På min tomt står det en stor rak fin ek c:a 100 år. För c:a 8-10 år sedan flyttade det in en ny granne i huset bredvid mej.
Klagomål på eken kom efter ett tag eftersom den skräpar ner en del vilket är enda olägenheten
Jag såg till att med hjälp av lift såga ner de nedersta stora grenarna utan att förstöra trädet. Nedfallet minskade betydligt efter detta.
Grannen blev besviken över att jag inte sågade ner det helt och har satt i system att dagligen rensa sin gräsmatta från nedfall och kasta det över staketet till mig. Jag har nu placerat en lövkorg nära staketet men han fattar inte vinken. Jag har ine pratat med honom. Han hälsar bara när han inte kommer undan...jag tycker situationen är obehaglig...

Min fråga är rent juridisk. Ska/kan jag anmäla grannen ? Till vem ska jag vända mig ?
Ekfrossa
 
Jag är tveksam till att han har lagen på sin sida när han kastar tillbaka löven (men jag kan ha fel)
 
Ett pucko till granne, men prata med honom om att lägga det i korgen och inte slänga över
 
Han har ingen rätt att slänga skräpet över till din sida, även om jag förstår hans logik i det. Borde går som nedskräpning eller egenmäktigt förfarande.

Han har däremot rätt att kapa ev. grenar som sticker in på hans sida.
 
Man får väl kapa grenar om man bett grannen göra det först och inte vill.
Sen får man göra det om det skapar olägenhet, och är löv en olägenhet?

Jordabalken 3 kap 2 §:
Citat:
Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Om en fastighet är upplåten med tomträtt, skall vad som i första stycket sägs om fastighetens eller områdets ägare i stället gälla tomträttshavaren. Lag (1992:1209).
 
Göran.W
Kolla ifall eken är prickad och inte får fällas för får den inte fällas borde det ju lösa problemet.
Trist granne som går ner på dagis nivå för lite löv.
Men varför löv korg när det bara är att köra över med klipparen för det är ju utmärkt näring.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Men varför löv korg när det bara är att köra över med klipparen för det är ju utmärkt näring.
Eklöv är inte jättebra näring. Surt och tar lång tid att förmultna.
 
tio_Pepe skrev:
Eklöv är inte jättebra näring. Surt och tar lång tid att förmultna.
Precis, det är väl bara till Rhododendron som man brukar rekommendera att täcka marken med eklöv, vad jag vet...
 
Tror tyvärr att det blir svårt att göra grannen nöjd med annat än att såga ner trädet. Har en del börjat irritera sig på en sak så kan de inte sluta. Antingen gör du det bara för att få det hela ur världen, med risken att han irriterar sig på något annat sen, eller så låt trädet stå och acceptera att ni har en frostig relation (åtminstone från hans sida).
 
Börja vara överdrivet trevlig mot honom, le varje gång ni ses, heja glatt, håll upp dörren när nu möts i affärer på stan, erbjud dig att ta med hans saker till återvinningen.

Antingen exploderar han eller så smälter han - vilket som så vinner du i längden.
 
Hej.
I dag har jag städat hela min trädgård 1500kvm med hjälp av gräsklippare med uppsamlare.Gissa vad min "gullige granne gjorde så fort mörkret inföll !!! just det. Plockade upp allt från sin gräsmatta och kastade in det på min , väl utspritt. I morgon bitti tar han väl en ny runda för att "städa" . Ännu så länge är det bara lövruskor på kvist........sen kommer löven..
 
Fråga grannen om han vill köpa din fastighet?...om inte... kan han hålla sitt på sin tomt....risken är att grannen aldrig blir nöjd med dej.....när du väl har sågat ner din fina ek kommer han hitta något annat att reta sig på.....
 
Kul granne:xVi har inga stora träd på tomten just nu men grannen har flera i tomtgränsen som sprider sina löv och ibland kvistar på vår tomt men jag har inga större problem med det. Det var helt uppenbart när jag köpte tomten att det fanns träd i närheten så jag ser ingen anledning att bli upprörd.

Men om grannen stör sig så våldsamt på alla löv ock kvistar så kanske TS vänligt kan be honom eller henne att samla ihop en liten hög istället och erbjuda sig att ta hand om det om det är så fruktansvärt besvärande. Så slipper grannen ränna ute om nätterna och kasta över det på TS tomt. Om TS inte råkar ha att göra med en fullständig rabiat granne så kanske en så enkel åtgärd sätter pinnar i hjulen för grannens barnsliga tilltag. Är grannen normalt funtad så är det nog svårt att motivera och stå för ett sånt beteendet om TS visat en god vilja att lösa problemet.
 
hm jag har vid ett tillfälle , ett par år sedan, fixat deras gräsmatta med hjälp av min uppsamlare. Jag erbjöd dem att låna min klippare. Det var då det . Jag har bara sagt att jag inte kommer att ta ner trädet. Det är ju mitt vårdträd, ( pappas för att vara korrekt). Dessutom skulle det kosta mig en ganska stor summa + arbete. Som ensam pensionär har man sina begränsningar.
 
Bor man nära grannar så måste man rimligtvis acceptera allt vad det innebär och om trädet är 100 år idag så kan det inte varit mycket mindre för 10 år sedan när grannen köpte huset. Så trädet kan knappast ha kommit som en överaskning, men en framkomlig väg kanske kan vara att du erbjuder dig att ta hand om avfallet de samlar ihop och någon gång per år kanske kör med uppsamlaren. Min poäng är att det är vansinningt mycket svårare att vara en grinig granne om du verkligen visar en välvilja att lösa eller i alla fall underlätta problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.