Var idag och tittade och kände på en släktings nya Klippo Excellent SH.
Har knappt klippt med gräsklippare sen jag bodde hemma, då hade vi en gammal klippo av samma modell tror jag mig minnas.
Är dock lite sugen nu då vi köpte hus i höstas men endast har åkgräsklippare vilket inte passar vår tomt.

Mina intryck då:

Den kändes svag. Antar att Svanenmärkningen är med och spökar här, och visst var ljudvolymen behaglig, men motorvarvet kändes alldeles för lågt.

Den var trögstartad. Den är nästan ny och har endast körts på Aspen-bensin, och gick bra när den startade, men det tog rätt många drag innan den gick igång. Otur eller är det så numera?

Dödmansgreppet kändes obekvämt, skavde på fingrarna och kändes allmänt ivägen.

Drivningen var förvirrande, dra spaken framåt tills det klickar, då går drivningen i och spaken släpps tillbaka. Släpp dödmansgreppet för att ta ur drivningen. Varför är det så onödigt tillkrånglat?

Hondamotorns hjuldrivning sker genom rem under klippkåpan istället för utgående axel som det var förr. Är det inte lätt att sten, bark, kottar och dylikt kilar sig emellan rem och remskiva eller åker in i drivningen och ställer till oreda? Eller allt gräs som ju måste följa med remmen runt hela tiden. Funkar detta bra i längden eller är det såpass nytt så ingen sett effekterna av det än? ;)

De positiva sakerna då :) Den klippte snyggt, kändes lätt att skjuta på när drivningen var ur, tyst, stabil, snygg (tycker jag iaf haha).

Som sagt, den var ju en fröjd att promenera runt med, men 90-talsklippomodellerna jag använt känns helt enkelt starkare och inte lika tillkrånglade. Känns som att de nya får problem med mossa eller ett lager lönnlöv, vilket sällan var ett problem med de äldre.

Nå, vad säger ni? :)
 
Jag drar en gång oavsett kall eller varm. Undantagsvis två ryck i snöret vid kallstart. Du har helt enkelt inte rätta knycken.

Inga problem med drivningen, men jag har iofs bara gräs på gräsmattan.

Att koppla ur drivningen med dödmansgreppet kan jag hålla med om är lite avigt, men man vänjer sig.

Sent from my X10i
 
Min nya Excellent H är också trög att starta när den är kall och jag är ganska så övertygad om att det har med det låga varvtalet att göra. Jag tror att Klippo, i sin iver att få maskinen riktigt tyst & snål ställt ner varvtalet (via varvtalsregulatorn/"speed governor") på Honda-motorerna.

Om min teori stämmer så påverkar detta förgasaren vid uppstart (för snålt ställd/lite soppa), för lågt varvtal på kniven (orkar inte klippa & mulcha lika bra) samt framdrivningshastigheten.

Jag började med att flytta dragfjädern som påverkar förgasarspjället via varvtalsregulatorn, till det andra hålet - vilket gjorde att fjädern inte slackar lika mycket. Det blev bättre, men jag tror att motorvarvet sall upp något ytterligare, i synnerhet nu när jag jämfört ljudet på andra Honda GCV-motorer (som inte tycks vara avårstartade kalla, startar på första rycket).

Så, flytta fjädern till det andra, högra hålet är mitt tips.
 
vaargen77 skrev:
Hondamotorns hjuldrivning sker genom rem under klippkåpan istället för utgående axel som det var förr. Är det inte lätt att sten, bark, kottar och dylikt kilar sig emellan rem och remskiva eller åker in i drivningen och ställer till oreda? Eller allt gräs som ju måste följa med remmen runt hela tiden. Funkar detta bra i längden eller är det såpass nytt så ingen sett effekterna av det än? ;)
Njae så nytt är det nog inte. Har en Jonsered som är 10-15 år gammal med B&S-motor. Remdrift med typ en fläktrem som drivs av vevaxeln. Sitter till synes väldigt oskyddat och är helt klart utsatt för diverse skräp men det har fungerat bra på min maskin. Har iofs fått byta rem en gång men det är som sagt på 10-15 år och känns som rätt normalt slitage.

Så i praktiken upplever jag inga problem med att den sitter oskyddat.
 
Vi har precis köpt en Excellent SH och jag måste säga att jag är väldigt nöjd. Upplever den inte alls som svårstartad. En sak som jag har funderat på dock. När man inte har drivningen igång borde man inte kunna rulla gräsklipparen bakåt då? Vår låser liksom hjulen? Får köra den på bakhjulen vilket jag tycker är irriterande i synnerhet när man klipper under träd och buskar
 
Det låter märkligt. Så funkar det inte på min, fast den är ju ett par år gammal. Låter som en rätt märklig "feature".
 
MathiasS skrev:
Det låter märkligt. Så funkar det inte på min, fast den är ju ett par år gammal. Låter som en rätt märklig "feature".
Ja nu ser ju inte jag det som någon feature precis utan bara irriterande och det verkar ju inte ens som att det ska vara så då eftersom din inte är så...
 
iSnobben skrev:
När man inte har drivningen igång borde man inte kunna rulla gräsklipparen bakåt då? Vår låser liksom hjulen? Får köra den på bakhjulen vilket jag tycker är irriterande i synnerhet när man klipper under träd och buskar
Jag är inte bekant med din modell men jag kan inte tänka mig att det ska vara så. Låter som sagt sjukt irriterande. Jag gissar på att det går att lösa med någon form av justering. Kolla om du hittar något sätt att justera spänningen på drivremmen. Den kanske är väl spänd så att den inte kopplar ur helt.
 
Jag ska kolla hur det ser ut om det är något att justera... Har försökt att nå butiken som sålde klipparen också men det är upptaget där hela tiden... Trots allt är ju klipparen ny så jag har ju garanti :)
 
Så nu har jag fått tag på butiken som sålde den och det skulle naturligtvis inte vara så. Fick rådet att uppsöka dom så att dom får kika på maskinen och fixa till den åt mig... Hoppas bara att det här är tillfälligt för vi velade länge innan vi valde att ta med drivning just pga strulrisken med drivning...
 
Köpte klippare med hondamotor för 3 år sedan. Den är verkligen bra. Startar alltid, och jag menar alltid, på första försöket. Tom första gången efter vintern!
 
För att återkomma till mitt problem var det någon fjäder som satt fel... Tog inte lång tid för dom på verkstaden att fixa det men det skulle ju naturligtvis varit rätt från början det handlar ju trots allt om en klippare för 7600:- men jag är ändå väldigt nöjd måste jag säga :)
 
iSnobben skrev:
Tog inte lång tid för dom på verkstaden att fixa det
Vad bra att det löste sig!
 
Nu har jag lyckats ställa in motorn på min nya Excellent (Honda GCV135 motor) så att den startar på första rycket vid kallstart.

Det verkar som de polska? montörerna på Klippo gjort ett slarvjobb när kopplat in vajrarna till gasreglaget, vilket gav problem med trög kallstart och lite väl lågt varvtal.

Lösningen på problemet var mycket enkel: Jag flyttade bara bak gasreglagevajern i dess infästning på motorn, så att förspänningen ökade/det stora slacket försvann.Detta ledde till att chokespjället stängde tillräckligt för att bränsle/luftblandningen blev korrekt vid kallstart, tidigare stängde det endast till hälften då det slackade i gasvajern. Sedan dess startar den direkt och vid full gas erhålls ett bra varvtal, utan att jag behöver pilla/lura varvtalsregulatorn etc (vilket jag skrivit om tidigare). Se bild nedan...

Image001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön: gasreglagevajern som satt felaktigt monterad alltför långt till vänster
Blå: chokemekanism mm
Röd: inställning av varvtalsregulator
Gul:gasfjäder, går att ställa i 2 positioner (två hål) för att reglera varvtal vid full gas, dragfjädern påverkar trotteln indirekt över varvtalsregulatorn (länkarmen med röd cirkel). Varvtalsregulatorn hindrar motorn från att övervarvas (förutsätter att den är korrekt inställd).
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif.W
  • Laddar…
Har inte Klippo flyttat sin produktion utomlands? Kanske också man börjat tumma på sitt eget rykte från forna dagar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.