Hej! Vi har köpt ett underbart hus som tyvärr har ett mycket litet badrum, 160*180, på den ytan har vi även tvätt o tumlare. Ni förstår säkert vad jobbigt detta är!!!!!
Vi har haft olika funderingar men kan inte bestämma oss. Vet inte riktigt vad som är bäst och naturligtvis billigast.
Ett av förslagen är att vi ska riva en vägg och får då ca 0,5 m större badrum. Men då medföljer det att vi måste flytta på akomulatorn och dra om rör från pannan, vilket enligt många ska bli dyrt???
Ett annat förslag är att bygga ut mellan 20-40kvm, beroende på om vi bara ska göra bad och tvätt eller satsta på att även få ett rum till????
Ett av förslagen är också att fixa till i "stallet" (används som garage och förvaring nu) där finns ju redan vatten o avlopp, men då känns det lite konstigt att behöva gå ut när det ska tvättas. Är det någon som har så här? Hur funkar det i såfall?? Tror att detta sista är det absolut billigaste som vi kan göra????
Är det någon som gjort något av de förslagen vi har???? Ungefärlig prisuppgift???? Eller har ni kanske annat förslag????

 
Tja.. det var ju ganska stor spridning på förslagen.

Men om ni har råd med det så är ju givetvis utbyggnaden det som ger bäst resultat, bygg i så fall ut ett extra rum också. Det dyra i utbyggnaden lär ju bli grundläggning och VVS delen. Ett extra rum blir i det läget "nästan gratis".

Men om ni just köpt huset så är ju sannolikt en utbyggnad kanske inte första åtgärden. Dels för att man brukar behöva ett par år att vänja sig vid den nya boendekostnaden efter ett husköp, dels för att en utbyggnad kräver en del planering och funderande för att bli bra, vad gäller utseende och planlösning.

Att flytta på accu tank etc för att vinna 0,5m tycker jag låter som sämsta alternativet, det blir ett ganska stort ingrepp för en mycket begränsad ökning av ytan. Med stallalternativer antar jag att du tänker dig att bygga tvätttstuga där, inte badrum? Börja med den varianten, försök göra det med låg budget, om ni antar att utbyggnaden kan bli aktuell på ett par tre års sikt.

Ert nuvarande badrum tror jag kan bli helt OK om ni får ut tvättmaskinen. Om det behövs så renovera det sedan med nytt fräsch kakel etc. Även efter att ni ev. byggt ut med ett lite mera tilltaget badrum, så är det alltid bra att ha ett extra duschrum i huset.
 
Vi har tvättstuga i källaren och ingen trappa från bostadsplanen (suteränghus). Vi får alltså gå ut och runt halva huset då vi skall tvätta. Varken jag eller min sambo tycker att detta är något större problem, och har mycket hellre på detta sätt än att behöva offra bostadsyta för att bygga ett trapphus.
Jag tycker alltså att stallet borde vara en attraktiv lösning....
 
Tack för era svar!!! Jag hade nästan hoppats på att stallalternativet skulle vara ett rätt så bra alternativ för att göra tvättstuga i.
Det är ju så att om tvättdelen kommer ut så räcker nog badrummet i några år till.
 
I andra länder med små bostäder brukar man placera tvättmaskin i köket. Kanske går det? Torktummlare passar dock inte i köket.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.