Hej,
Vår lite drygt 10 år gamla inbyggda spishäll började ryka häromdagen och jag insåg att det kanske var läge att köpa ny häll. När jag tittar och går igenom vilka hällar som finns att köpa ser jag att för hällar som är cirka 60 cm breda är angivna mått för hålet i bänkskivan i samtliga fall angivna till 560x490mm. Standardmått antar jag. Mitt problem är dock att det hål jag har är 555x484mm (Det är inte jag som gjort installationen, hällen fanns där när vi köpte). För det första hade det varit jätteskönt att slippa såga för att göra större och för det andra är möjligheterna att göra hålet större starkt begränsade. Finns det någon som har erfarenhet av installation av häll och som har en uppfattning om det skulle möjligt att få ner en häll i ett något mindre hål än standard? Känner någon till en häll som är något mindre i den del som ska sänkas ned?
 
B Bbyggare skrev:
i samtliga fall angivna till 560x490mm. Standardmått antar jag. Mitt problem är dock att det hål jag har är 555x484mm
Skillnaden är ju minimal, 5 - 6 mm på bredd och djup!
Är det inte bara mätnoggrannhets- fel, eller någon liten tätningslist som skiljer?
Jag skulle i alla fall tro att det kommer att gå bra.
Men annars är det väl inget större problem att ta upp 5 mm åt varje håll på det befintliga hålet?
 
  • Gilla
JLov och 1 till
  • Laddar…
Tycker samma. Vad är problemet med att ta upp hålet lite om det skulle visa sig för tajt? Stenskiva?
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Jag tror vissa enklare miele modeller klarar 555 på bredden iallafall... djupet är jag osäker på
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.