Hemmakatten
Måste bara som en motvikt till alla inlägg om hantverkare som är dåliga, inte kommer, tar för mycket betalt och allmänt sett skor sig, berätta om de som vi anlitat.

Renoverade fasad o tak förra året. Nytt tak, spritputsfasad som behövde lappas, lagas, omfärgas, nya fönsterbleck, mosaikinläggningar i fasaden, ny belysning ute.

Vår renovering blev uppskjuten drygt ett år för jag hittade inte hantverkare som vi litade på. Kan inte nog betona hur viktigt det är!! Ägnade säkert flera hundra timmar på att hitta rätt folk.

Förra året använde vi takläggare, murare, elektriker, snickare, plåtslagare, markisfirma/uppsättare. ALLA hade rimliga priser, alla lämnade fast pris om vi ville (tog det på tak o fasad), ALLA var noggranna, städade efter sig, mkt yrkesskickliga, kom exakt den timme de sa de skulle komma, blev färdiga i tid, hade rimliga priser, ingen la på nåt extra för materialet. Muraren o takläggaren (som hade fast pris) gjorde lite extra arbeten som inte fanns med i offerten och de tog inget extra betalt för det. De kom också med tips o idéer på förändringar, förenklingar o förbättringar. Inte minsta lilla anmärkning vid den av mig betalda oberoende besiktningen efteråt.

I år när badrummet fick sin vattenskada knappt två månader innan vi skulle sälja huset, ringde jag muraren som kom dan innan påsk (fast han hade tänkt vara ledig). Han organiserade allt, tog hit rörmokare och snickare(som också förstås viade sig vara jätteduktiga), han jobbade tom på annandagpingst (till vanlig timpenning), allt för att badrummet skulle bli färdigt i tid. (Maken o sonen hjälpte till ibland o hantlangade.) Det blev det, helt enligt planen 4 dagar innan visning av huset. elektirkern var också inblandad med lampor o värmegolv. Allt fungerade perfekt!! Muraren föreslog förbilligande åtgärder (stora kakel istf för små, fristående badkar istf inbyggt osv.). Lutningen på badrumsgolvet är perfekt! o allt är jättesnyggt, alla fogar är perfekta, alla skåp sitter som de ska mm.mm.

Muraren som är mkt duktig (och hårt uppbokad) skall bygga vårt nya hus och vi kommer att anlita de hantverkare vi nu har en mkt god erfarenhet av. Vi skulle aldrig våga bygga hus i egen regi ifall vi inte träffat på dessa duktiga yrkesmänniskor.

Ett mått på tillit är nog om man vågar lämna ut nyckeln och känner att det kommer att gå bra. Jag skulle kunna ha lämnat ut nyckel, åkt på semester några veckor och vetat att när jag kom tillbaka skulle allt vara som vi bestämt.

Det är som sagt precis som i alla yrkekategorier, det finns både bra o dåliga kunskaper o folk överallt.
 
Hemmakatten
Hu, vilket äventyr! Tur att det löste sig. :D. Förstår att ni har en del kvar, men huset är ju på plats och ni kan bo i det vilket ju är det viktigaste.
Det är just alla sådana här historier med alla som råkar illa ut eller kommer i kläm på ett eller annat sätt som gör att man oroar sig o funderar på om det verkligen är värt att bygga hus. Men som jag förstår det så verkar det bli problem vare sig man köper färdigt hus eller bygger själv. Som sagt, vi kommer säkert att få vår beskärda del av strul när vi väl sätter igång med bygget, men ta-i-trä :p :) hoppas förstås vi slipper.
Tänk på att solen skiner oavsett om det är gräsmatta eller schaktmassor på tomten. Sätt ut en kruka med blommor, ta med dig kaffekoppen o njut! ;)
Och förresten - barnen som målar huset låter trevligt. ;D.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.