Hur funkar det med minerit egentligen. Kan man använda det så att det ser ut som fjällpanel? Kan man måla valfri kulör? Vad får man betala för att få minerit monterat? Har ju baratvå sidor på mitt radhus... Hur många kvadrat kan det bli? 200 kanske
 
Minerit är väl i första hand ett skivmaterial och brukar monteras som sådant. Känner inte till några panelvarianter s a s men det går säkert att "strimla" och montera överlappande på något sätt, men...
Det är ett material som sliter mycket hårt på sågklingor, borr m m och dessutom misstänker jag att montaget blir fult.

Ja, du kan måla minerit i valfri kulör; det var i alla fall svaret jag fick när jag för något år sedan ställde frågan till en återförsäljare.

Kan tyvärr inte svara på vad en hantverkare vill ha för att montera enligt ditt önskemål, men tidskrävande lär det vara = dyrt.

Hur stort ditt hus är kan väl bara du svara på – ut och mät! ;)

I ditt ställe skulle jag – om jag ville ha fjällpanel – montera just fjällpanel. Trä har inte Mineritens fördelar vad gäller hållbarhet och enkelt (nästan obefintligt) underhåll. Men, du har ju som du själv skriver, bara två sidor av huset att ta hand om.

MVH
Ronnie
 
Men se där! Vad bra, det verkar ju vara lösningen.
Man lär sig något nytt varje dag på det här forumet. Tipstack!

MVH
Ronnie
 
Ivarpanelen går ju att få i "brädform" i ganska många kulörer. Räkna på mellan 150-200 kr/kvm. Ser lite ut som trä på håll faktiskt.

Att det skulle slita på verktygen är ju inte helt sant. Kör man med rätt saker så funkar det lätt på 200 kvm. Proffsen använder Festol med en svindyr klinga, men själv tyckte jag att sticksåg med mothåll å alublad funkade fint. Summa 6 blad och 3 borr på 80 kvm. Men såklart, en snickare är alltid svår att övertyga om att testa nytt och i dessa dagar får ju duktigt folk snarare tacka nej till jobb.

Måla KAN du ju såklart göra men då faller ju lite av vitsen med en underhållströgt material. De genomfärgade skivorna i rätt kulör från början är därför att föredra. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.