Kom bara och tänka på en sak.

Jag håller för närvarande på och drar tomrör i kåken, ja, slang snarare.

Innerdiameten på 20mm slang skall vara 14.1mm. (enligt en online elbutik)
Och en mini hdmi kontakt är enligt standard 10,42 x 2,42mm (enligt engelsk wikipedia).
Hur stor är då själva plasthöljet kring detta.

Tänk er då en vägg där en tv ska sitta, och en bänk nedanför, apparatdosa bakom tv och en 20cm över golv. 20mm rör/slang rakt lodrät mellan de båda.
Plus att det finns adapter från "vanlig" hdmi till mini. Då skulle det blir enkelt att genomföra, och snyggt med dolda kablar, slippa hålla på med andra rör och diverse lösningar, det finns då även täcklock som är enkla att hantera.

Och om plasten på kontakten är större än 14,1mm, då finns ju micro hdmi.

Är det någon som har erfarenhet av detta, eller har en mini-hdmi kontakt hemma och en snutt slang?
Erfarenheter?
 
Supra har hdmikabel som går dra i 20 rör (jag har inte testat slang).

Själv byggde jag in en grövre kabelkanal i väggen och tog ett hål med dosfräsen upptill och nertill..
 
Plasten är ganska tjock på de mini/mikro kontakter jag sett. Vad värre är, IMHO, suger de övergångar jag sett hur mycket som helst. Blir väldigt långt och klent bak till på TV/Förstärkare/DVD/BD etc.

Jag var inne på samma sak själv, men valde att använda Supras demonterbara HDMI kontaktdon. Kan bara säga att de är hur smidiga som helst. Jag har dragit 4 st av olika längder och det gick hur bra som helst. De levererar t..o.m med en speciell strumpa som man fäster i dragtråden.

Dock behöver det nog vara just 20mm rör och inte slang, skiljer lite lite om jag inte minns fel.

På ett ställe valde jag dessutom 25mm slang och det gick ju naturligtvis ännu smidigare. Var dessutom en sträcka på 10m.
 
Ja, den där SUPRA'n var ju inte så dum...men dyr :)

Tack för tips.
 
Rör är grövre invändigt än slangen så det är steg 1 men varför inte VP32 eller så? med VP 40 drar man väl nästan en standard HDMI kontakt
 
mats_o, jovisst är ju grövre rör enklare, men min tanke är att ett 20mm rör passar rätt in i dosa utan att skära upp baksidan etc. Och det kändes smidigt, därav tanken...
 
Tänk på att stussarna till dosan inte säkert e lika stora invändigt som slangen. Gick på den minan första gången som jag använde supras demonterbara. Hade då en eljo vp1 flex stuss som hade långt ifrån samma innerdiameter..
 
Jag som bara har ett vanligt VP-rör på 16 mm att tillgå i min vägg. Är jag helt rökt med att dra något vettigt mellan PC och TV?

/Gojan
 
Varför inte köra Cat5e/Cat6 och baluns? Går ju använda till "vad som helst" om man vill.
 
Baluns? Detta låter intressant, Dra Cat 5-6 och köra HDMI på det... Mer info tack! :)
 
Trevligt... någon som vet om det funkar när man har en patchpanel och behöver skicka vidare signalen? dvs. från uttag 1 i vardagsrum till uttag 1 i patchpanel vidare till uttag 8 i patchpanel som går till uttag 8 i sovrum...
 
Jag har inte provat, men så länge det är rent analog patchning borde det ju funka.
 
Helt klart intressant, det jag tror att kalasclas tänker på, när man t.ex. har en dvd/bluray i tv-rummet, och en tv i sovrummet, och har stjärnnät cat5 eller cat6 hemma...
Eller en bluray och ett lekrum... osv osv...

Eller splitta hdmi o ta signal från decoder eller så....
Det där ska jag försöka lägga på minnet... men det verkar gå åt två kablar så.... blir ju lite knepigt endå... :)
 
Med Cat6 behövs det bara en tror jag. Men om man håller på och ska dra kablar så är det ju bara att dra asmånga cat5e/6 till varje rum...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.