Vi pratar inte utseende och tyckande kring det utan bara funktion.

Lite nyfiken vilka nackdelar det är med ett minimalt takutsprång likt bilden på det röda huset nedan?

Är det något som är lite överdrivet, det är ju bara lite extra tak som sticker ut 50cm från fasaden. Det kommer ändå regna på fasaden, solen kommer ändå ligga på fasaden. Vad är det fantastiska i detta lilla extra takutstick?
Har ju plåt ovan fönster ovan alla fönster som skyddar dem.
Mitt hus är en 1-plans villa i Stockholmstrakten och inte i närheten av vatten och ligger ganska vindskyddat.

Vad säger ni?

En åsikt.
Var tog takutsprånget vägen? Här blir den redan känsliga fasaden ännu mer utsatt för regn än om ett adekvat takutsprång byggts. Fönster och detaljerna kring fönstren som är så viktiga gällande täthet skyddas ej det minsta.

Arkitektur, design och inbesparing gällande byggmaterial (synonymt kostnader) går före.

Så här har hus tidigare i viss mån uppförts, med dåligt resultat. Nu är vi tillbaka på ruta ett igen.

Totalt sett pratar vi om en riktig fa(sa)däs.
fasad-takutspraang.jpg



hbggavel.jpg




Fler åsikter
I ett blåsigt och regnigt klimat som i skärgården bör man ha rejäla takutsprång för att skydda fasaden. Att prioritera design känns inte väldigt smart ur ett längre perspektiv.

[bild] Anonym 12 oktober 2010 16:29


Vilket snack! Takutsprång är det mest överskattade som finns. Det skyddar inte ett dugg, regnet blåser upp på fasaden från sidan, det regnar inte rakt ner. Du skyddar fasaden några centimeter högst upp med ett takutsprång, inte mer.












[bild] Anonym 13 oktober 2010 10:01


Så olika man kan vara. Det är avsaknaden av takutsprång som tilltalar mig mest med detta hus, tillsammans med helhetskänslan man får när allt är i rött.

















































[bild] Anonym 14 oktober 2010 21:39


takutsprång kostar mycket yta när det blir mer än det som inte inräknas i byggytan- hade gärna haft 1 meter takutsprång på vårt bygge men då blir huset oattraktivt då planlösningen i huset blir lidande i stället


[bild] Anonym 15 oktober 2010 08:22


Tycker huset var mycket snyggt.
Dock så kanske man skulle haft lite mer takutsprång för att skydda väggen..


[bild] Anonym 15 oktober 2010 10:40


Väggar torkar bäst högst upp efter regn. Om takutsprånget ändå gör att vatten träffar väggen långt ner, (som sker om det råkar blåsa samtidigt), är inget vunnet. Den kustnära New England-stilen i USA har av tradition inga eller små takutsprång.
 
Redigerat:
Lagom takutsprång skyddar tex överliggande fönsterfoder så att det inte kan kooma regn bakom dem. Man kan även få bort onödigt "vass" Sol. Dvs på morgon och kväll när solen står lågt kan den lysa in men mitt på dagen sommartid när den är som starkast kan man ha takutsprånget som fast markis
 
Fördelar med minimalt takutsprång, kan inte komma på någon. Nackdel som sagts tidigare skydda fasad (hur mycket/lite det bidrar har jag ingen aning om). Sedan måste det vara ett väldigt speciellt, arkitekt ritat hus för att det ska funka utan språng. Annars är min personliga åsikt att det ser för j*vligt ut utan. Ser naket och lite fånigt ut. Sp tycker iaf jag :)
 
Utifall att hängrännan blir tilltäppt av is, löv eller annat så riskerar man ju att regnvattnet flödar rakt ner längs fasaden om man inte har takutsprång, det kan ju knappast vara bra...
 
  • Gilla
Krusbar
  • Laddar…
Goteborg skrev:
Fördelar med minimalt takutsprång, kan inte komma på någon. Nackdel som sagts tidigare skydda fasad (hur mycket/lite det bidrar har jag ingen aning om). Sedan måste det vara ett väldigt speciellt, arkitekt ritat hus för att det ska funka utan språng. Annars är min personliga åsikt att det ser för j*vligt ut utan. Ser naket och lite fånigt ut. Sp tycker iaf jag :)
Oj såg först nu det fetstilta att inte tycka och tänka kring utseende så skit i det sista jag skrev :D
 
Snailman
Jag har sett en del områden där man har byggt ett antal dussin med likadana småhus med minimalt takutsprång för ett antal år sedan, där är det ganska lätt att se vilka som förlängt takutsprånget i efterhand, och vilka som har bytt ut panelen på huset, och det är så vanligt att det bör bero på att funktionen varit för dålig (alltså fasaden måste bytas för att den skadats för allvarligt)
 
Det måste ju vara en ansenlig mängd regn som faller på ett år som faller ner med några få graders vinkel, detta skyddar ju ett takutsprång effektivt fasaden mot. Vid storm så spelar det ju dock som sagt ingen roll.
 
  • Gilla
LinneaHo
  • Laddar…
Vill nog närmast beskriva detta hus som en lada. Om man vill komma ifrån taksprång så är det väl plåt som gäller.
Snyggt eller?????
 
  • Gilla
Greyhair
  • Laddar…
Mikael_L
Fördelar.
* Det går åt mindre material, takpannor/plåt och annat.
* Det arkitektoniska uttrycket (om det är önskvärt på byggnaden i fråga).
(Och hus med hög takfot, ej helt våningsplan, där man sätter ett väggfönster och ett takfönster i liv med varandra precis över vägg-tak-vinkeln skulle nog se klart bättre ut)
* På marginalen kan en minimal takfot vara ett lite mindre hinder för vertikal konvektionsdriven luftström längs väggsidan, men denna effekt ska verkligen inte överskattas.
* Mer av takkonstruktionen blir uppvärmd av huset, men jag har ändå aldrig hört att det skulle vara generella fukt/mögel/röt-problem i våra utstickande takfötter, så det spelar nog ingen roll.
* Har man tänkt göra tak med på råsponten utvändig isolering så kan det vara en fördel att inte behöva ha en takfot att ta konstruktionsmässig och utseendemässigt hänsyn till.


Nackdelar.
* Ingen takfot som skyddar fasad och fasaddetaljer en del vid regn.
Som exempel så har fönster på långsidan på enplanshus ett rätt bra skydd av en halvmeters takfot, dels kommer regn i regel inte åt anslutningen mot fasaden i överkant, dels så regnar det som regel inte så ofta eller mycket på själva fönstret.
* Det är bättre att ha långt avstånd mellan mark/fasad med tanke på uppstänkande vatten.
* Nedrasande snö har en större benägenhet att bilda en snöhög som ligger mot fasaden.
* Nedrasande snö och is har en liten större chans att skada fönster, fasad, fönsterbleck mm.
(beror ju mycket på taklutningen också)
* Ser inte bra ut om man är traditionalist eller bygger ett traditionellt svenskt trähus.

Det var några saker, som jag kom på så här i en hast.

Jag skulle vilja påstå att skillnaderna inte är så jättelika att man behöver ta hänsyn till det.
Bygg huset med det utseende som önskas, helt enkelt.

Är man absolut helt utan åsikt över utseendet, välj takfot på 3-5 dm.
 
  • Gilla
Vladislav och 1 till
  • Laddar…
lite takutsprång ger fördelar som t ex, lägre byggkostnad, mer ljusinsläpp och alltid rentvättade väggar.

stort takutsprång blir precis tvärtom.........



även vårt garage, har regäla överhäng=

IMG_1386.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Om vi pratar att gå ner till ca 30cm takutsprång för att få ett lite mer diskret utseende
där måste ju skillnaden mot 50cm vara marginell i funktion?

Någon som sett exempel där man har ett minimalt takutsprång och inte alls använt en takfotsbräda?
Eller kanske ca 20-30cm takutsprång och utan takfotsbräda och synliga tassar?

Att vara utan takfotsbrädan är det ett byggtekniskt problem, dvs man tar bort något som har en bra funktion?
 
  • Gilla
Jesper Meijer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.