Håller på att renovera köket, vore trevligt med lite kommentarer. Väggar o tak är vita, ekparkett. Inbyggd kyl/frys, diskmaskin. Induktionshäll. Inbyggd expressobryggare, mikro, ugn. Svarta applådluckor och vita lidingö, stenmönstrad laminatskiva, inbyggd ho.
 
  • lindingö3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fredwal, jag gjorde en egen tråd av ditt inlägg. Tror att du får fler svar på det viset.

Åsså en kommentar. Om jag valde att göra så der med kontraster i vitt och svart, vliket jag tycker är snyggt, så skulle jag låta även de vita luckorna vara släta. Jag skulle nog försöka undvika vitrindörrar också.

Tror faktiskt att jag tycker att en hel vägg med släta vitaöverskåp (och inbyggd fläkt) skulle vara snyggare. Det blir lite rörigt med både två kontrastfärger, öppna hyllor och vitrin. Döda någon älskling där tycker jag. Antingen 20-tal, vitrin och lite lull lull, eller rakt, lite modernare och kontrastfärger.
 
Redigerat:
pinebar skrev:
Åsså en kommentar. Om jag valde att göra så der med kontraster i vitt och svart, vliket jag tycker är snyggt, så skulle jag låta även de vita luckorna vara släta. Jag skulle nog försöka undvika vitrindörrar också.

Tror faktiskt att jag tycker att en hel vägg med släta vitaöverskåp (och inbyggd fläkt) skulle vara snyggare. Det blir lite rörigt med både två kontrastfärger, öppna hyllor och vitrin. Döda någon älskling där tycker jag. Antingen 20-tal, vitrin och lite lull lull, eller rakt, lite modernare och kontrastfärger.
Håller med.
 
Gjorde således om det hela, med samma applådluckor överallt. Bytte också ugn och mikro från rostfritt till resp färg. Tog bort vitrinskåpen och ersatte med ett brett skåp.

Så vilken av dessa är bäst?
 
  • Köksbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar på att du skall ha matbord vid fönsterna, hur långt är det då mellan stolar och diskbänken? Skall du ha diskmaskin där oxå? Jag tänker att det kan bli lite trångt att få in saker i diskmaskin samtidigt som ngn sitter vid matbordet.

Jag hade fortsatt med överskåp från Högskåpen och in i hörnet. Särskilt Micron tycker jag borde flytta dit. Vi har överskåp utan hörnskåp rätt in mot väggen, det funkar bra. Vi har ett 40-lådskåp mellan högskåp och hörnskåp, vilket ger att 2 st 60 väggskåp passar fint, blir 10 cm över mellan motstående vägg och väggskåpet.
 
Till vänster om högskåpet är det öppet, hade tänkt ha öppna hyllor där. Har inget behov av en massa väggskåp. I högskåpet finns ugn och mikro, i väggskåpet till vänster sitter expressobryggaren. Diskmasinen är inbyggd, sitter i bänkskåpet längst till vänster invid diskhon. Till höger om högskåpet är kyl/frys inbyggd och längst till höger finns ett skafferi alt städskåp. Det är korta avstånd, köket är rätt litet.
 
Jag tänker lite så här;

*använder ni idag er espresspbryggare flera gånger om dagen? Även en inbyggd kräver ju sitt underhåll etc -jag hade definitivt valt att slänga in micron ihop med ugnen och ha en fristående espressobryggare -som blir lättare att underhålla och byta om det blir problem, vilket ju inte är helt ovanligt med de helautomatiska tyvärr.
Micron rätt fram i övre skåpsraden "stör mina linjer" i hur jag tänker -käns "cleanare" utan... Ett alternativ kan vara att ha en vanlig micro inuti ett skåp om den används sällan -eller ha en snygg färgklick, en knallröd micro eller liknande på bänken -finns små nätta i hörnor som funkar :)

*är väldigt petig med det ähr med 2linjer" du kan inte se till att lägga handtagen på nederskåpen med stående handtag? Och sedan definitift få till med samam handtag på kyl frys o skafferi -de är ju mycket mindre på bilden... Eller ialafall köra samma modell fast längre... På överskåpen ha handtagslösa eller diskreta handtag -eller samma som där nere, inte en massa olika...

*samma med hur mkt hade ni använt vinhyllan o avställningshyllan på överskåpen? Så det inte bara blir dammsamlare -OCH flottsamlare med tanke på närheten til hällen :-S

*Det känns lite tomt o öde på "överplan" är fristående fläktkåpa sådär helt bestämt?
Om det är det hade jag personligen tagit bort lullet med extrahyllorna på sidan, valt släta trevliga luckor och dragit ut skåpen även från vänstra sidan så det ser mer "meningen" ut att de ska vara mitt på väggen -ev. kompletterat upp med öppna hyllor eller liknande isåfall...

*Håller i övrigt med Pinebar med förslagen och ändringar :-D

*
 
Kan tydligen inte förklara så bra. Mikron sitter i högskåpet ovanför ugnen. Expressobryggaren sitter i väggskåpet ovanför diskhon. TYDA-handtagen är liggande och passar till ugnen. Fläktkåpan i rostfritt är redan inköpt och det behövs inte en massa väggskåp, egentligen skulle jag helst vilja ha inga alls, det blir luftigare så. Samma sak på vänster sida om högskåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.