Vägföreningen har tänkt att öppna upp en gammal historisk väg för biltrafik igen. Finns det någon minibredd för en bilväg?

tacksam för svar
/LOS
 
Infartsväg till bostadshus är minst 4 m, då kan man inte mötas. Vi har gjort en sådan samfällighet.
 
Jag tycker mig komma ihåg att någon sagt att minimibredden skall vara 3,5 m. Denna vägen är dock mellan 2,5 - 3 m bred.
 
det spelar ju roll vad som finns på sidorna, är det höga murar så behövs 4 m.
 
Sedan finns det ju begreppet vägområde, dvs det utrymme som behövs för att sköta vägen, ploga snö etc. Detta sträcker sig vanligen till yttre dikeskanterna (från vägen sett) men kan gå mycket längre.
 
Men går det fortfarande, lagligt, att hålla vägen öppen för biltrafik om den är 3 m bred?
 
Kan du ta dig fram och biltrafik inte är förbjuden är det väl lagligt?
Är det olika åsikter inom föreningen om vägen skall öppnas?
 
Hemmakatten
Servitut för vägar till t.ex. skafttomter brukar vara på 5 meters bredd, 3 meter till själva vägen och 1 meter på vardera sidan för dike, plogad snö mm. Det är då tänkt att även lastbilar, räddningsfordon m.fl. skall kunna ta sig fram på vägen utan problem.
 
pbengtsson skrev:
Är det olika åsikter inom föreningen om vägen skall öppnas?
Japp. Ett hushåll (ordförande) vill åka där, tre hushåll som bor där vill inte ha trafik där. Ordförande förkortar sin resväg med 5 - 10 sek och vi andra vill slippa trafiken där, mest för barnens skulle men också för att det periodvis är extremt mycket trafik till o från ordförandes hushåll (företag). Själv får jag trafikerad väg på 3 av gårdens 4 sidor och som barnfamilj så har man redan nog att springa och vakta på.
 
Det är inte lagreglerat, ni får öppna upp en väg för trafik som är så smal att man måste ha motorcykel om ni vill.

Sedan finns det designriktlinjer som talar om hur man bör designa en väg på bästa sätt för en viss trafik, men de är riktlinjer.
 
Vart kan man läsa om dessa riktlinjer?
 
Vägverket har en hel del.
Kolla med http://www.revriks.se/

Men om föreningen har beslutat att rusta upp vägen är det väl inte mycket att göra åt. Det du kan komma åt är att beslutet är taget på fel grunder eller att fel i formalia har gjorts vilket ogiltligförklarar beslutet.
Andra saker att kolla upp är att nödvändiga servitut finns för att kunna använda vägen som väg.

Jag tror inte att riktlinjer kring vägar kan stoppa annat än att ni inte kan få bidrag från vägverket för underhåll.
 
Vem är markägare ?
 
Vägen är en "allmänning" men om det är vägsamfälligheten eller om det är en sorts markbit som olika fastigheter har olika andelar i (det finns flera sådana allmänningar i byn) vet jag inte.
 
Vem skall betala för att vägen ställs iordning?
Vem som äger marken eller vilka servitut som finns inskrivna kan du få hjälp av från lantmäteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.