Hade tänkt göra en enda stor platta. Golvvärme i hela men dela upp det i flera kretsar.
Carportdelen har sin krets urkopplad men "bra-att-ha" bara.
Till vänster blir varmgarage, inom samma väggar så att säga blir det en förrådsdel.
Ute till höger blir en öppen carport utan dörrar.

Jag gillar takhöjd och vill ha en porthöjd på minst 240 eller mer så men är även ekonomisk så jag letar en lösning som inte blir väldigt mycket dyrare att bygga.

Hade tänkte mig en stående limträbalk i två delar uppe i nock igenom hela byggnaden. Ha avlastning på mellanväggen i varmgarage/carport delen mitt på.



garagecarport2planloson.jpg

Är denna typ av form på tak en vettig lösning på denna typ av garage? Infarten blir ju på liknande sätt som på bilderna, Pratar inte om beläggningen utan modellen på tak. Smidigt att strunta i övervåning och kunna ha billyft t.ex men det behöver inte vara så extremt högt som dessa.

Garage+Roof+20.04.10.JPG

south+facing+garage+roof.jpg



Huset kommer vara av denna typ

1p_sparren_fasad.jpg


Placering

situationsplanuppdatavl.jpg

Detta kanske är ett alternativ till limträbalk om det blir dyrt?

 
Redigerat:
Ingen med lite garage tips?

Kan dessa vara prisvärda jämnfört med limträbalk?

Atakstol.gif
 
Redigerat:
Varför inte limträbalk, nu när du kan få stöd i ändarna så är en nockbalk kanon. Planera in en travers också.
 
Tja, layouten på din ritning verkar vara fin och ang takhöjden så har jag 2,70m blev inte värst mycket dyrare att bygga så högt. Insåg nämligen att en fullt öppen motorhuv har endast 35cm kvar till taket på den höjden, och ska då oxå samsas med ev lysrörsarmaturer osv.
Jag har oxå portarna på långsidan, med plåttak (kallvind taklutning 22 grader) så det skall upp takrasskydd.

Ang golvvärmen så är det ett klockrent val, tänk bara på att inte lägga för långa slingor, om du försöker få dem nästan lika långa är det lättare att justera in flödet på osv. Jag har 4 slingor i mitt garage, 72kvm, varje slinga blev ca 50m lång.
Jag körde med vanliga takstolar, har ingen direkt ide vad som passar bäst och är mest prisvärt för dig
 
fastmoving? skrev:
Jag har oxå portarna på långsidan, med plåttak (kallvind taklutning 22 grader) så det skall upp takrasskydd.
Viktigt! Man blir så stressad när man kommer ut en morgon på väg till jobbet och helt oväntat måste skotta några m3 snö.
 
Tack. Otroligt bra med tips från någon som redan byggt som är nöjd eller kanske ångrar något :)

Det där med slingorna var bra tips det ska jag tänka på.

Nu har jag kollat lite mer höjd och jag vill bygga högre. Det spårar alltid ur *hee he*
Stått och tittat i ett garage med 280 i takhöjd och det är nog minst vad jag vill ha.

Tänkt ha en enda stor dörröppning på 500bx280h. Eftersom jag inte kommer ha detta som daglig bilparkering då jag har carport tror jag 2st slagportar blir mest prisvärt. Kan ta mig in till båda platserna genom samma port utan problem hoppas jag.

Invändig takhöjd på 300 på lägsta punkt och sedan satsa på A-takstolar för att vinna lite extra mitt på.

Ska skicka in lite mått och se vad det drar iväg i pris för dessa.
Måste väl gå att krypa däruppe och lösulla det mesta och sedan vanliga isolerskivor nere vid tassarna så att säga?

Atakstol.gif

a-takstol.jpg
 
Redigerat:
Varför inte göra ett ryggåstak direkt och skippa den lilla vinden som blir?
 
Gör infart till garget på gaveln......

Gör infart till garget på gaveln......

Gör infart till garget på gaveln......

Gör infart till garget på gaveln......

Gör infart till garget på gaveln......

Gör infart till garget på gaveln......
Då garaget är nästan fyrkantigt så kvittar det på utrymmet.

Jag kommer att upprepa detta mantra tills du gör det, snöras framför porten ÄR inte kul.

Jag har 2 infarter på långsida och 8 på gavel så jag vet vad jag skriver om.

Protte
 
Infart på gaveln är fult.
 
pbengtsson skrev:
Varför inte göra ett ryggåstak direkt och skippa den lilla vinden som blir?
När jag pratar konstruktion och snickarjobb så hade jag tänkt ta hjälp max 150timmar av en snickare till stommres, läkta tak och sen göra så mycket jag hinner och kan själv. Dvs gipsa, panela, lägga takpannor och mycket sånt av enklare själv.

Den lilla vinden så att säga blir ju inget som kommer användas ändå så onödig är den det har du helt rätt i.

Tänkte kostnad och byggmässigt att det blir billigare och enklare med A-takstolar än att ha limträbalk och ryggåstak och isolera innefrån/underifrån vilket jag antar är krångligare?

Sen behöver väl hela konstruktionen innehålla en hel del grövre reglar upp till limträbalken för att blir stabil och bra. Den kostnaden drar väl iväg en del antar jag.

Så jag väger imellan


  • Limträbalk och ryggåstak.
    Är det dyrare samt mera snickarjobb för konstruktionen?
    Uppvärmning är inte avgörande då jag inte kommer ha så varmt på vintern samt att det är golvvärme.


  • A-takstolar. Billigare och enklare konstruktion? Mindre snickarjobb?
    - att det är sämre takhöjd.
 
Redigerat:
prototypen skrev:
Gör infart till garget på gaveln......

Gör infart till garget på gaveln......

Gör infart till garget på gaveln......

Gör infart till garget på gaveln......

Gör infart till garget på gaveln......

Gör infart till garget på gaveln......
Då garaget är nästan fyrkantigt så kvittar det på utrymmet.

Jag kommer att upprepa detta mantra tills du gör det, snöras framför porten ÄR inte kul.

Jag har 2 infarter på långsida och 8 på gavel så jag vet vad jag skriver om.

Protte
Placering på tomten gör att det enda rätta är denna modell på garage tycker jag.

Snöras är något jag behöver några dagar per år så det är inget som stör mig.
 
haavard skrev:
Infart på gaveln är fult.
Men man säger mycket fult när man står där på morgonen efter ett nattlig snöras och det är bråttom iväg (frun ska föda)(men då hade vi redan bytt garage) och skyffeln står i garaget (tur man har fler).

Fult eller inte, med svarta slagportar blir det ganska fint.

Protte
 
Kostnaden för limträbalk och kertubalkar till hela taket kanske i material blir ca 40.000.
Att sätta upp de tar kanske en dag för två personer. Sprutar du lösull kostar det ca 25.000 inkl jobb och det är klart på en halvdag. Sedan har du samma moment i övrigt oavsett takstol, dvs råspont, innertak m.m.
Ev. Kan kertubalkarna ersättas med vanliga träreglar, men det beror lite på längd och taklutning.

Siffrorna är inte exakta utan tagna från mitt eget bygge med tillhöftning till din storlek.
Limträbalken 115x620 betalade jag 800/m + moms och kertu 45x300 140/m + moms.
Nu har du något att jämföra med. Skulle vara kul att se vad prefab takstolarna kostar.
 
prototypen skrev:
Gör infart till garget på gaveln......

Gör infart till garget på gaveln......

Gör infart till garget på gaveln......

Gör infart till garget på gaveln......

Gör infart till garget på gaveln......

Gör infart till garget på gaveln......
Då garaget är nästan fyrkantigt så kvittar det på utrymmet.

Jag kommer att upprepa detta mantra tills du gör det, snöras framför porten ÄR inte kul.

Jag har 2 infarter på långsida och 8 på gavel så jag vet vad jag skriver om.

Protte
Snörasskydd är väl en enkel lösning på problemet? På samma sätt som man monterar det på andra ställen där snö och is från taket kan skada personer eller egendom?

Vi har falsat plåttak och snörasskydd vid garageportar och entréer gör att vi i alla fall inte har några problem med snöras. Att inte ha snörrasskydd skulle för oss vara livsfarligt då snö och is glider av taket mycket lätt.

Se bara till att dimensionera snörasskyddet enligt tillverkarens anvisningar så att det håller.

/Krister
 
8m på djupet är i kortaste laget om man får tycka något.
Mitt är 7m och jag skulle gärna ha några meter till framför bilen.
Har du portarna på långsidan kan du ha billyften närmast ytterväggen och göra loft eller lågdel på den andra delen på ett enkelt sett.
Har du snörasskydd så är ev snö inget stort problem heller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.