Tycker det låter som det är luft i på något vis. Min VVB låter också en del, men det är mer ett sjudande ljud, när den värmer. Typ som det låter när man sjuder i en kastrull på en platta.
 
  • Gilla
Slashcont
  • Laddar…
Det första att kolla är övertrycksventilen - den skall öppna och släppa ut lite vatten under uppvärmningen efter stora vattenuttag ur beredaren då när vattnet värms igen så sväller vattnet och trycket i beredaren ökar och utan övertrycksventil så kan tanken ruptera. Denna ventil skall motioneras då och då (och du hör vattnet spola i dess avloppsrör) - typ 1 gång i månaden, vilket ofta görs med en vridning på dess (svarta) ratt och känner fjädrande motstånd tills du hör att det börja spola och sedan släpper igen - gör det några gånger efter varandra med olika hårt spolande så att dess ventilsäten blir ordentligt urspolade.

Har du inte gjort det på mycket länge så kan kalk och annat sättas på ventilsätet och det kanske hela tiden läcker ut en smula med vatten och det ger ett droppande och tom. porlande i dess avloppsrör

- och det kan öka på din elkostnad ordentligt av all varmvatten som rinner ut över tiden även om det är bara droppvis hela tiden .

---

om du har kontroll på ovanstående:

Se om den har ljudet när termostaten är aktiv och värmer eller i läge när den inte värmer.

Gissar också på att det kan vara en sjudningsljud om det hörs när termostaten har slagit till på värmning.

Hur gammal är den, hur hårt vatten är det - är elementet 230V-kopplad (1-fas) eller 400V-kopplad (mellan 2-faser av 3-fas)

Ofta är det 1 kW värmeeffekt vid 1 fas-koppling och 230V matat, medans med 400 Volt-matning så är värmeeffekten 3 kW - många beredare kan ta båda alternativen på samma element - dock vid 3 kW och högt satt temperatur så slits elementet fortare och vid hårt vatten kan kalka igen ordentligt och elementet överhettas och dör till slut (går jordfelsbrytaren så vet du nu vad du skall undersöka först)

- har varit med om att på 300 liters beredare att man kan få ut ett par murarhinkar med kalkbitar/grus i olika storlekar när man försöker byta element och elementet var i princip begravt i en jättehög med kalkgrus under lång tid - här var det i Västergötland och mycket hårt vatten.

Vad jag ville få fram av ovanstående stycket att det kanske blir många olika ljud under värmningen med beroende på om och hur mycket kalk som sitter avlagrad på och runt elementet
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Det första att kolla är övertrycksventilen - den skall öppna och släppa ut lite vatten under uppvärmningen efter stora vattenuttag ur beredaren då när vattnet värms igen så sväller vattnet och trycket i beredaren ökar och utan övertrycksventil så kan tanken ruptera. Denna ventil skall motioneras då och då (och du hör vattnet spola i dess avloppsrör) - typ 1 gång i månaden, vilket ofta görs med en vridning på dess (svarta) ratt och känner fjädrande motstånd tills du hör att det börja spola och sedan släpper igen - gör det några gånger efter varandra med olika hårt spolande så att dess ventilsäten blir ordentligt urspolade.

Har du inte gjort det på mycket länge så kan kalk och annat sättas på ventilsätet och det kanske hela tiden läcker ut en smula med vatten och det ger ett droppande och tom. porlande i dess avloppsrör

- och det kan öka på din elkostnad ordentligt av all varmvatten som rinner ut över tiden även om det är bara droppvis hela tiden .

---

om du har kontroll på ovanstående:

Se om den har ljudet när termostaten är aktiv och värmer eller i läge när den inte värmer.

Gissar också på att det kan vara en sjudningsljud om det hörs när termostaten har slagit till på värmning.

Hur gammal är den, hur hårt vatten är det - är elementet 230V-kopplad (1-fas) eller 400V-kopplad (mellan 2-faser av 3-fas)

Ofta är det 1 kW värmeeffekt vid 1 fas-koppling och 230V matat, medans med 400 Volt-matning så är värmeeffekten 3 kW - många beredare kan ta båda alternativen på samma element - dock vid 3 kW och högt satt temperatur så slits elementet fortare och vid hårt vatten kan kalka igen ordentligt och elementet överhettas och dör till slut (går jordfelsbrytaren så vet du nu vad du skall undersöka först)

- har varit med om att på 300 liters beredare att man kan få ut ett par murarhinkar med kalkbitar/grus i olika storlekar när man försöker byta element och elementet var i princip begravt i en jättehög med kalkgrus under lång tid - här var det i Västergötland och mycket hårt vatten.

Vad jag ville få fram av ovanstående stycket att det kanske blir många olika ljud under värmningen med beroende på om och hur mycket kalk som sitter avlagrad på och runt elementet
Tackar för ett bra svar!

Och ja det stämmer tömde nog hela beredaren med varmt vatten och dagen efter börja den låta så.

Vart sitter övertrycksventilen kan det vara denna jag har markerat? (se bild) har nog aldrig motionerat den…

Vattenberedaren är kanske ett år gammal.
Själva säkerhetsventilen är jätte gammal.

Är det en bra ide att byta ut säkerhetsventilen tros?
 
  • Vattenanslutningar under ett handfat med rör, ventiler och anslutningsdetaljer, på kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
X xxargs skrev:
Det första att kolla är övertrycksventilen - den skall öppna och släppa ut lite vatten under uppvärmningen efter stora vattenuttag ur beredaren då när vattnet värms igen så sväller vattnet och trycket i beredaren ökar och utan övertrycksventil så kan tanken ruptera. Denna ventil skall motioneras då och då (och du hör vattnet spola i dess avloppsrör) - typ 1 gång i månaden, vilket ofta görs med en vridning på dess (svarta) ratt och känner fjädrande motstånd tills du hör att det börja spola och sedan släpper igen - gör det några gånger efter varandra med olika hårt spolande så att dess ventilsäten blir ordentligt urspolade.

Har du inte gjort det på mycket länge så kan kalk och annat sättas på ventilsätet och det kanske hela tiden läcker ut en smula med vatten och det ger ett droppande och tom. porlande i dess avloppsrör

- och det kan öka på din elkostnad ordentligt av all varmvatten som rinner ut över tiden även om det är bara droppvis hela tiden .

---

om du har kontroll på ovanstående:

Se om den har ljudet när termostaten är aktiv och värmer eller i läge när den inte värmer.

Gissar också på att det kan vara en sjudningsljud om det hörs när termostaten har slagit till på värmning.

Hur gammal är den, hur hårt vatten är det - är elementet 230V-kopplad (1-fas) eller 400V-kopplad (mellan 2-faser av 3-fas)

Ofta är det 1 kW värmeeffekt vid 1 fas-koppling och 230V matat, medans med 400 Volt-matning så är värmeeffekten 3 kW - många beredare kan ta båda alternativen på samma element - dock vid 3 kW och högt satt temperatur så slits elementet fortare och vid hårt vatten kan kalka igen ordentligt och elementet överhettas och dör till slut (går jordfelsbrytaren så vet du nu vad du skall undersöka först)

- har varit med om att på 300 liters beredare att man kan få ut ett par murarhinkar med kalkbitar/grus i olika storlekar när man försöker byta element och elementet var i princip begravt i en jättehög med kalkgrus under lång tid - här var det i Västergötland och mycket hårt vatten.

Vad jag ville få fram av ovanstående stycket att det kanske blir många olika ljud under värmningen med beroende på om och hur mycket kalk som sitter avlagrad på och runt elementet
Det va visst den andra, har nu motionerat den några gånger, men varför låter den såhär för när man vrider på ventilen

Och den pyser det ifrån den se video
 
Det är den högre vredet som du vred på (men utanför bilden i första videon) som är övertrycksäkerhetsventilen - och den man skall köra/vrida på då och då så att det spolar till ordentligt så att ventilsätena hålls rena. Vredet i mitten som sticker snett uppåt är för avstängning av kallvatten till beredaren och att kunna göra den trycklös för eventuell tömmning och den vänstra ratten är för att blanda ut hetvatten ur beredaren med kallvatten till temperatur som inte skållar när det går ut i varmvattenrörledningen senare - typ inte mycket varmare än 55 grader C men heller inte lägre pga. legionella-risken om rörledningarna är lite längre i huset.

kör du 80-90 grader C i beredaren så måste vattnets blandas ut med kallvatten för runt 55 grader C ut medans är det 60 grader ställt behövs bara lite kallvatten blandas in. Med andra ord justerar du upp/ned på beredarens termostat så skall kallvatteninblandningen också justeras så att man inte skållas i duschen om man råkade bara dra på enbart varmvattenkranen (eller vad det är för dusch-blandare) och likaså i diskbänkens kran - hett kan det vara men inte så att det blir brännskador trots att man rycker undan sig själv i duschen/händerna under kökskran.

---

Puttrandet eller vad det kallas kan jag dock inte svara på vad det kommer ifrån, men det kan bli resonanser i rörledningar vid somliga vattenströmningsförhållande och när flödeshastigheten bromsas snabbt till 0 vid stängning av kran (vattenslagseffekter som studsar fram och tillbaka efter rörlängder och ger tryckpulser som gör att det puttrar en kort stund)

högfrekvens väsande ljudet som hörs i videon - är den identifierad var det kommer ifrån? - låter som typiskt ljud att något läcker vatten, inte sällan hörandes från WC:s flottörventil där spolklockan, ofta i gummi inte tätar ordentligt runt kanten i hålet i botten på cisternen och det hela tiden läcker en smula vatten ner i muggen... en rengöring i botten av vattencisternen och rensa runt kanten där spolklockans tätläppar ligger emot så att det är fritt från beläggningar och annat skräp löser problemet - brukar vara ganska mycket skit i botten av vattencisternen efter några år så det är inte konstigt om det börja ha svårt att hålla tätt med tiden.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.