Jag köpte nyligen en minivilla/attefallshus på 20 kvm med 3 m högt tak. Den har endast en Panasonic luftvärmepump som värmekälla. Jag vet inget om uppvärmning av hus då jag endast har bott i lägenhet tidigare.

Huset byggdes 2017 så pumpen är inte äldre än så. Jag har läst runt och som jag har förstått det ska den inte ha problem att värma upp huset då det är ett litet hus. Jag har testat sätta den på Heat, 30 grader (max), fläkt på max, men det är fortfarande svinkallt i huset efter 1-2 dagar. När jag känner med handen vid utblåset känner jag att luften är varm, men inte sådär jätte varmt, t.ex. så är luften från en hårtork mycket varmare.

Jag bor i centrala Stockholm och här är det just nu ca 1 grader utomhus. Ska det vara så här?
Tacksam för hjälp. Jag funderar på att köpa ett oljeelement men vill helst slippa ha fler saker i huset om inte nödvändigt.
 
K
Så ska det inte vara. Är något fel så du får nog ringa en värmepumptekniker. Den ska enkelt värma upp ditt hus. Fabrikat på pumpen?
 
  • Gilla
SirWolf och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Något är helt klart fel. Det är ju en väldigt liten volym att värma så det ska den klara av. Läge att ta ut någon som kan kolla på pumpen.

Som svar till Krille:
Jag gissar på att det är en Panasonic. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
zwennebanan och 3 till
  • Laddar…
K
Fairlane Fairlane skrev:
Något är helt klart fel. Det är ju en väldigt liten volym att värma så det ska den klara av. Läge att ta ut någon som kan kolla på pumpen.

Som svar till Krille:
Jag gissar på att det är en Panasonic. ;)

Jag var visst lite för trött när jag svarade
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K
Se även om du hittar kvittot brukar vara 3 år garanti på dem minst . Bara den blivit fackmannamässigt installerad
 
  • Gilla
Danville
  • Laddar…

Bästa svaret

Kanske en dum fråga men har du rengjort filterna? En vän till mig fick knappt någon värme på sin när de flyttade in i sitt hus. Visade sig att de som bodde där innan inte rengjort filterna på lång tid. Efter rengöring så funkade den toppen igen.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 8 till
  • Laddar…
Tack för svar. Jag ska fråga förra ägaren hur ofta den rengjordes. Den sitter högt upp så jag har ingen tillräcklig lång stege på plats ännu.
Hoppas på att kunna kolla lite själv innan jag ringer någon :)

Edit: Förra ägaren har inte rengjort den sedan huset byggdes 2017... Jag får börja där. Blir spännande att se hur filtret är ut :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Eija C och 5 till
  • Laddar…
Smutsigt filter = dålig effekt...
 
  • Gilla
Eija C och 1 till
  • Laddar…
D Danville skrev:
Tack för svar. Jag ska fråga förra ägaren hur ofta den rengjordes. Den sitter högt upp så jag har ingen tillräcklig lång stege på plats ännu.
Hoppas på att kunna kolla lite själv innan jag ringer någon :)

Edit: Förra ägaren har inte rengjort den sedan huset byggdes 2017... Jag får börja där. Blir spännande att se hur filtret är ut :p
Fråga någon granne om du kan få låna en steg?
Alla som har en skorsten har en steg.

Har du en manual så läs lite i den, annars får du googla upp en manual på internet.
Kolla så att den inte ger några felmeddelanden.
 
  • Gilla
Danville
  • Laddar…
K
Börja där du! Mina 2 pumpar rengörs filtret ca var 14 dag allra minst 1 gång i månaden. Är det väldigt skitigt och så så kan en servicetekniker göra en mer grundlig rengöring av värmepaketet bla. Så behöver du ändå ta dit en servicetekniker för felsökning säg till om rengöring med då. Bara ett tips :)
 
  • Gilla
Altaböke och 3 till
  • Laddar…
Tips för rengöring:
1.Skölj filterna i ljummet vatten. Smeta sen in ett tunt lager med diskmedel över hela filtret. Sköld av och låt självtorka.
2. Ta en ren tandborste och dra försiktigt i kylflensarnas riktning i själva pumpen.
3. Sätt tillbaka filterna

så har gjort i alla år det funkar kanon.
Rengöra filter ca var14 dag
Rengöra maskinen med tandborste ca var 6 mån.

sen kan man göra en grovrengöring med vätskor mm varannat år.

men börja med steg 1-3 och se hur det funkar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Eija C och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen allihopa!

Öppnade pumpen och stackarn, filtren var mättade med tjockt lager av damm...
Jag dammsög filtren och lite i pumpen där jag kunde komma åt. Sköljde sedan filtren skonsamt med vatten och nu ser de ut som nya! Ska låta de torka över natten och sen testa igen imorgon. Kan passa på att köra tandborsten över flensarna då också.

Nu är pumpen alltså inte på så det kommer bli kallt i huset. Vet ni hur lång tid det borde ta innan temperaturen blir ok? Ska jag sätta på max grader, 30, och max fläkt? Eller bara auto och låta den bestämma?
 
  • Gilla
PellePeps och 5 till
  • Laddar…
D Danville skrev:
Tack för hjälpen allihopa!

Öppnade pumpen och stackarn, filtren var mättade med tjockt lager av damm...
Jag dammsög filtren och lite i pumpen där jag kunde komma åt. Sköljde sedan filtren skonsamt med vatten och nu ser de ut som nya! Ska låta de torka över natten och sen testa igen imorgon. Kan passa på att köra tandborsten över flensarna då också.

Nu är pumpen alltså inte på så det kommer bli kallt i huset. Vet ni hur lång tid det borde ta innan temperaturen blir ok? Ska jag sätta på max grader, 30, och max fläkt? Eller bara auto och låta den bestämma?
Med de få m2 som du har så borde det vara varmt och skönt inom 1 timme. Max fläkt är alltid bäst så länge inte ljudet stör. Räcker nog fint att ställa den på den värme du vill ha.
Låt tandborstens strån åka in hela vägen mellan flänsarna. Absolut ingen fara så länge du drar längs med flänsarnas riktning.
:)
 
  • Gilla
Danville
  • Laddar…
Nu testade jag den efter rengöring av filtren. Jäklar vilken skillnad! Kände den varma luften blåsa från ett par meter bort. Innan var jag tvungen att ha handen ca 20 cm från utblåset för att känna något.
Fick behaglig temperatur inom en timme. Nu slipper jag frysa i vinter :)

Väldig tacksam för all hjälp!

En sista fråga dock: ska jag lämna den på samma temp vare sig jag är hemma eller ute? Eller är det bättre för ekonomin och milkjön om man sänker temp när man tex ska till jobbet?
 
  • Gilla
TickyNucker och 12 till
  • Laddar…
Tomture61
Ställ den i Heat läget , ej auto läget .
Ställ in den temp du tycker blir bra , vill du ha 21 gr så är min erfarenhet 23 gr på LLVP.
Natt eller dag sänkning av temp brukar ej bli mer ekonomiskt , allt i huset ska ju värmas upp igen .
 
  • Gilla
zwennebanan och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.