Hej,

Behöver råd angående träd. Jag söker ett träd som:
* Blir 3-5 meter högt
* Zon 1
* Ska ge skugga till våra större fönster vi har.
* Kronan gärna får breda ut sig snarare än att bli klotform.
* Inga rotskott som man måste ta hand om.
* Inget fruktträd och gärna inget träd som gör att man måte rensa annat som faller ned, löv är väl ok.

Tittat lite på japansk lönn, men är dom bara fina en vecka på våren? Vad finns det mer att välja på?
 
Klotlönn... som efter hand breddar sig och tappar sin klotform om man inte beskär den. Håller den lägre höjd som TS önskar. Blir mycket frodigt och vackert.
 
yonna yonna skrev:
Klotlönn... som efter hand breddar sig och tappar sin klotform om man inte beskär den. Håller den lägre höjd som TS önskar. Blir mycket frodigt och vackert.
Ja den är fin, men väldigt klotformad, kanske försvinner om man inte beskär som ni säger. Vet du några fler sorter?
 
F
Koelreuteria.
 
F Fox Lane skrev:
Koelreuteria.
Super fint, vilken av alla sorter rekommenderas och säljs det ens i sverige?
 
BirgitS
J Julistormen skrev:
* Blir 3-5 meter högt
* Zon 1
* Ska ge skugga till våra större fönster vi har.
Hur nära huset ska trädet planteras?
Jag tänker på att om du har fönster med en överkant på drygt 2 m kombinerat med en sol som står mycket högt på himlen behöver ett 3 m högt träd vara mycket nära fönstret för att skugga hela fönstret.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur nära huset ska trädet planteras?
Jag tänker på att om du har fönster med en överkant på drygt 2 m kombinerat med en sol som står mycket högt på himlen behöver ett 3 m högt träd vara mycket nära fönstret för att skugga hela fönstret.
3-4 meter ifrpn ungefär.
 
BirgitS
Jag är tveksam till att 3-5 m högt träd räcker då. I Norrköping står solen i 60 graders vinkel mitt på dagen kring 1 juli enligt https://www.smhi.se/kunskapsbanken/...och-nedgang/vad-ar-ett-solbanediagram-1.31981 så om du vill att hela fönstret ska skuggas då måste du tänka dig en linje som utgår från fönstrets överkant och går 60 grader uppåt 3-4 m bort från huset. Jag har inte räknat på det men det borde bli mer än ett 5 m högt träd.

Ett 5 m högt träd kan skugga 2 m upp på väggen när solen står 45 grader högt och det befinner sig 3 m från fasaden. Om jag inte tänker alldeles fel (jag har inte ritat ner det).
 
  • Gilla
Jerald Stuartson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag föreslår Sorbus ulleungensis Legend® E:

https://eplanta.com/print_vaxt.php?ID=233

Blir för stort om 50 år men lämna det till nästa generation. Der håller sig under 5 m i väldigt många år.
 
  • Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
Efter en hel del googlande har jag nu fastnat en del för lönn, finns det några favoriter eller något man bör tänka på?

Vill helst ha grön men kan slå över till annan färg på hösten.
 
Vanlig lönn ger rotskott och plantor överallt där fröna hamnar så är den japanska annorlunda?
 
Claes Sörmland
Z z_bumbi skrev:
Vanlig lönn ger rotskott och plantor överallt där fröna hamnar så är den japanska annorlunda?
Ja, inga rotskott och fröplantorna brukar inte klara sig så det är inget problem.

(Men vanlig skogslönn ger inga rotskott.)
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Julistormen skrev:
Efter en hel del googlande har jag nu fastnat en del för lönn, finns det några favoriter eller något man bör tänka på?

Vill helst ha grön men kan slå över till annan färg på hösten.
Är det japanska lönnar vi talar om så vill de ha jämn markfuktighet och genomsläpplig jord. Alltså en sandig och mullrik jord. De är knepiga att odla på styv lera. Om det finns i trädgården så välj något annat.

Fördelen med japanska lönnar är att de produceras i stora kvalisorter på kontinenten så betalar man lite mer så får man en rätt stor planta.

Sedan 70-talet är sorten Acer palmatum 'Osakazuki' ett känt säkert val för en grön japansk lönn med strålande höstfärger. Den är rätt växtlig vilket kan behövas för att fylla kravet på 3-5 m. Många andra sorter kan vara väl dvärgformiga. Finns att beställa hem i större kvaliteter om man är beredd att lägga några tusenlappar. Kan höstplanteras i zon 1.
 
  • Gilla
Julistormen
  • Laddar…
T
Även om jag älskar japanska lönnar och har flera själv så är det inte det som du ska ha i detta fallet.

Japanskt körsbär däremot får en stam och en krona som ger skugga.
tex ett hederligt Prunus 'Accolade' blir ca 5-6m.

Annars är rönn ett väldigt tacksamt alternativ som inte kräver något och blir lagom stort.
Finns många roliga sorter att välja på.
Dodong rönnen som tipsades om ovan är en av dom annars "Olympic flame" är fin.
Blir röda på hösten.
fe2fab3b4e9b4f6f63e7ba3bc3db4520.jpg
 
  • Gilla
Takfönster och 4 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Även om jag älskar japanska lönnar och har flera själv så är det inte det som du ska ha i detta fallet.

Japanskt körsbär däremot får en stam och en krona som ger skugga.
tex ett hederligt Prunus 'Accolade' blir ca 5-6m.

Annars är rönn ett väldigt tacksamt alternativ som inte kräver något och blir lagom stort.
Finns många roliga sorter att välja på.
Dodong rönnen som tipsades om ovan är en av dom annars "Olympic flame" är fin.
Blir röda på hösten.
[bild]
T TH885 skrev:
Även om jag älskar japanska lönnar och har flera själv så är det inte det som du ska ha i detta fallet.

Japanskt körsbär däremot får en stam och en krona som ger skugga.
tex ett hederligt Prunus 'Accolade' blir ca 5-6m.

Annars är rönn ett väldigt tacksamt alternativ som inte kräver något och blir lagom stort.
Finns många roliga sorter att välja på.
Dodong rönnen som tipsades om ovan är en av dom annars "Olympic flame" är fin.
Blir röda på hösten.
[bild]
Tack ska kolla. Men varför ska jac inte ha japansk lönn? Upp till 6 meter låter högt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.