Jag har kört Bosch 18 volt serie ett tag nu och tänkte att det kanske kan finnas ett intresse från andra att höra lite mer om mina erfarenheter av apparaterna. Jag är inget proffs, använder inte maskinerna extremt hårt eller i svåra miljöer, ni kan nog anse mig som en medelmåtta bland hempulare som ställs inför samma situationer som alla andra vanliga villaägare på landsbygden. Det enda konstiga med mig är att jag är vänsterhänt vilket påverkar greppet om maskinerna och hur lätt det är att komma åt diverse reglage.

Det började med att jag skaffade en GSR 18-2-LI skruvdragare när min gamla no-name 10v sladdlösa skruvdragare gav upp mitt i ett mindre spaljé projekt. Till den följde det med två små 1,3Ah batterier och en långsam laddare (AL 1820 CV). Skruvdragaren fungerar perfekt för jobb när vikten är mer prioriterad än stor kraft, den väger 1,3 kg med batteri. Har precis lagt 80 kvm altan och skruvat all trall med den här maskinen. Den var också min enda maskin när jag byggde ett lusthus, då fick den dra längre franska i grova reglar vilket den gjorde med lite gnäll. Har haft den i tre år nu och är väldigt nöjd med den, min fru gillar den däremot inte då den inte passar hennes händer. Dom små batterierna är bara en fördel, man hinner inte dra slut på ett batteri innan nästa är fulladdat (även med den långsamma laddaren) och den lägre vikten är en klar fördel. Har bara 10 mm chuck vilket räcker för skruvdragning men är för litet för större hålsågar och större borr, vilket iofs maskinen knappast orkar med. En irriterande sak är att chucken släpper sitt grepp efter ett tag vilket gör att man måste vara beredd på att dra åt lite då och då för att inte bitsen ska ligga på backen. En annan nackdel med maskinen är att jag vill ha mer kraft ibland så därför köpte jag en..

GSB 18 V-LI Slagskruvdragare.
Den har mer kraft att dra i stora franska och större hålsågar. Fungerar mycket bra, är ganska kort vilket gör att jag kommer åt bra även om jag såklart skulle vilja ha en ännu kortare ibland. Har slagborrat genom marksten med 13mm borr, hålsågat med 80mm hålsåg genom reglar och dragit många långa 10 mm franska utan att maskinen knorrat. Har 13 mm chuck vilket räcker för mina behov (än så länge). Nackdelen är att maskinen är klart tyngre (den väger nästan 2 kg med batteri) än GSR dragaren vilket gör att den inte plockas fram annat än när kraften behövs. Den är fruktansvärt stark på lågväxeln, lätt att handleden vrids för oss med kontorsarmar. Har allt man förväntar sig av en skruvdragare, bälteshållare, belysning, motorbroms etc.

GKS 18 V-LI Cirkelsåg
Skaffade den till altanbygget i somras. Den maskin som jag är minst nöjd med i samlingen. Det är väldigt skönt att slippa sladd när man springer omkring men jag föredrar helt klart sladdvarianten. Den har ett sågdjup på 51 mm och en 165mm klinga vilket är helt ok men den är för svag. 3900 varv obelastad sjunker snabbt om man sågar annat än gipsskivor, att klyva 28mm trall gick bra men det märktes när batterikapaciteten började sjunka och varvtalet dalade. Här använde jag 2st 3Ah batterier och snabbladdare AL 1860 CV. Snabbladdaren är ett måste med de större batterierna annars blir det många långa kaffepauser.

GST 18 V-LI Sticksåg
Den är däremot fantastisk skön att jobba med! Fungerar precis som man förväntar sig att en sticksåg ska göra, blåser rent framför bladet och har en inbyggd belysning som fungerar bra i mörka utrymmen. Är också kompakt vilket gör att man kommer åt bra där det är lite trångt. Pendelinställningen och andra reglage är logiskt placerade och den ligger jättebra i mina händer, även min fru gillar den. Slukar batteri såklart vilket gör att 3Ah är ett minimum om man ska såga långa sträckor. Har sågat både grövre plank, trall och tunna lister med mycket bra resultat om man väljer rätt sågblad för jobbet. Även sågat i tunnare metall och plast vilket fungerat bra.

GHO 18 V-LI Hyvel
Det verktyg jag inte trodde jag behövde tills det fanns i lådan. Använder den mycket mer än jag kunde ana. Kan bero på att det är en väldigt bekväm hyvel som fungerar väldigt bra. Avverkar exakt och med fint skär. ”Fuskbyggarens” bästa hjälpreda! En bärlina som inte placerades helt i våg? Fram med hyveln och ställ in ett spåndjup mellan 0 och 1,6 mm och kör till det är rätt! En felköpt list som är för grov för att få den exakta passningen som frun kräver? Fram med hyveln! Att den är sladdlös och ganska lätt gör att man kan använda den lite överallt i byggsituationer, har haft den ovanför huvudet i takstolar och nedanför fötterna och ändå kunnat jobba bekvämt. Vändbart utkast för spånen vilket är ett måste för en elhyvel som man inte vill bli blästrad när man jobbar. Tyvärr har grövre spån en tendens att fastna i utblåset, oftast lätt att åtgärda genom att köra maskinen i luften och växla mellan höger/vänster utkast några gånger men irriterande med avbrott. Har bara ett skär vilket kan kännas som en nackdel men för mig har det bara varit en fördel, när man kör över en dold spik eller liknande så är det bara ett skär som går åt skogen. Bladbyte är väldigt snabbt och smidigt, går inte att sätta bladet fel.

GWS 18 V-LI Vinkelslip
Den äldre modellen med 115 mm skivor, den nya som säljs nu har plats för 125 mm. Kan inte ersätta en sladdmodell om man jobbar mycket med vinkelslipen. För mina behov fungerar den perfekt, har kapat vinkeljärn, sten, hängrännor (jag vet att man inte får men gjorde det ändå med bra resultat), plaströr och mycket mer. Mycket nöjd, just det lilla formatet och batteridriften gör att jag inte drar mig för att plocka fram den även för småjobb när jag aldrig skulle komma på tanken att ta fram sladdvarianten och sladdvinda.

Alla mina maskiner ligger i L-BOXX, en del med inläggen som hör till verktyget men flera ligger ”löst” i boxen vilket fungerar bra när man är lite försiktig vid flytt av lådorna. Skulle nog inte köra med lådorna i bilen utan att kila fast verktygen i lådan men för flytt mellan förråd och ”arbetsplats” så funkar det bra. Har två L-BOXX som jag är extra nöjd med, dels den minsta varianten (102) med 13 smålådor. Har de vanligaste skruvarna, sticksågbladen, bitsen och andra bra-att-ha grejjor i den så den lådan följer alltid med skruvdragaren på alla jobb. Den andra är GLI PortaLED 238 L-BOXX, en box med 60 LED lampor i locket. Drivs med samma batterier som övriga verktyg i serien och den är tillräckligt ljusstark för att lysa upp mindre utrymmen vid precisionsjobb eller mindre rum där man inte behöver ha dagsljusnivå för att kunna göra det man ska. I den ligger min lilla skruvdragare tillsammans med laddare och batterier med gott om utrymme över.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är klart nöjd med kvalitet och prestanda hos apparaterna (förutom hos cirkelsågen men det kan vara jag som förväntar mig för mycket) och tvekar inte att rekommendera Bosch 18 volt till andra som behöver en serie sladdlösa verktyg, även för oss vänsterhänta eftersom startspärrar och annat fungerar oavsett om man håller verktygen i höger eller vänster hand.

  • Att skaffa L-BOXX till verktygen är helt klart en stor fördel, lättare att hålla ordning och ser trevligare ut. Att man kan använda dom till att stå på och som tillfällig arbetsyta är också en klar fördel.
  • Små batterier är en fördel till skruvdragare men värdelösa till mer kraftkrävande apparater.
  • Ha minst två batterier, ett som kan laddas medans du jobbar vidare.
  • Köp verktyg och tillbehör från Storbritannien/Tyskland/Danmark eller något annat land, i Sverige är det ockerpriser.
  • Snabbladdaren behövs bara om du har andra maskiner än skruvdragare, du hinner inte dra slut på ett batteri så snabbt om du bara skruvar.
  • Köp inte begagnade batterier om du inte är beredd på att få en obehaglig överraskning, dom kan slitas ganska hårt. Mina batterier har laddats ett hundratal gånger och jag märker ingen skillnad på kapacitet men skulle ändå inte våga köpa begagnat.

Om det är någon som funderar något så är det bara att fråga så ska jag försöka svara.
 
  • Gilla
wittsjo och 10 till
  • Laddar…
Tack för recensionen, har själv också ungefär samma erfarenheter. Köpte en 18V-2-li först och sedan en GST sticksåg. Det är ingen höjdare att bara ha små batterier till sticksågen men det funkar. Skulle gärna ha en slagskruvdragare också men det är mycket annat som står högre på önskelistan...
Om du tycker att GSB är tung antar jag att det är med 3Ah batterierna? Troligen kan du köra med de mindre batterierna utan att få så mycket sämre prestanda eftersom den använder slag. Har du möjlighet att testa?

Apropå ockerpriser hos svenska handlare så var jag på lokala Tools och råkade överhöra priset för en GST 18V i solo förpackning. Smått vansinniga 3500kr begärde de.
 
Redigerat:
Som Makita ägare är det intressant att se vad som andra märken erbjuder. Förvånande att cirkeln inte lever upp till dina önskemål. Jag har Makitas 610 och det är den som motsvarar din skulle jag säga. Funkar toppen och jag har klyvt 45 reglar med den. Visst käkar den batteri och sackar om klingan kläms, men den sågar bra tycker jag. Du har inte bytt till en vanlig klinga på den? Vad jag förstått så skall de batteridrivna ha extra tunna klingor för att de skall orka.
 
Fantastiskt bra tråd och det är nog många som tackar för genomgången av Bosch 18V maskiner.
Är själv kluven på om jag ska fortsätta med Bosch när jag köper 18V (har en 14,4V nu) utan känner att Makita lockar mer och mer nu när dom ska börja levereras i Macpac och då man kan köpa till häcksax och grästrimmer mm som använder samma batteri (maskiner jag måste fixa nästa vår).

Att maskinerna är bra för vänsterhänta har jag aldrig ens funderat på då jag är vänsterhänt men brukar köra maskiner högerhänt om det inte är trång så man får mer plats genom att använda vänsterhanden, lite av "blandhänt" förutom skriva och skruva som är vänster :)

Vore ju riktigt kul om någon som kör ett annat fabrikat som Makita, Metabo eller annat orkar göra samma genomgång.
 
Vill bara påpeka att gsb inte är en slagskruvdragare utan en borr/skruvdragare med slagborrsfunktion. Gdr och gdx är slagskruvdragare och fungerar med en liknande princip som en mutterdragare.

Tackar också för genomgången. Blir lite sugen stt komplettera min flora med en gho hyvel efter din recension.
 
Robert-san01 skrev:
Som Makita ägare är det intressant att se vad som andra märken erbjuder. Förvånande att cirkeln inte lever upp till dina önskemål. Jag har Makitas 610 och det är den som motsvarar din skulle jag säga. Funkar toppen och jag har klyvt 45 reglar med den. Visst käkar den batteri och sackar om klingan kläms, men den sågar bra tycker jag. Du har inte bytt till en vanlig klinga på den? Vad jag förstått så skall de batteridrivna ha extra tunna klingor för att de skall orka.
Sågen fungerar egentligen ganska bra, det är bara jag som har lite höga krav med tanke på hur bra dom övriga verktygen i serien fungerar! Har hittills bara kört med den medföljande klingan, det är möjligt att den fungerar bättre med en tunnare. När jag grovkapade 45x145 så var den snabb att nypa om klingan började klämmas, lite för snabb för att jag ska vara helt hundra nöjd.
 
antnor skrev:
Vill bara påpeka att gsb inte är en slagskruvdragare utan en borr/skruvdragare med slagborrsfunktion. Gdr och gdx är slagskruvdragare och fungerar med en liknande princip som en mutterdragare.

Tackar också för genomgången. Blir lite sugen stt komplettera min flora med en gho hyvel efter din recension.
Helt rätt! Det är jag som är slarvig med benämningen!
En mutterdragare är det verktyg som ligger härnäst på tur, vilket antagligen blir när nästa skatteåterbäring behagar dimpa ner på kontot :)
 
Henno skrev:
Sågen fungerar egentligen ganska bra, det är bara jag som har lite höga krav med tanke på hur bra dom övriga verktygen i serien fungerar! Har hittills bara kört med den medföljande klingan, det är möjligt att den fungerar bättre med en tunnare. När jag grovkapade 45x145 så var den snabb att nypa om klingan började klämmas, lite för snabb för att jag ska vara helt hundra nöjd.
Då är det nog bara du som har lite höga krav ;). Det brukar vara med en tunn klinga när man köper dem så det är nog så bra som det kan bli. Man får tänka sig för lite när man skall kapa och klyva med dessa batteri-sågar, tror det är avsaknaden av klyvkniv som gör den stora skillnaden.
 
Om du säger att slagborrmaskinen är så mycket starkare än GSR så är det väl en -VE modell du har?

Har du inte funderat på att skaffa en Slagskruvdragare GDR? Har inte den större användningsområde än vad en mutterdragare har.
 
Nimajneb skrev:
Om du säger att slagborrmaskinen är så mycket starkare än GSR så är det väl en -VE modell du har?

Har du inte funderat på att skaffa en Slagskruvdragare GDR? Har inte den större användningsområde än vad en mutterdragare har.
Jag har en gdx som jag är väldigt nöjd med. Den har både hexinfästning för bits samt utvändig halvtumsfattning för krafthylsor. Jag gör allt från altanbygge till hjulskifte med min.
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Så är det förstås, jag tänkte på GDXen när jag skrev mitt svar. Ibland går det lite fort... ;)

Antnor: Har du testat GDX med 1,3Ah slim-batterierna? Det känns som att den borde funka ganska bra med även de mindre batterierna eftersom den använder slag.
 
Ni som har Bosch slagskruvare och vanliga. Hur upplever ni gångtiden på den laddning mellan de båda? Jag tycker att min Makita slagskruvdragare käkar duktigt med batteri och då är det dessutom en borstlös som skall vara effektivare.
 
badtastex skrev:
Så är det förstås, jag tänkte på GDXen när jag skrev mitt svar. Ibland går det lite fort... ;)

Antnor: Har du testat GDX med 1,3Ah slim-batterierna? Det känns som att den borde funka ganska bra med även de mindre batterierna eftersom den använder slag.
Jag har bara 3ah batterier till mina maskiner. Jag har aldrig upplevt att batteriet tagit slut mitt i ett jobb med slagskruvdragaren. Tigersågen slukar amperetimmar dock, och även slagborrning med gsb tar en hel del. Skulle jag köpa fler betterier nu så skulle jag köpa 1, 3 ah till slagskruvdragaren för att hålla ner vikten. Min känsla är att det räcker gott, speciellt med snabbladdaren.
 
Intressant läsning.
Står själv inför att köpa en ny skruvdragare, sticksåg och multiverktyg (Bosch blå).
Mitt resonemang kring verktygsköp är att jag ska köpa kvalité och ha de väldigt många år
Hur rimmar det med tillgången på batterier? Skruvdragaren blir ju med batteri så klart, men de övriga 2? Det känns som att bosch kommer sluta tillverka batterier som passar en dag och då står man där med dyra bokstöd. Eller? Någon mer som tänker så?
 
Min GSR 18 V-Li (slagskruvdragare) fyller snart 5 och GSB:n (slagborrmaskin) drygt 4. De har fått jobba på en hel del och det har inte varit helt smärtfritt. GSBn låter ibland illa när den bromsar efter användning.

GSR:en är jättebra att skruva med och den enda gång den givit upp är då jag dragit 15-cm-skruv utan förborrning samt då jag ska lossa eller dra åt hjulbultar vid däckskifte.

GSB:n klarar all vanlig borrning/hålsågning bra men den gillar inte betong eller större hål i tegel. Där behövs en borrhammare såvida det inte handlar om ett ensamt litet hål. Jag brukar också använda den på lågväxel för att veva upp domkraften vid däckbyte.

Jag testade en makita slagskruvdragare och jämförde, och makitan kändes mycket trevligare. Så hade jag "köpt om" hade det nog blivit makita.


Bosch slagskruvdragare och slagborrmaskin samt 10.8V verktyg på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Angående 10.8v -verktygen på bilden. Tigersågen är smidig och man kommer år bra men hjälp vad långsam den är jämfört med min sladdanslutna Metabo PSE 1200. Man tjänar snabbt igen tiden det tar att dra fram sladden. Man kan också köra den med en hand vilket funkar dåligt med stora tigersågen.

Batteri-multicutter är jättebra. Typiskt ett sånt verktyg jag tar fram för att kapa en list eller så. Men ska man jobba lite längre så får man cirkulera mycket batterier. Har hänt 1-2ggr på 4 år.

10.8v skruvdragare är lätt och smidig och funkar bra till mycket men 18v Slagskruvdragaren är mycket snabbare.
 
Redigerat:
  • Gilla
megamatch
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.