Eftersom det saknas en del på forumet som riktas mot återförsäljare, och man var tvungen att ha facebook för att kunna skriva ett omdöme på eniro så tänkte jag skriva ett inlägg här. Uppenbarligen är det fler som är missnöjda, men när jag googlade på företaget hamnade eniros träff på andra sidan, och jag bläddrade inte vidare. Hade jag gjort det hade jag kanske inte köpt plattorna där, för de omdömena beskriver min upplevelse väldigt bra.

Jag bestämde mig för att sätta den här typen av betongplattor på en vägg i mitt badrum, och såg att Marrakech Design hade en platta som de reade ut som ett "restparti" för 695 kr/kvm istället för 995 kr. Utmärkt tyckte jag och beställde 4 kvm, totalt 8 kartonger. Eftersom jag bor i Vänersborg, och jag vet hur ömtåliga betongplattor är, och hur fraktbolag hanterar gods så ville jag hämta kartongerna personligen. Det gick utmärkt att hämta, men bara på deras lager, som hade öppet ungefär två gånger i veckan och absoult inte på helger. När var lite svårt för dem att säga, det verkar som de hade väldigt kort framförhållning. Dessutom gick det inte att betala på lagret, utan det var jag tvungen att göra i deras visningslokal/butik i centrala göteborg (lagret ligger i Västra Frölunda). Då bad jag om en faktura och skickade min svåger som bor i Gbg att hämta plattorna. So far, so good.

Jag får hem plattorna, öppnar en kartong och plockar upp några plattor, vilka ser utmärkta ut. Bra tänker jag och ställer undan dem, och börjar med att riva badrummet.

Ungefär två månader senare (dvs. två veckor sedan) är det dags att sätta plattor!Jag tar fram mina kartonger och öppnar alla, tar en platta ur varje för att blanda dem (enl. instruktion). Nu är det inte lika roligt längre . Jag upptäcker att fler än hälften av plattorna har vit färg på sig, runt 10% av plattorna har trasiga hörn, och några plattor har röd färg, streck som ser ut att komma från någon form av märkpennna. Det finns även ett par plattor som har sprickor i själva "färglagret" på plattan. Min uppfattning är att det är en retur från någon annan kund som de säljer som "restparti", bla. eftersom alla kartongerna är öppnade och igentejpade på nytt. De själva påstår att plattorna är nya, vilket blir moment 22. Hade de själva öppnat kartongerna så hade de sett färgen, och antagligen inte sålt plattorna, eller?

Nu är det så att jag även har en arg beställare (dvs. sambon) som står och stampar med foten och undrar när badrummet ska bli klart, så jag löser problemer genom att ta fram rakbladsskrapan och skrapa bort den vita färgen. Eftersom jag beställt 4 kvm, och väggen är 3,72 minus ett fönster så har jag en del plattor som måste kapas vilket jag använder de trasiga plattorna till. Summa sumarum; väggen är klar, med ett större spill och tidsåtgång.

Nu mailar jag kundservicepersonen på företaget (samma som jag föv blev rätt nonchalant bemött av när jag ville beställa) och meddelar att jag inte är nöjd med deras plattor. Svaret jag får är först att det kanske är kartongen som färgat av sig eftersom plattorna är fuktiga när de ställs i kartongen (brun kartong, vit färg?). När jag sedan skickat en bild blir det tyst. När det gått två dagar mailar jag igen och frågar. Då svarar personen att hennes chef säger att det är bara att ta bort med såpa och vatten. Då ber jag om "chefens" mailadress så jag kan prata med denne istället. Samma dag får jag ett svar av en person som sitter i styrelsen på "Ovin Consulting AB" som uppenbarligen är företaget som driver "Marrakech Design". Hon upprepar samma trams om såpa och vatten (vilket inte fungerar eftersom färgen inte är vattenlöslig, och jag redan skrapat bort den). Jag meddelar att jag inte är intresserad av råd om hur jag ska ta bort färg, utan vill ha svar på om man ska förvänta sig plattor av så här dålig kvalitet när man beställer från dem, och om de är intressade av att ha nöjda kunder, och i så fall hur de tänker göra för att förvandla mig till en. Inget svar.

Fyra dagar senare har jag fortfarande inte hört något. Jag mailar och frågar om hon tror att det är en lämplig lösning att bara ignorera problemet. Hon svararkort att jag kunnat returnera plattorna.

Jahapp.

Är det någon som är intresserad av att läsa mailkonversationerna så skicka ett PM så får ni en avidentifierad kopia.

Kan bara avråda att handla från företaget. Är det såhär de hanterar "små" problem undrar man ju hur det ser ut med större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.