Hej alla,
Jag har tidigare fått lite tips att tänka på vid garagebygge från er (https://www.byggahus.se/forum/threads/garage-blockbygge-vad-ska-man-taenka-pa.351580/). Nu är det dags för start av projektet på riktigt.

Garaget i sig kommer ersätta ett äldre, kraftigt uttjänt garage. Föregående garage var från 70-talet, som ej fått någon större kärlek de sista 30 åren. Dessutom hade betongplattan satt sig kraftigt varför det snarast gick att jämföra med lutande tornet i pisa.

Vi har valt att köpa ett modulgarage från Lundqvist trä. Vi jämförde många olika leverantörer, och till slut stod det mellan Lundqvist och Mellby Garage. Valet föll på Lundqvist då jag tyckte att man fick med lite mer för samma pengar.

Garaget i sig kommer bli 6 m långt och 4,8 m brett med sadeltak, ganska ordinärt.
Leverans av själva garaget kommer under juli, men fram till dess består mycket av arbetet att riva befintligt garage och bila betongplatta (puh!).

Skall försöka hålla er uppdaterade så gott det går. Inledningsvis blir det såklart bilder från rivning men också en del frågor kring "tillval" till garage, såsom radiatorer med mer. Återkommer med det.

Nu kör vi =)
 
Rivningen påbörjades igår, som ni kan se lutade det hela skönt.
Det hela gick fint, och gick faktiskt snabbare än jag tänkt. Dessvärre är söndagen i Gbg fylld av blåst och regn, så bortforsling till tippen får bli en annan dag.

Regnet kom ikapp oss i sist stund, så sista bilden fick tas från insida :D
 
  • Pågående rivning av en lutande byggnadsdel med en person på en stege och en annan observerar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis rivet tak med synlig träkonstruktion och verktyg, personer jobbar under regniga förhållanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hög med rivningsavfall utanför hus, tagen inifrån under regnig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Lycka till med bygget!

När det gäller uppvärmning föreslår jag en luft-luft värmepump direkt istället för radiatorer. Det blir inte enorm skillnad i investering och du får bra reglering av temperatur och låg driftskostnad.

Sen planera in var du vill ha bänkar ock skåp. Sätt fler eluttag än du tror du kommer behöva, både högt och lågt.
Samt utvändiga eluttag. Skall det bli en elbil i framtiden är det bra att dra lite tomför för 3 fas 16A till bra ställen.

Isolera den nya plattan ordentligt, isolera i efterhand är svårt..
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom du skall göra en ny platta, ta dit en grävmaskin med hydraulhammare så kan dom ta väck hela plattan direkt, det är drygt att bila sönder den för hand.
 
Tack,
uppvärmningen är en bra fråga. Jag kommer ha 145 mm isolering och bara behov av runt 5-10 grader totalt, därav jag tänkt att radiatorer är "mer prisvärt". Installationskostnaden för pump är ändå en bit större.

Det där med uttag är bra, ska absolut se till att det finns gott om det, både uppe och nere. Då det inte fanns el framdragen till gamla garaget kommer vi göra allt från start så finns goda möjlogheter.

Vi har precis köpt ny laddhybrid, så att få in laddning till den är ett måste, som det ser ut nu kommer vi satsa på Garos 22kw lösning.

Isolering blir det absolut. Planerat för 20 cm, hoppas att det räcker bra.
 
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Glöm inte dra ut nätverkskabel
Vilken funktion skulle den ha där?
 
Att sätta en ”dong” om man vill ha Wi-Fi om det inte räcker ifrån huset. Om man vill ha larm med kamera så kan de vara att föredra att ha kabel :)
 
  • Gilla
martyj85
  • Laddar…
Aha, tack. Det är ju iofs smart. Har inte tänkt på det, men skulle vara ganska enkelt att få med en när jag drar fram el, så är nog lika bra. Tack för tipset.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Tippavgiften är förmodligen per ton. Har du täckt det torra rivningsvirket i regnet?
 
K kest skrev:
Tippavgiften är förmodligen per ton. Har du täckt det torra rivningsvirket i regnet?[/QUOTE

tack för omtanken. Har inte täckt det. Kommer själv köra iväg det och skall inte vara någon kostnad då. Sen att det blir tyngre absolut men det var rätt surt från start så :)
 
Elbilsladdaren vill väl ha Wifi till appen iallafall?
Jag har sneglat lite på Halo 11kw laddaren, men det är inte dags för mig ännu så det lär komma fler alternativ tills det är dags. 22kw laddare kräver 3-fas 32A så det blir en saftig uppkoppling. Har du vanlig villaanslutning brukar det vara max 25A på kabeln in till fastigheten. Värt att kolla upp
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Elbilsladdaren vill väl ha Wifi till appen iallafall?
Jag har sneglat lite på Halo 11kw laddaren, men det är inte dags för mig ännu så det lär komma fler alternativ tills det är dags. 22kw laddare kräver 3-fas 32A så det blir en saftig uppkoppling. Har du vanlig villaanslutning brukar det vara max 25A på kabeln in till fastigheten. Värt att kolla upp
ues. Du har helt rätt i det. 22 kw är mer än vad min befintliga setup klarar. Har 25a in. Det justerar dock Garon. Tänker de är bättre att framtidssäkra snarare n att behöva byta längre fram igen.
 
Gällande eluttag så skulle jag släppa en slang i taket på varje sida på bra platser så man kan montera en slangvinda med 230V. Jäkligt skönt att ha som jag verkligen kan sakna men då håller jag på med lite bilpolering.

Gällande värmen skulle jag nog också valt luft/luft. Låg inköpskostnad, låg driftskostnad och kan hålla 8-10 grader samt öka upp ganska fort. Cirkulationen hjälper även till att torka upp både bil och golv effektivare än golvvärme skulle jag vilja säga.

Jag har golvvärme och håller 14-15 grader i garaget men det torkar inget vidare ändå. Klart det torkar upp men det blir en rejäl skillnad om jag startar en fläkt också.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Fast polermaskinerna har batteri idag ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.