Jag har ett radhus från -82 där det sitter någon form av värmeväxlare på vinden. Det tråkiga är att den hämtar luften från vinden. Med tanke på hur varmt det blir där uppe en solig dag så misstänker att jag kan få det aningens svalare inomhus om jag hämtar luften utifrån istället. Kanske kan få det lite svalare även vintertid iofs.. :p

Jag hoppas få plats med något liknande detta i takutsprånget https://www.ventilation.se/yttervaggshuv-abc-yk-125-vit/p-1988.htm
Räcker det med en sån för att hålla t.ex getingar osv borta eller måste det till med finare nät?
Bör man installera en sån här för att hålla pollen borta? https://www.ventilation.se/filterbox-flk-125/p-1723.htm

Några tips i övrigt hur jag ska göra detta?
 
Redigerat:
Vart leds luften som tas in på vinden?
Du får nog beskriva installationen lite mer detaljerat, "någon form av värmeväxlare" är alldeles för luddigt.

Ett "vanligt" FTX-aggregat får sin tilluft från en sådan väggventil som du visar i din första länk.
Sedan måste det finnas finare filter före fläkten.
Men, som sagt, titta noggrannare på din värmeväxlare. Där bör finnas ett filter före tilluftfläkten.

Och ja, tilluften bör tas utifrån.
 
Det sitter som en liten skorsten på taket där luften går ut. Jag ska knäppa lite bilder och kolla exakt modell så kan ni se hur det ser ut. Det finns absolut filter i lådan, två fyrkantiga boxar samt ett tunt förfilter skulle jag tro det är. Men återkommer som sagt.
 
Vi hade tidigare en lösning med FTX (Rexovent RDAA) dör uteluften hämtades från vinden vintertid och utifrån sommartid. Satt ett T-rör på ett ställe där man satt på ett lock och stängde vindsuttaget sommartid så att luften togs utifrån. Vet inte om det var tänkt så eller om det T-röret var tänkt som renslucka. Men föregående ägare som köpte huset nytt hade fått den instruktione i samband med att han köpte huset.
 
Jag har en Sebovex. Invändigt ser den exakt ut som bilden på aggregatet här http://www.luftbutiken.se/reservdelar-ftx-aggregat/5816-sebovex-flaktmotor.html

20140611_170858.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns frånluft uppåt mot taket och tilluft kommer in nere till höger.

20140611_171429.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tilluft tas nääästan ute. ;)

Kommer bli trångt att få plats med något i takfoten, men det borde gå. Lär ju ha lika mycket att leka med där som grovleken på takstolarna hoppas jag.
 
Det är lite svårt att se på bilderna hur rören är dragna, men det borde vara möjligt att ta tilluften genom gavelväggen. Aggregatet står ju alldeles bredvid gaveln. Det borde vara lättare än att krångla sig ner genom takfoten.

Så är det hos mig, med den ytterväggshuv som fanns i din första länk:
P1000236 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och naturligtvis skall du ha sådana där filterboxar som fanns i din andra länk om filter saknas helt nu.
De gör att tilluften blir renare, och att inte värmeväxlaren sätt igen av damm som kommer inifrån med frånluften.
 
Om inte grannens vind fanns på andra sidan (radhus) så hade jag absolut gjort så. :) Har inte så många alternativ än att gå ut antingen i takutsprånget eller göra ett ytterligare hål i taket.

Finns två filter i boxen, det ser ut ungefär som det man har i köksfläkten. Det ena är vid inloppet och det andra är troligen vid den delen som suger från t.ex badrum. Vet inte riktigt hur effektivt det är dock.

Tack för svar. Får nog bli att köpa en kåpa iaf.
 
Filter finns i olika klasser, jag använder det enklaste (och billigaste) för jag tycker det räcker hos mig.
http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=5a2ddde959210d89350fb21558cdee00

Sedan finns det bättre, upp till sådant som inte ens släpper igenom virus, nästan i alla fall.

Cirka 2 ggr/år tänds en röd lampa, och då byter jag filtren.

Men ett filter som ser ut som fettfiltret i spisfläkten låter inget vidare effektivt mot damm och knott :confused:
 
Ja, det låter vettigt.
Men maskstorleken 10 mm på nätet låter lite glest. det släpper ju in de flesta insekter.
Men det finns kanske ett tätare nät
 
Håller helt klart med. Tycker inte huvarna ser ut att ha något finare heller, men det kanske är fel? Vad har du för ungefärlig maskstorlek på ditt? Att sätta dit vanligt myggnät är en dålig idé antar jag.. ?

Den här ser inte heller ut att ha så fint nät https://www.ventilation.se/gr-160/p-975.htm men är ju ändå "smådjurssäkert trådnätsgaller" vad man nu egentligen menar med smådjur.
 
Satan, nu blev jag tvungen att ta fram stegen och klättra upp :)
Maskstorleken i min huv är 6 mm.

Ett sånt ventilgaller som i din senaste länk har jag för mitt luftintag till kaminen.
Den verkar ha samma maskstorlek som vägghuven.

För mig är smådjur möss och liknande.
Insekter kallar jag småkryp :)

En tanke till sist: Sätt ventilen så den är lätt att komma åt för rengöring (dvs inte uppe på taket). Allt småskräp som kommer flygande i luften, t.ex. maskrosfrön, fastnar i nätet och det måste rensas då och då för att inte bli igensatt.
 
Haha, tack! :)
Får undersöka det här mer känner jag. Ska upp på viden och se vad jag får plats med...
 
Nu är det klart. Byggde ett eget galler. :)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.