Köpte en ros förra året, till sommarstugan,där bladen blev helt uppätna. Tog hem den till lägenheten och ställde den på balkongen, samma sak i år, den blommar men bladen är helt uppätna. Nu till min skräck ser jag att en ny ros jag planterat i år, New Dawn, tror jag, är angripen. Hittar inga löss, inga larver, frågat hos två trädgådshandlare men ingen vet. Vad kan det vara? Behandling?
Rosblad med tydliga skador, delvis uppätna med synliga hål och kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan vara ngn insekt som är och tuggar på bladen. Vivlar brukar ge sådana hål och "biljettklipp" i bladkanterna. Dock brukar de inte kaläta hela buskar vad jag vet.

Hur som helst, rosor är populära av många insekter. Det är normalt inga problem. Nya späda plantor och skott är extra känsliga och extra populära. Om inte hela busken är kaläten så är det mest bara att gilla läget och luta sig tillbaka. Om 10 år när rosen har börjat närma sig full storlek så märks inte sådant här.

Rosor kan också åka på många olika svampburna farsoter. Inte heller det brukar vara ngt livsavgörande, men vid kraftiga och årligen återkommande angrepp så kan man konstatera att buske och plats inte fungerar ihop, men det är en helt annan historia.

Om det vill sig väl så kan du förirra dig djupt in och ner i rosträsket. :)
 
Tack för tips. Jag kan inte hitta några insekter på växten och var inne på svamp. Lite lustigt är att den blev angripen det första året när jag planterade den på landet men där blev knopparna uppätna. Tog hem den till balkongen i stan och där blev den helt kaläten. Klippte ner den och den kom fint i år (på balkongen) och blommade men nu är den helt kaläten igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.