Hej jag funderar på att slänga ut min Tida 500 och ersätta den med en tank på 100 Liter klokt ?

Mitt system är drivet av en luft/vatten värmepump (Lunna LT-1230 12.5kw / 8,6kw vid 15- ) och sen kompletterat med en vatten mantlad kamin (Caron Aqua 7kw) sen ut till radiatorer i ett 130kvm stort hus.

Grund idén är att när systemet når 50grader så stannar VP men problemet är att kaminen orkar inte höja värmen i taken, knappt hålla tempen så nu eldar jag samt går pumpen..

Därför tänker jag att en mindre bufferttank skulle fylla sitt syfte bättre då jag får upp värmen snabbare och pumpen slutar gå.
Ser ingen användning av 500Liters tank då jag har separat vvb.
 
Vattnet i tanken ska ju skikta sig. Så du får varmt vatten i toppen och kallare i botten. Om inte kaminen orkar hålla/värma hela tanken. Så borde du ha en termostat i toppen och en i botten. Den i botten bör du kunna sänka till 20grader. På så vis få samma effekt som en mindre tank. Du bör även kunna justera så att VP går in vid annan temperatur. Exerimentera lite med det, innan du investerar i ny tank.
 
  • Gilla
Andreas på berget
  • Laddar…
Orkar inte VP med att höja tempen så är det bara att elda på. Vid mindre kyla klarar den sig nog vad jag förstår. All eldning är ett tillskott och sänker elräkningen. Ingen ide att byta, blir nog samma sak.
 
  • Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
Hur mycket energi använder du utan eldning?Hur mycket eldar du? Om du tex bränner 10kg ved borde det kunna höja tempen i acktanken 30grader om huset inte har nått värmebehov, såhär års tänker jag att huset förbrukar en hel del så du får räkna med att elda många timmar bara för att värma huset och vill du öka temperaturen i acktanken måste du ju elda mer än vad huset förbrukar.
 
  • Gilla
Andreas på berget
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur mycket energi använder du utan eldning?Hur mycket eldar du? Om du tex bränner 10kg ved borde det kunna höja tempen i acktanken 30grader om huset inte har nått värmebehov, såhär års tänker jag att huset förbrukar en hel del så du får räkna med att elda många timmar bara för att värma huset och vill du öka temperaturen i acktanken måste du ju elda mer än vad huset förbrukar.
VP orkar men för att hålla 50gradet så drar den 115kwh/dygn ca 20kg vet så håller jag 50grader i 8h och VP behöver inte gå.
Kaminen orkar inte höja mer acktanken till mer än 55 när jag eldar där av idén om mindre varmare tank att jobba emot. Huset vill ha 50grader för att vara behagligt
 
  • Wow
guggen
  • Laddar…
Då är nästa fråga, vad för maxtemp kan VP ge utan elpatronen, innan den stannar.
 
J jonaserik skrev:
Orkar inte VP med att höja tempen så är det bara att elda på. Vid mindre kyla klarar den sig nog vad jag förstår. All eldning är ett tillskott och sänker elräkningen. Ingen ide att byta, blir nog samma sak.
Problemet är att huset förbukar mer värme än kamin ger så VP slutar ju inte gå när det är kallt typ 15-. Tänker att med en mindre tank skulle jag kunna komma up högre i temp då ut ur kaminen är 70grader.
 
J jonaserik skrev:
Då är nästa fråga, vad för maxtemp kan VP ge utan elpatronen, innan den stannar.
VP kan ge 60.C står nu på 50.C
Elpatron är inte igång.
Kaminen ger 70.C

Nu står VP på 50.C samr eldar för fullt och tanken blir då 55.C så pumpen stannar och värmen blir gratis men vill upp högre så att returen från radiatorerna inte sänker så snabbt
 
Det blir då att sätta stoppgräns för VP till en lägre temp. Då kan kaminen jobba på för fullt och tempen kommer upp i tanken. Nästa fråga, kan kaminen ensam klara att värma huset samtidigt och värma tanken till 80 C.. Med tanken på 500 liter är det inte många kW som kan lagras, tar fort slut. Är tanken 80 C och det behövs 40 C ut så är det bara 50 % lagrad kW som kan användas. Vid 40 C så är tanken tom på värme.
 
Jag skulle inte vilja ha mindre än 500l om jag hade en vattenmantlad till den. Nu är din ganska liten, 7kw skrev du, då kanske 3-4kw i verkligheten till vattnet. Jag tror inte det blir ngn skillnad om du byter till mindre tank bara struligare, du kan då tex ej elda alls när det är svalare ute då tanken snabbt kommer koka etc.
Jag haft själv haft en vattenmantlad med en 500l tank, men då en 22kw som kanske i verkligheten, med ved, gav 10kw+ till vattnet nominelt. Hade inga som helt problem att värma min 500l tank.
Nu är också frågan hur kallt du har det och hur mklt huset faktiskt drar, du skrev att vp drar 115kwh/dygn?! Huset alltså minst 200-250 kwh/dygn för att vara uppvärmt?
 
Redigerat:
B
@fribygg visar ju att ca 10kg ved räcker för att värme för att värma tanken 30c. Räknar man på 100l tank så är det med andra ord bara några kg ved skillnad. Och en stor tank är i regel bra, dels om man vill stänga av värmepumpen under dyra timmar. Eller för att vedvärmen ska räcka längre under natten t.ex.

Problemet att du inte kommer upp i temp beror inte tankens storlek, problemet är att ditt hus förbrukar mycket energi och effekten från kamin och värmepump därmed går åt i samma takt som de produceras.

Nej, riva ut tanken är en dålig idé.

Om kaminen bara ger 55c så är något fel med din laddomat. Den ska ge 70 eller liknande, för att säkra att kaminen inte drabbas av invändig kondens.
 
B BSOD skrev:
@fribygg visar ju att ca 10kg ved räcker för att värme för att värma tanken 30c. Räknar man på 100l tank så är det med andra ord bara några kg ved skillnad. Och en stor tank är i regel bra, dels om man vill stänga av värmepumpen under dyra timmar. Eller för att vedvärmen ska räcka längre under natten t.ex.

Problemet att du inte kommer upp i temp beror inte tankens storlek, problemet är att ditt hus förbrukar mycket energi och effekten från kamin och värmepump därmed går åt i samma takt som de produceras.

Nej, riva ut tanken är en dålig idé.

Om kaminen bara ger 55c så är något fel med din laddomat. Den ska ge 70 eller liknande, för att säkra att kaminen inte drabbas av invändig kondens.
Okej men laddomaten har jag står på 70 ut och 60 in i kaminen. Bra ?
Så får ju ut 70 till tanken men den höjs inte kan ju testa att stänga av CP ut ur tanken och sen se om jag kan få up tanken högre för nu är 55max
 
B
Får du ut 70 till tanken o har 60 i retur in till pannan så funkar din laddomat som den ska.

Om tanken ger 55c ut till radiatorkretsen (med fullt öppen shunt, antar jag) så beror det på att flödet till radiatorkretsen är högre än flödet mellan kaminen och tanken. Återigen, inget fel, men det blir så om man försöker ta ut mer effekt ur tanken än vad som tillförs tanken. Dvs det är rejält kallt, och din kamin räcker inte riktigt till effektmässigt i förhållande till husets värmebehov.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Är säkert ett stort flöde ut till huset, det är liksom lite kyligt nu. Då när du eldar så ger kaminen 70 C , går in i tanken, kanske tillsammans med VP. Då är det två pumpar som som ger ett visst flöde tillsammans, du får då en turbulens i tanken som kyler ner tempen från kaminen till det som du har. Alla temperaturer blandar sig, varmt + kallt och det varma blir kallare.
 
A Andreas på berget skrev:
Okej men laddomaten har jag står på 70 ut och 60 in i kaminen. Bra ?
Så får ju ut 70 till tanken men den höjs inte kan ju testa att stänga av CP ut ur tanken och sen se om jag kan få up tanken högre för nu är 55max
Elda mer och hårdare! Har du inte tillräckligt bra och torr ved kan du testa om bricketteldning en vecka kan höja temperaturen mer i tanken, det lär inte kosta mer än nån tusenlapp extra att prova,fodrar ingen rörkrökare och är måttligt slösaktigt jämfört med att byta ut acktanken.

Jag tror att ditt hus fodrar mer energi än vad din vedeldning i kaminen nu ger, byta eldstad till en med högre effekt eller komplettera med en luft/luft värmepump skulle jag göra innan jag funderade på acktanken.
 
  • Gilla
Andreas på berget och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.