Hej! Har fått mycket hjälp av andra trådar i denna sida och önskar hjälp denna gången också.
Min torktumlare har slutat fungera under en pågående torkning då plötsligt var den död, kontrollerade säkringen i elcentralen hemma, den fungerar, försökte flytta den till andra eluttag men den verkar helt död. Vad kan det vara för fel på den??
 
Det sitter ofta ett överhettningsskydd på torktumlare. Det kan vara det som löst ut på din maskin. Vad är det för märke och modell du har?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det sitter ofta ett överhettningsskydd på torktumlare. Det kan vara det som löst ut på din maskin. Vad är det för märke och modell du har?
Glömde nämna att det är Electrolux SimpliCare
 
När du säger död. Är det bara att den inte snurrar eller blåser luft? Finns det några kontrollampor, display?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det sitter ofta ett överhettningsskydd på torktumlare. Det kan vara det som löst ut på din maskin. Vad är det för märke och modell du har?
Och ett vanligt skäl till det är att kondensorn inte är rengjord. Så brukar du göra det?
 
H hempularen skrev:
När du säger död. Är det bara att den inte snurrar eller blåser luft? Finns det några kontrollampor, display?
Menar att det lyser inga lampor alls o händer inget när jag försöker starta den
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och ett vanligt skäl till det är att kondensorn inte är rengjord. Så brukar du göra det?
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och ett vanligt skäl till det är att kondensorn inte är rengjord. Så brukar du göra det
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och ett vanligt skäl till det är att kondensorn inte är rengjord. Så brukar du göra det?
rengjorde den en gång i ett helt år :( du menar att det kan vara överhettningsskyddet som är trasig o behöver bytas? Hur vet jag att det är den?
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och ett vanligt skäl till det är att kondensorn inte är rengjord. Så brukar du göra det?
Nu var det ju inte jag som hade problem 😉
 
T Tonirz skrev:
Menar att det lyser inga lampor alls o händer inget när jag försöker starta den
Det kanske finns en intern säkring i den som har gått.
En närmare felsökning krävs nog för att utröna felet och om det är lagbart....
 
Att kolla ev. temperatursäkring i tumlaren är nog ändå det första man bör göra. En temp säkring kan lösa ut utan att dte är ngt egentligt fel. Kan handla om att luftströmmen blivit blockerad av ludd. Jag skulle dock gissa att temp säkringen inte stänger av hela maskinen, utan bara bryter strömmen till värmeelementet i maskinen.

Annars, kolla ifall det finns ngn säkring inne i tumlaren. En sådan löser dock inte ut av sig själv, i så fall finns nog ett riktigt fel också.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nu var det ju inte jag som hade problem 😉
Nej, den kommentaren var naturligtvis till TS... Mitt fel.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
T Tonirz skrev:
Hej! Har fått mycket hjälp av andra trådar i denna sida och önskar hjälp denna gången också.
Min torktumlare har slutat fungera under en pågående torkning då plötsligt var den död, kontrollerade säkringen i elcentralen hemma, den fungerar, försökte flytta den till andra eluttag men den verkar helt död. Vad kan det vara för fel på den??
 
  • Gilla
faiez alkswani
  • Laddar…
Det där är ju säkert en till säkring som sitter i torktumlaren eller något relä som inte drar. #killgissaaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.