Håller precis på o tilläggsisolerar en vind på ett pulpettak ( lutar 16 grader). Har kommit över ett parti med skivor ganska hårda mäter l 1200, b 600, t 80 mm. ena sidan har en tunn glasfiber liknande "matta" eller väv kanske är rättare ord. Frågan är om man ska ta bort den eller om den kan sitta kvar. Jag lägger nämligen dessa skivor i 2 överlappade lager. Kommer att nå en total tjocklek av ca 280 mm. Jag har kompletterat med en 30 mm luftspalt vid takfoten med oljehärdad board. Men bör man ha någon slags skydd för isoleringen, förhydringspapp ( Ska man köpa svart vindpapp på byggmax o "täcka med) eller kan glasfiberväven funka som vind stopp tro. Läste en tabell där de framhölls att hårda mineralullsskivor har högt isoleringsvärde mot blåst. Vinden har 7 st 1200 fack mellan takstolarna och spännvidd på 5000.
 
Lägg ingen papp ovanpå isoleringen! Jag gjorde det misstaget en gång i tiden och det dröjde inte länge så börjar det rinna in kondensvatten i huset. I och med att pappen inte låg pressad mot isoleringen utan det finns luftbubblor mellan så kommer fuktigheten i den värme som stiger upp genom isoleringen att kondensera på den kalla pappen. Glasfiberväven kan du låta vara kvar, i och med att den sitter dikt an mot isoleringen så får du ingen kondensering på den.
 
Ja det låter ju vettigt ut. men menar du att man skall dra bort glasfiberväven fr 1:a varvet och sen låta det sitta kvar på det översta. Jag har fastställt ( tror jag ) Skivornas ursprung nämligen RockOrbit vita
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.