Hej. Blev tillfrågad i en annan tråd om min bergvärmekonvertering från luftburen värme så tänkte att jag lägger upp en tråd då andra kanske är intresserade.

Anläggningarna som byggdes på -80talet har snart gjort sitt och är nog fler än jag som vill installera en BVP?

Mitt värmesystem är just nu FLÄKTs Vattenburna luftvärme. Vattenburna radiatorer i badrum, toalett, tvättstuga och resten av boytan värms av luftvärme. Så jag har redan ett vattenburet system plus några radiatorer att utgå ifrån.

Anläggning just nu:

BORÖ Ack tank (6kw Elpatron) som är kopplad till vattenmantlad Kronspisen kakelugn.
pwnz.jpg

FLÄKT Thermovent RCDA
FLÄKT Rexovent RDAA (På vinden.)

Aggregatet kommer vara inkopplat till systemet med strypning så att luften ej blir över rumstemperatur.
ciyo.jpg

Kronspisen Kakelugn.

ntt9.jpg

Vattentank ingjuten med termostat till cirkulationspump. Den startar dock inte så ofta
så kommer koppla ur tanken och istället använda rören till radiatorslinga för att inte behöva
dra nya rör runt hela huset.

1mbv.jpg

Är fotat hos grannen som har tagit ut sin kakelugn.

ZnmnFNz.jpg


Så här kommer rördragningen se ut. VP flyttas ut i garaget.
Ni får ha överseénde med min skicklighet i Paint.

t7gg.jpg

Efter tips från VP forumet så la jag in en beställning på radiatorer från kotly.com

Alla radiatorer är dimensionerade efter ca 85w /kvm. Huset är välisolerat så radiatorerna är rejält överdimensionerade. (65-70w brukar man räkna på.)
9st radiatorer beställdes från Kotly. ink. monteringssats och termostat och in ut ventil. 11600kr och frakt kostade 2400kr. Hur nöjd som helst än så länge. Leveransen kom på en hemmagjord lastpall och en trä innerdörr som var avkapad till rätt längt efter pallen som tak, det kallar jag seriös packetering :)

Mååånga tusenlappar sparade på att köpa från Polen.

22k 900x1400 radiatorn har dock sålts och ersatts med en fläktkonvektor
kwtf.jpg

3 panels radiatorer vägde mer än jag trodde. Var tvungen att väga dom
för att kolla om väggen håller utan att träffa reglar.

47kg 600x1000mm
fx0b.jpg

75kg 600x1600 Svetsade medföljande fästen på en större plåt för att få mer yta att skruva på.
01gt.jpg

Utloppsventil ej med på bild.

2csb.jpg

Hål har borrats genom en del väggar.

kjlw.jpg

Nibe 1245 8kw monterad på ungefärlig position. Elen nästan klart. 3 Fas uttag ersätts med en arbetsbrytare på höger vägg.

ua9w.jpg

UKV 100L tank ska monteras till höger om VPn om det ryms annars får den monteras någon annanstans.

0n93.jpg

220m borrat.

vrq1.jpg

Nu är det rördragningen kvar som jag ej gör själv.

Då har pumpen varit igång ett par veckor och allt fungerar som det ska.
Är kopplat med Extern CP. Ska byta till en modernare till hösten, är därför kabeln bara hänger.
Kabeln från taket är nätverkskabel så Nibe uplink är testat, väldigt bekvämt att titta på datorn / telefonen vad som händer i garaget.

Alla radiatorer styrs med termostaterna och returventilerna fullt öppna.

Blir att ställa in kurvor och osv bättre till hösten när det börjar vara kallt igen så återkommer nog för att få lite tips.

IkUf7qRl.jpg

I köket gjorde vi den här lösningen, när vi ändå var tvungen att riva gipsskivan bakom kakelugnen så rev vi upp hela väggen och drog rören innanför väggen så i köket är det inga synliga rör. Är bara i sovrummen som det är synliga rör så är väldigt nöjd med själva konverteringen.
cfv0isVl.jpg

Så här blev resultatet, vi stoppade en VVC lucka heter det nog? för att kunna stänga av vattnet till kakelugnen om det behövs.
ko17Cekl.jpg

Köpte Honeywell kit med termostat, termostatventil/hus,returventil. Fel vinkel som ni ser så fick
bli den här lösningen.
VPVsVYRl.jpg

Eftersom pumpen flyttades ut till garaget blev det rör till garaget från tvättstugan. Isoleringen är från Biltema.
Kallvatten, varmvatten, framledning, retur.
GbLHZWBl.jpg

Radiatorn till badrummet blev modell större jämfört med tidigare, se bild nedan.
BAvEDALl.jpg

utTXCxnl.jpg

Pengar är alltid en viktig detalj i en bergvärmeinstallation och allt som allt kostade allt ca 170 000kr. Vilket man får vara nöjd över. Har gjort en del själv då också och tagit VVS firman på timlön och rördelar och osv löpande vad som behövs istället för en offert.

NÖJD!

Hoppas min tråd intresserar och hjälper någon i alla fall :D
 
  • Gilla
Haba_tsutt och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.