Hejsan! Jag har en barbecuegrill och en sån fyller man ju på med glödande kol varannan timme eller så. För att skydda trädäcket mot små brännmärken hade jag tänkt lägga mineritskiva, 10-12 mm i grillhörnan. Sedan en sådan där nivåskillnadslist i aluminium runt, så man inte sparkar tårna fördärvade.

Låter detta ok eller kommer skivan att spricka? Hur fäster jag den lämpligen?

Jag har också fått rådet att lägga dit rostfri plåt som skydd istället, men det tycker jag verkar fult och skramligt.

/Pelle
 
Fäster med PL 400 (konstruktionslim) och då bara dutta på några punkter enbart.
(pga trallens rörelse och önskan är ju att den ligger kvar ju, dvs inte"tokfästa" med att borra o skruva etc)

Sen vidare tipsar jag att du lägger klinkers på mineriten (snyggt och styvar upp konstruktionen/skivan).

Anslutningslist för nivå något som passar in. Aluminium inte fel (då försöka ha fästpunkterna i skivan. ej i trallen för listen)

Ska göra ett likadant projekt för min egen grill i sommar;)

Det med plåt håller jag med om.
 
Jag talade med grabbarna på Beijer idag. "Fråga nån som vet", ni vet. De höll med om mineritlösningen men att skivan inte skulle fästas, annat än med nivåskillnadslisten. Så kan trädacket röra på sig. För att dämpa om trägolvet (trallen) inte är 100% plant, rekommenderade de fiberduk. Jag föreslog golvfoam, men de trodde jag riskerade mögel med plasten. Fiberduk är ju genomsläpplig på ett annat sätt.

Reflektioner?

PS Badger - vi får väl bjuda varandra på grillmat till sommaren ;o)
 
PelleFork skrev:
Jag talade med grabbarna på Beijer idag. "Fråga nån som vet", ni vet. De höll med om mineritlösningen men att skivan inte skulle fästas, annat än med nivåskillnadslisten. Så kan trädacket röra på sig. För att dämpa om trägolvet (trallen) inte är 100% plant, rekommenderade de fiberduk. Jag föreslog golvfoam, men de trodde jag riskerade mögel med plasten. Fiberduk är ju genomsläpplig på ett annat sätt.

Reflektioner?

PS Badger - vi får väl bjuda varandra på grillmat till sommaren ;o)
Ja, Fiberduk var nog inte så dumt. Har inte tänkt på det.

Varför jag nämnde att punkta med konstruktionslim är för att den kan flexa lite.

Håller med det med plasten. Blir ju en tätyta.
 
Jo, några duttar PL400 är nog bra. PL400 kan man ju ha till allt - ska pröva att reda sås med det nån gång ;o)
 
PelleFork skrev:
Jo, några duttar PL400 är nog bra. PL400 kan man ju ha till allt - ska pröva att reda sås med det nån gång ;o)
:D

...
 
... kan meddela att jag använde minerit bakom vedeldad bastukamin i liten bastustuga som står utan uppvärmning när den inte används.

Misstaget var att låta mineriten gå ända ner mot golvet vilket medförde kapillärsug av vatten upp i skivan som sedan sprängdes när vattnet frös.

Ska du inte fuktspärra och lägga något (klinker) ovanpå så tror jag att det kommer att bli problem. Har dock ingen som helst aning om hur det fungerar att fuktspärra utomhus...
 
Stina06 skrev:
... Misstaget var att låta mineriten gå ända ner mot golvet vilket medförde kapillärsug av vatten upp i skivan som sedan sprängdes när vattnet frös....
Kan det verkligen vara en mineritskiva du har, vad jag läst om minerit så ska de tåla att spolas med vatten, monteras utomhus i och mot mark m.m. ?
 
Verkligen intressant.

Jag står precis i begrepp att köpa mineriten. Men jag såg nåt annat, porösare, på Bauhaus när jag frågade efter minerit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.