Status
Tråden går ej att kommentera.
Tjena på er.
håller på med min badrums renuvering (finns o läsa i våran projekt tråd)

har nu gått o funderat på vad som blir bäst.

1. limma minerit direkt på vägen över kakel o ogämnheter samt dom 1-2cm öppning är är mellan
tak och väg (reglat om mellanbjälkaget villket gjorde att de blev detta högre)

2. putsa över allt gamalt kakel, dom föredeta putsade vägarna och delar som där är hål mm
för det ståt väggar innan....

fördel me minerit. snabbt enkelt o blir rakt.

fördel med puts. biligt o blir ingen "spalt" där kan så fukt i
mellan gamal vägg o skiva (lerstensväg)

snälla hjälp mig !!!
 
men komigen !!
 
Jag hade ett liknande läge i min källare, det gamla kalet var dock borttaget. Började med att putsa, men efter 20 cm gav jag upp... Av alla saker jag fuskat med är putsning det jag är längst ifrån att behärska. I mitt fall hamnade det mesta på golvet och det som satt kvar var inte kaklingsbart..... Jag satte dit tunna lux-skivor istället. Snabbt, enkelt och fruktansvärt mycket rakare. Är du lite mer kompis med putssleven blir det nog billigare än skivor. (Jag satte dit mina med slagpluggar och kakelfix)
Lycka till...
 
Redigerat:
umgefär så har de gått för mig med med puts :)
tekniken finns helt enkelt inte. dock testat lite med
lagningsbruk o de gick bättre då de klistra som sören (lite som kakelfix).

min tanke med mineriten är multifix o häng skivorna med.
borde funka ?

/Linus
ps: tackar för ditt input
 
var idag o köpte 6mm minerit skivor.

vad bör man ha o fästa dom med ?
mutifix tror ni på de ?
 
  • Gilla
Byggavidare
  • Laddar…
I
Eftersom du ska kakla i ett badrum med fuktgenomslag som följd, är det inte lämpligt att fuska alls. Och det är det du är inne på att göra. Ajabaja!

Det beror oxå på vad du har för underlag, dvs. vad väggen är byggd av.
Är det trä ska du inte ha puts alls. Då är det fuktspärr och skivor som gäller.
Är det sten (btg., tegel, lättbtg, lättklinker o.dyl) är puts rätt. Då har du dessutom en vägg som till viss del tål fuktgenomslag utan att mögla och ruttna bort. Men även här spärrar man idag mot fuktgenomslag. Om vi antar stenvägg med puts så är gången så här:

Du får börja med att ta ner det kakel som redan sitter där och rensa väggen från bruk. Där finns ingen genväg. En elektrisk borrhammare med brett huggjärn och borrningen frånkopplad är bästa hjälpmedlet.

Sen får du laga upp ytan så att stora hål 'försvinner'. Event. kan du behöva putsa hela ytan och har du inte putstekniken i 'handen' får du leta reda på en murare som kan putsa den åt dig. Det tar inte lång tid och är därför ingen större kostnad om du själv hantlangar, dvs. blandar bruk och städar upp efteråt. En spillbräda längs väggen är då till god hjälp.

Sen får putsen torka en vecka (helst mer). Därefter ska ytan fuktspärras enligt alla konstens regler, dvs. på det sätt som VASKA-projektet beskrev och som sen har vidarutvecklats av branscherna tillsammans med försäkringsbolagen. (Gäller även om du har trä-/skivunderlag, annars får du inte senare ut försäkringen vid en event. vattenskada.)

Därefter tvistar de lärde hur man bäst ska gå vidare. Fuktspärren är inte världens bästa underlag att hänga/fästa kakel på. Då kan det vara aktuellt med din 6 mm Mineritskiva. Den ska helst inte skruvas fast eftersom skruven vrider hål i fuktspärren kring skruven. Men det går att skruva med silikon i hålet och få tätt. I så fall är det nylonplugg och lång skruv med FH som gäller. (Förborra hål i Mineriten annars så spricker den.)

Sen är det att smeta på kakelfix och börja nere vid golvet och i ett vänsterhörn efter att du har mätt längderna på ytorna och tagit hänsyn till kakelmåtten. (Du kan behöva skära kaklet i båda sidor för att få centrisk placering av plattorna om de inte går jämnt ut med väggländgen och detsamma vid tak och golv.) En fog på 3-4 mm kan du räkna med i normalfallet, men nu har det dykt upp kakel som ska sättas utan någon fog alls (dumt påhitt, det är som att bjuda in fru Fukt att ställa till det bakom kaklet). Du väljer.

Fogningen avslutar normalt kaklingen utom i sistnämnda fall i stycket ovan. Den ska ske diagonalt över fogarna, men det har du väl sett Martin Timell demonstrera?
_____________________
Byggaren
 
Fuktspärren är inte världens bästa underlag att hänga/fästa kakel på
Fattar nada... Skulle man inte kunna sätta kakel på fuktspärr? Det tror jag man gör i 110 % av alla badrum...

Den ska helst inte skruvas fast eftersom skruven vrider hål i fuktspärren kring skruven. Men det går att skruva med silikon i hålet och få tätt.
Detta arrangemang skulle jag inte vilja ha i mitt badrum...

men nu har det dykt upp kakel som ska sättas utan någon fog alls (dumt påhitt, det är som att bjuda in fru Fukt att ställa till det bakom kaklet)
Kaklets,fogens uppgift är inte att hålla tätt! Under kakelplattorna är det (nästan) alltid 100% fuktigt, det är därför man har fuktspärr...

Förtydligande: I min källare är det risk för tillskjutande fukt, därför hade jag bara fuktspärr vid dush-hörnan,i resten av rummet får fukten vandra fritt...(Allt enligt gällande regler)...
 
Redigerat:
någon har missuppfattat något :)
ska givetvis inte enbart ha skivorna under kaklet
fuktspär mm ska så klart på :)

det är så att där är lersten och leca vägar. inte yterväggar
utan murrade inerväggar från (lersten) 18xx talet och (leca) 196x talet.
saken är den att det är två rum som nu blir ett till större badrum.
om jag nu "fixar" fast en minerit skiva (fibecementskiva) utan på detta
för att få en slät yta så blir de samma sak som att putsa upp de hela
(? bord ju bli det då de "sten-produkter" bådatvå)
sen köra med någon form av lagningsputs i skarvar (?) ...
därefter fuktspärra alla vägar efter alla konstensregler.

kan inte se hur detta skulle kunna vara fel ?
(men haft fel förr :p )

(de gamla kakklet är från 60 talet och inte fuktspära och har lossat lite här o där
och finns ingen fukt bakom alls....)
 
Redigerat:
På ex Bauhaus finns särskilt spackel, skarvremsor och nylonpluggar att mekaniskt fästa skivor med (används tillsammans med fästmassa). Dessa är för deras lux-liknande skivor, men de kanske fungerar för ditt projekt... Här är på ett ung. som jag gjorde...
 
imported_Byggaren skrev:
Därefter tvistar de lärde hur man bäst ska gå vidare. Fuktspärren är inte världens bästa underlag att hänga/fästa kakel på. Då kan det vara aktuellt med din 6 mm Mineritskiva. Den ska helst inte skruvas fast eftersom skruven vrider hål i fuktspärren kring skruven. Men det går att skruva med silikon i hålet och få tätt. I så fall är det nylonplugg och lång skruv med FH som gäller. (Förborra hål i Mineriten annars så spricker den.)
Jag hoppas att detta är ett skämt?! Annars är det bland det dummaste jag har hört på länge.

men nu har det dykt upp kakel som ska sättas utan någon fog alls (dumt påhitt, det är som att bjuda in fru Fukt att ställa till det bakom kaklet).
Och hur menar du att plattsättningen skulle ställa till det med tätskiktet?
 
I
bigsnucke skrev:
Fattar nada... Skulle man inte kunna sätta kakel på fuktspärr? Det tror jag man gör i 110 % av alla badrum...


Detta arrangemang skulle jag inte vilja ha i mitt badrum...


Kaklets,fogens uppgift är inte att hålla tätt! Under kakelplattorna är det (nästan) alltid 100% fuktigt, det är därför man har fuktspärr...

Förtydligande: I min källare är det risk för tillskjutande fukt, därför hade jag bara fuktspärr vid dush-hörnan,i resten av rummet får fukten vandra fritt...(Allt enligt gällande regler)...

Eftersom du tydligen har större erfarenhet och kunnande på detta område än jag, skulle det vara intressant med en beskrivning av vad du anser är fel istället för att bara förkasta vad jag skrivet.
________________________
Byggaren
 
I
ACME skrev:
Jag hoppas att detta är ett skämt?! Annars är det bland det dummaste jag har hört på länge.



Och hur menar du att plattsättningen skulle ställa till det med tätskiktet?

Du får gärna förklara för mig vad det är som är dumt i det.


Om du sätter ett glas vanligt kranvatten (tappvatten) på diskbänken (eller någon annan plats) några månader, så blir du nog klar över vad rent vatten kan ställa till med om det får vara ifred. Tänk dig sen detta vatten mellan och bakom plattorna eftersom fogarna inte är förseglade med fogmassa.

Badrum kallas hygienrum för att vi människor tvagar oss där, men ett badrum som inte är hygienskt är inget roligt ställa att sköta sin hygien i.
______________________
Byggaren
 
jag är inte sådär jätte insatt i de här med tätskickt me o skruva nierit skivor utanför
tätskicket verkar för mig jätte dumt.

sen om man har fog eller ej borde kvitta då de ändå blir fuktigt bakom kaklet....

bigsnucke : stort tack ska kolla på dessa saker (Y)
 
Som svar på frågan vad jag tycker är fel i importerad_byggaren´s resonemang :
1 Enligt alla tillverkare av tätskikt går det att sätta kakel på detta (det är liksom så man gör...).
2 Att skruva en massa hål i tätskiktet är onödigt urbota dumt om det inte är alldeles nödvändigt.
3 Kakelfog är inte vattentätt. Kakel+fog är jättebra som skydd för det egentliga vattenhindret, fuktspärren.

För övrigt; Jag är inte någon rutinerad badrumsbyggare, men det mesta går ju att läsa sig till, bl.a. på detta forum.
 
imported_Byggaren skrev:
Därefter tvistar de lärde hur man bäst ska gå vidare. Fuktspärren är inte världens bästa underlag att hänga/fästa kakel på. Då kan det vara aktuellt med din 6 mm Mineritskiva. Den ska helst inte skruvas fast eftersom skruven vrider hål i fuktspärren kring skruven. Men det går att skruva med silikon i hålet och få tätt. I så fall är det nylonplugg och lång skruv med FH som gäller. (Förborra hål i Mineriten annars så spricker den.)
De lärde tvistar inte alls. Det finns ingen som bygger som du beskriver, att man skulle skruva dit en mineritskiva utanpå tätskiktet. Det vore att gå ifrån branschreglerna, och att helt sumpa försäkringsskydd och materialleverantörernas garantier. Det finns inte den minsta anledning att göra det, fästmassans vidhäftning mot tätskiktet är aldrig ett problem. Dessutom vore det en direkt sämre lösning. Skruvhål i tätskiktet är den största riskfaktorn idag, och med din lösning får man massor av sådana svaga punkter.

Jag har aldrig hört talas om den här lösningen, och är uppriktigt nyfiken på om du hittat på den själv eller om du har någon enda källa på den?

imported_Byggaren skrev:
En fog på 3-4 mm kan du räkna med i normalfallet, men nu har det dykt upp kakel som ska sättas utan någon fog alls (dumt påhitt, det är som att bjuda in fru Fukt att ställa till det bakom kaklet). Du väljer.
Fogen har ingen vattentätande funktion. Det finns inte den minsta nackdel att sätta plattor utan fog. Det är alltid dyblött bakom plattorna i duschen, oavsett om de är fogade eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.