En gammal vit 230-volts vägguttag som ser sliten ut och är lite smutsig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammaldags 230 volt vit stickpropp i hand framför kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Jag bor på en gammal hus från 1958. min spis gick sönder behöver köpa begagnad spis för att jag ska renovera köket nästa år.
problemet är att jag vet inte vilken spis ska köpa eftersom min spis har 230 volt. Gammaldags 230 volt vit stickpropp i hand framför kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är min gammal spis som gick sönder och vägen uttaget
 
Om din gamla spis går på 230 Volt så kan du köpa vilken ny spis som helst. Bilderna visar dock inte vilken spänning din gamla spis behöver. Lägg upp en bild på spisens typskylt så kommer du få säkrare svar.
 
useless useless skrev:
Om din gamla spis går på 230 Volt så kan du köpa vilken ny spis som helst. Bilderna visar dock inte vilken spänning din gamla spis behöver. Lägg upp en bild på spisens typskylt så kommer du få säkrare svar.
Klistermärke på spisens baksida som visar olika elanslutningsscheman för 230V och 400V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är spisen som gick sönder
 
harry73
Du kan köpa vilken 230v spis som helst, men behöver hjälp för att kolla att anslutningen av den nya spisen blir bra.
 
Varför tror du att spisen går på 220V?
Det ser ut som om du har ett fullkopplat perilexuttag så det kan mycket väl vara 400V.
Kolla i andra änden av kabeln (i spisen) hur det är kopplat så vet vi med säkerhet.
Den kabel du har skulle jag i vart fall skruvat ur spisen, den kan du behöva för att koppla in din nya spis.
 
Redigerat:
EddieHansson
I vilket fall måste man mäta uttaget hur det är kopplat.
 
Hur vet du att spisen är trasig, det kanske är en säkring som löst ut?

Om spisen är kopplad tvåfas/trefas så finns det två eller tre säkringar till spisen.
 
D Dilato skrev:
Varför tror du att spisen går på 220V?
Den går på 230V precis som TS trodde och typskylten visar.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den går på 230V precis som TS trodde och typskylten visar.
Jaja, jag förstår att du vill larva dig med semantik.

En fas är 230 volt det vet vi, men är den ansluten på bara en fas?
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Hur många faser den är ansluten till vet vi inte, men under förutsättning att perilexuttaget är korrekt kopplat så finns nollan där och TS kan välja valfri spis som går på 230 eller 400 Volt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur många faser den är ansluten till vet vi inte, men under förutsättning att perilexuttaget är korrekt kopplat så finns nollan där och TS kan välja valfri spis som går på 230 eller 400 Volt.
Precis, och en god fingervisning (inte 100% säkerhet men nästan) till om spisen idag är kopplad 400V är att titta på anslutningen i befintlig spis, hur den är inkopplad, hur många ledningar.
 
harry73
Eller så tittar man i mätarskåpet och räknar antal säkringar för spisen
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Precis, och en god fingervisning (inte 100% säkerhet men nästan) till om spisen idag är kopplad 400V är att titta på anslutningen i befintlig spis, hur den är inkopplad, hur många ledningar.
Spisen har 230 V elementspänning, så den är inte kopplad 400 V.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Spisen har 230 V elementspänning, så den är inte kopplad 400 V.
Varje element är på 230V, ja, men den kan (och kanske till och med är) kopplas 400V, tvåfas eller trefas med nolla enligt de två nedersta kopplingsanvisningarna.
En etikett som visar scheman för koppling av element med 230V och 400V för olika länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Varje element är på 230V, ja, men den kan (och kanske till och med är) kopplas 400V, tvåfas eller trefas med nolla enligt de två nedersta kopplingsanvisningarna.
[bild]
Nej, den här spisen kan bara kopplas 230V.
Däremot kan den kopplas in i ett 230/400V-system med nolla, men den är fortfarande "kopplad 230V".
Den kan även kopplas i mellan faserna i ett 133/230V(127/220V)-system, men den är då inte "kopplad 133V" utan fortfarande kopplad 230V.
I det aktuella fallet får den sina 230V från en, två eller tre faser, vilket vet vi inte. Enfas är inte speciellt troligt, utan tre faser och nolla, eller möjligen två faser med nolla, om det är så att man kopplat om en gammal fyrledarmatning.
Vi vet inte vad som gäller, vi måste titta och mäta i uttaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.