Hej,

Gjorde ett byte från min Nibe Fighter 310p med trasig kompressor till en IVT Vent 402. Återförsäljaren av denna värmepump sa att det var en direkt ersättare till min Nibe.
I mitt hus har vi rumstermostater i alla rum, jag har kört alla termostater någonstans runt mitten och badrummet på full effekt för att få ett varmt skönt golv. Detta fungerade klockrent med vår Nibe, till och med när den sjöng på sista versen.
Gjorde inga justeringar på golvvärmet utan lät installatörerna installera den nya och förväntade mig att det skulle fungera ungefär likadant.
Det visade sig dock inte stämma, för vad jag har förstått så arbetar IVT 402 på mycket lägre framledningstemperaturer än Nibe'n. Och den är inte byggd för att strypas av termostater på detta sättet.
Jag fick följande svar i värmepumpsforumet:
Du behöver jämföra konstruktionerna på IVT 402 med 310P. IVT 402 jobbar med växelventil och flytande kondenseringstemperatur för att aldrig behöva tillverka varmare vatten än vad som behövs för uppvärmningen av huset. Viktigt att termostaterna är öppna så tillräckligt med värmevatten kan cirkulera i systemet. Om allt skulle gå via bypass på golvvärmefördelaren skulle det vara som att starta och tvärnita direkt samt risk att högtryckspressostaten löser ut. Vill man köra med termostaterna och t.ex. bara ha golvvärme i badrummet på sommarhalvåret behövs det en rejäl arbetstank mellan värmepumpen och golvvärmen. Då frikopplar man flödena från varandra.
Detta var en total nyhet för mig. Trots detta gjorde jag ett försök att justera värmekurvan till att börja på 32 grader och med en max framledningstemperatur på 40 grader (tydligen ska man inte ha mer för att inte skada golv)?
Detta hjälpte föga, klinkern i badrummet är fortfarande knappt ljummen trots att jag till och med lyft av styrdonet till golvvärmen i badrummet för fullt flöde.

Vad ska jag göra i detta läget? Om jag ställer en ännu högre värmekurva så känns det som att värmepumpen kommer bli ineffektiv och dra mängder med el, om den inte är gjord för att arbeta på det sättet?

Jag har även luftat via värmepumpens avluftningsfunktion 2 gånger utan någon skillnad i resultat.

Tacksam för alla tips.
Det är golvvärme i hela huset, och det styrs av Wirsbo's termostater och Wirsbo styrdon och vad jag antar är en Wirsbo fördelare?
Golvvärmefördelare med Wirsbo termostater och styrdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VVS-installation med Wirsbo termostater och kopparledningar i en väggöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentral för golvvärme med termostatanslutningar och gröna indikatorlampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonas Persson
Nya värmepumpar klarar självklart av golvvärme, så det ska kunna fungera. Du vill inte ha 40 grader i golvet då det blir för varmt att gå på. Man brukar säga att ytan på golvet inte ska vara högre än 27 grader.

Kontentan av vad de skriver på värmepumpsforumet är att din nya IVT inte värmer vattnet mer än nödvändigt och som därför ska gå direkt till golvet.

Kan det vara så att din gamla värmepump producerade mycket varmare vatten och att du därför har en shunt som späder ut vattnet? Den ska i så fall stängas av helt så att vattnet behåller den temperatur som kommer från värmepumpen.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Nya värmepumpar klarar självklart av golvvärme, så det ska kunna fungera. Du vill inte ha 40 grader i golvet då det blir för varmt att gå på. Man brukar säga att ytan på golvet inte ska vara högre än 27 grader.

Kontentan av vad de skriver på värmepumpsforumet är att din nya IVT inte värmer vattnet mer än nödvändigt och som därför ska gå direkt till golvet.

Kan det vara så att din gamla värmepump producerade mycket varmare vatten och att du därför har en shunt som späder ut vattnet? Den ska i så fall stängas av helt så att vattnet behåller den temperatur som kommer från värmepumpen.
Ja den klarar absolut att värma golvet behagligt i övriga huset. Det är bara på klinkern i badrummet det fortfarande känns kallt att gå på.
Hur vet jag om jag har en shunt?

Kan det vara något annat fel med slingan till badrummet? För om det är 32 grader framledning och 29 grader retur så borde det kännas varmare väl?
Eller ligger slingorna så djupt så man behöver köra mycket högre temperatur än detta?
 
Jonas Persson
Det tar även tid att värma golvet. Är skillnaden bara någon grad så kanske den inte ännu hunnit värma golvet?

Tänk också på att klinkers är kallt att gå på, ett trägolv med samma temperatur känns mycket varmare. (Det är vad dina fötter tycker om klinkers, rummet värms lika mycket) Har golven samma temperatur måste du få upp temperaturen på vattnet och sedan begränsa flödet till trägolven golv.

Shunten brukar sitta intill värmepumpen och skickar tillbaks en del av det inkommande kallare returvattnet ut i huset igen. Det är en kran/vred med tre rör; varmt vatten ut från pumpen, röret ut till golven och det sista som går till returen med nedkylt vatten tillbaks in till värmepumpen.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det tar även tid att värma golvet. Är skillnaden bara någon grad så kanske den inte ännu hunnit värma golvet?

Tänk också på att klinkers är kallt att gå på, ett trägolv med samma temperatur känns mycket varmare. (Det är vad dina fötter tycker om klinkers, rummet värms lika mycket) Har golven samma temperatur måste du få upp temperaturen på vattnet och sedan begränsa flödet till trägolven golv.

Shunten brukar sitta intill värmepumpen och skickar tillbaks en del av det inkommande kallare returvattnet ut i huset igen. Det är en kran/vred med tre rör; varmt vatten ut från pumpen, röret ut till golven och det sista som går till returen med nedkylt vatten tillbaks in till värmepumpen.
Absolut, har väntat 2-3 dagar efter justering av värmepumpen för att låta värmen gå ut ordentligt.
Jag är medveten att klinkers känns kallare, därför vill jag ha bra värme i badrumsgolvet.

Har kollat och jag har ingen shunt, det är två rör som går ner i golvet vid värmepumpen och kommer upp vid fördelaren.

Har ingen uppfattning om vilken framledningstemperatur som känns varm i ett badrum med slingor som är nergjutna i plattan. Vad tror ni? Just nu experimenterar jag och nuvarande framledningstemperatur är 37 grader.
Åkte på ett larm igår "5271 Hög framledningstemperatur" vilken jag tror beror på att cirkulationspumpen inte hänger med?
Cirkulationspumpen har tre olika lägen med 3 kurvor vardera, vad ska denna stå på?
Och vad innebär PC0 hastighet? Trodde denna styrde cirkulationspumpen?
 
Jonas Persson
Önskar jag hade svaren, men jag är absolut ingen expert.

Om du bara har golvvärme så låter det rätt att du inte har en shunt då hela systemet är justerat förgolvvärme. En tanke, om du går in i menyerna under konfiguration eller vad det kan tänkas kallas, kan man säkert ange typ av installation, golvvärme, element osv.

Från LK:s hemsida om shunt.

När ska jag ha en shunt?

När man har ”blandade” system, d.v.s. både golvvärme och radiatorer i samma system, måste man ha en shunt. Detta eftersom golvvärmen inte behöver ha lika hög framledningstemperatur som radiatorerna. Shunten blandar det varma radiatorvattnet med svalare golvvärmereturvatten så att golvvärmesystemet får ”rätt” temperatur.


Finns det något förinställd temperatur för larm 5271? Det kan knappast vara farligt om det passerar 37 grader.

Jag skulle höja temperaturen och se vad som händer (om du får fason på larmet, notera meningen om panntemperatur nedan). Så länge golvet inte blir för varmt är det ingen fara. LK skriver så här:

Vilken är högsta tillåtna golvyttemperatur?

Enligt BBR-99 (Boverkets Byggnadsregler) är högsta rekommenderade golvyttemperatur 26 ºC. Observera att golvyttemperatur inte ska förväxlas med systemtemperaturen, vilket är ett vanligt missförstånd. Det har t.o.m. resulterat i att man i vissa fall har ställt in max panntemperatur (systemtemperatur) på 26 ºC, vilket resulterat i att det inte blivit varmt i huset. Normal systemtemperatur ligger i intervallet 35 - 45 ºC vid årets ”kallaste dag”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.