Jag undrar om det är möjligt att byta ut en Minimaster/Minivent ACF mot något nytt system med kylning?

Jag bryr mig inte om uppvämning alls då det inte används, utan är enbart intresserad av att ventilationen ska fungera samt att kunna kombinera det med kylning av luften sommartid.

Vad har jag för möjligheter? Tips på olika alternativ och om jag kan kombinera kylning och ventilation med en ny "Minimaster".

Känns så onödigt att behöva installera en separat luftvärmepump enbart för kylning sommartid när det finns ett centralt system för att cirkulera luft i huset, men jag lyckas inte hitta någon information hur detta kan kombineras.
 
ACF är ju ett luftvärmeaggregat, använder du inte detta för värme? Ang kyla; Teoretiskt skulle ett billigt luft/luft aggregat i närheten av returluftsgallret till acf i..... hallen? kunna ha en viss kyleffekt ut till rummen. Du kan svårligen använda acf:en med ett monterat kylbatteri i kanalen, då en stor risk för kondensbildning utanpå kanalerna befaras. ACF:en är ju kopplad ihop med minimastern men om du inte använder acf som värme, är den ändå i drift för ventilationens skull? eller... Enbart luftmängden i minimastern är på tok för liten för att kyla huset.
 
Vi bor i ett radhus med gemensam uppvärmning, så vi har aldrig haft någon värmning igång via Minimastern. Den är enbart igång för ventilationens skull. Att luftmängden är för liten är inget jag hade tänkt på, men det låter rimligt och då vet jag att jag kan avskriva denna kombination.

Jag får kolla om det finns någon billig "luftvärmepump" som enbart kyler (om de är billigare) alternativt en portabel AC.

Tack för ditt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.