Hej.

Jag undrar lite över vilka rättigheter man har när man köpt en vara med en tjänst.
(se det hela som lite hypotetiskt Jag har en liknande situation men en annan vara. )

Antag att jag köpt ett handfat och blandare och betalar för montering av dessa.

Något går fel och det läcker. Jag reklamerar. Hantverkaren åtgärdar och efter några dagar läcker det igen.

Hela proceduren upprepas om och om igen. Efter en 1a montering har ytterligare 3 försök till åtgärd gjorts.
Dessutom börjar har det blivit repor i emaljen på handfatet och kranen har fått lite kosmetiska skador efter upprepade montageförsök.

Hade det hela varit ett köp av bara en produkt hade jag kunnat häva köpet då de haft flera tillfällen på sig att åtgärda varan. . Men vad har jag för rätt här? Dvs måste jag acceptera att samma folk kommer om och om igen? Eller kan man reklamera rubbet, köpa nya varor och tjänster någon annan stans.

Undrar även vad jag har rätt att kräva för andra utlägg. Att köra hem från jobbet 3 ggr (och ytterligare ggr blir det om det ska lösas) kostar bensin. Dessutom är det utebliven arbetstid som jag iof kan jobba igen, men jag spenderar hellre den tiden med mina barn än till att jobba igen tid som jag varit hemma för att hantverkare ska göra backjobb. Det kanske låter lite grinigt, men efter tot 4 försök och problem kvarstår så kanske man måste börja fundera på en annan lösning även om man helst såg att allt bara löste sig med ett besök till....
 
BirgitS
När det gäller tjänster gäller normalt konsumenttjänstlagen men det finns undantag:
Konsumenttjänstlagen gäller inte
...
Vid försäljning av en sak. Till exempel en hushållsmaskin och den monteras eller installeras av säljaren i samband med köpet.
http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumenttjanstlagen/
Gäller ditt fall det undantaget?
I så fall är det konsumentköplagen som gäller. Om konsumenttjänstlagen gäller läser du resten av den sidan.

Om konsumentköplagen gäller: http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/
Om det är fel på din vara kan du

Kräva avhjälpande, det vill säga att få varan reparerad.
Kräva omleverans, det innebär att du får en annan, likvärdig vara.
Kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
Häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
Hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att det ska fungera som säkerhet för ditt krav.

Företaget har rätt att i första hand erbjuda dig att reparera varan eller ge dig en annan likvärdig vara - om det sker inom rimlig tid och inte leder till extra besvär för dig.
...
Du har rätt till ersättning för kostnader som du fått på grund av felet på varan.
...
Din vara är felaktig om
Den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta utifrån varans pris, ålder och andra förutsättningar.
Tveksamt om löneavdrag är en sådan kostnad som man kan få ersättning för däremot direkta bilkostnader ska gå bra.

Så vitt jag kommer ihåg behöver man inte acceptera mer än 3 lagningsförsök utan sen har man rätt till utbyte.
 
Jo om vi skruvar lite på det hela.

Antag att jag köpt något från de större byggvaruhusen tex Bauhaus som har sin monteringstjänst som man kan köpa till.
Om de inte får till monteringen och skapar kosmetiska skador på varan. Kan jag häva både köpet och tjänsten då? Eller hur ser man på de här köpen när man köper varan från samma företag men tjänsten köps separat. I mitt fall om det spelar ngn roll så bad mig varuhuset att beställa varan direkt på deras hemsida för att jag skulle kunna få den hemlreverad isf att åka och hämta den i tid innan deras hantverkare kom....
 
BirgitS skrev:
När det gäller tjänster gäller normalt konsumenttjänstlagen men det finns undantag:[länk]
Gäller ditt fall det undantaget?
I så fall är det konsumentköplagen som gäller. Om konsumenttjänstlagen gäller läser du resten av den sidan.

Om konsumentköplagen gäller: [länk]


Tveksamt om löneavdrag är en sådan kostnad som man kan få ersättning för däremot direkta bilkostnader ska gå bra.

Så vitt jag kommer ihåg behöver man inte acceptera mer än 3 lagningsförsök utan sen har man rätt till utbyte.
Jo enl konsumentverket kan man få rätt för inkomstbortfall när det gäller konsumentköplagen: http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
MangeH skrev:
Jo om vi skruvar lite på det hela.

Antag att jag köpt något från de större byggvaruhusen tex Bauhaus som har sin monteringstjänst som man kan köpa till.
Om de inte får till monteringen och skapar kosmetiska skador på varan. Kan jag häva både köpet och tjänsten då? Eller hur ser man på de här köpen när man köper varan från samma företag men tjänsten köps separat. I mitt fall om det spelar ngn roll så bad mig varuhuset att beställa varan direkt på deras hemsida för att jag skulle kunna få den hemlreverad isf att åka och hämta den i tid innan deras hantverkare kom....
Jag föreslår att du kontaktar kommunens konsumentvägledare eftersom de är specialister på vilka lagar som gäller vid olika fall och hur lagarna ska tydas.

Själv tycker jag att om en hantverkare förstör något av det du äger, oavsett om det är något som du äger sen tidigare eller något som hantverkaren ska montera, så ska det gå på hantverkarens ansvarsförsäkring. Vad har du för avtal med byggvaruhuset när det gäller hantverkaren, t.ex. Hantverkarforumulär 14?
 
MangeH skrev:
Jo om vi skruvar lite på det hela.

Antag att jag köpt något från de större byggvaruhusen tex Bauhaus som har sin monteringstjänst som man kan köpa till.
Om de inte får till monteringen och skapar kosmetiska skador på varan. Kan jag häva både köpet och tjänsten då? Eller hur ser man på de här köpen när man köper varan från samma företag men tjänsten köps separat. I mitt fall om det spelar ngn roll så bad mig varuhuset att beställa varan direkt på deras hemsida för att jag skulle kunna få den hemlreverad isf att åka och hämta den i tid innan deras hantverkare kom....
Det kanske blir en lite svårare gränsdragning, har du köpt en vara med montering, eller har du köpt en vara, oc hsedan beställt montering. Visserligen från samma firma.

I princip skall det inte spela någon roll. Är det fel på varan så har du rätt till full kompensation, alltså även monteringskostnader, oavsett om monteringen görs av leverantören eller annan firma, tom. om du monterat själv, så har du rätt att få en utbytesvara monterad av proffs.

Är det fel på tjänsten, så måste tjänsteleverantören åtgärda felen, även om de genom tjänsten har skadat varan som du köpte in.

Jag tror att konsumentköpslagen är lite tydligare vad gäller din rätt att häva köpet, ifall de upprepat inte lyckas åtgärda felet. Har för mig att det är lite luddigare i konsumenttjänstlagen om vad som händer ifall en hantverkare trots upprepade försök inte lyckas leverera ett felfritt resultat.
 
Lite återkoppling. Företaget har kommit tillbaka och ska leverera ny vara och låta en annan underleverantör göra arbetet. Så jag tycker det känns bra att man äntligen fattat det beslutet utan att jag behöver börja åberoppa mina rättigheter eller gå någon annanstans för att få en lösning på problemet.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
:thumbdown:Jag har köpt både klickgolv och hantverkartjänst av Byggmax. Golvet blev lagt med defekta brädor som måste bytas ut. Inget händer trots upprepade påminnelser. Kan jag anlita en ny läggare och sedan fakturera Byggmax? Byggmax snackar nu bara runt hela tiden.:thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.