Jag har hittat BD rör godkända för ingjutning för allt utom de raka 50mm rören som bara är B (t.o.m 50mm böjarna är BD?!). Varför jävlas tillverkarna på dethär sättet? Ska jag köra vidare med mitt raka 50mm B-rör, eller vad riskerar jag då gällande försäkringar och annat?

Ett alternativ är att byta till 75mm men låta röret gå upp över EPSen och låta flytspacklet täcka det sista, men då gissar jag att jag istället får problem med installationen av elektrisk golvvärme?

Tar ödmjukt emot all hjälp!
 
  • Otydlig bild av ett pågående badrumsbygge med rörledningar, måttband och betongbjälkar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lägg du ditt rör 50 mm det kommer inte att hända något
 
Jag hade samma problem och löste det genom att linda ett varv lumppapp runt röret och sen ett lager plastfolie. Då är rören inte fastgjutna i EPS-betongen utan kan röra sig något. Sen resonerade jag som så att EPS-betong inte är betong på riktigt. Våra 50 mm har iofs bara varit ingjutna i 4 år nu, men jag ligger inte sömnlös pga dem.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Hjälper det dig inte att gå ner till 1% fall då? Och köra på 75mm?
 
Ja, 2% fall låter som rätt mycket.
 
Biltemas 50 rör är väl BD . Men BD är väl bara lite kraftigare än vanliga för att inte kollapsa av betongtrycket som blir av bygghöjd?! Ett golv har ju igen bygghöjd så vanliga rör borde funka lika bra.
 
Hej! Tack för era svar, jag beslutade mig för att köra vidare på 50mm med den starkaste rörtypen jag har kunnat hitta, ”s14”, dock ej BD. Allt är nu BD utom ett enda rakt 50mm rör, det känns acceptabelt för ett rör som bara ska ligga några cm djupt i eps då trycken borde vara små.

Bra idé att lägga något runt röret för att ge det lite frihet att röra sig.

Biltemas rör är BD, men i dimensionen 50mm är endast böjarna BD, de raka rören är B... vilket verkar vara fallet även med andra tillverkare.

Apropå fallet så läste jag att tvättstället ska ha minst 2 cm per m bland annat i gelias VVS guide: https://www.gelia.se/globalassets/g...r_info_gelia_pdf/3030000001_vvsguide_1212.pdf
(S. 29).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.