Farsan har en hyvelbänk från Sjöbergs, svärfar likaså. Jag är avundsjuk men har inte riktigt plats för en hyvelbänk i lilla verkstaden.

Har funderat länge på hur jag skall göra de få gånger jag behöver hyvla, min WorkMate är ju inte så stabil.
Och den där lilla Sjöbergsbänken (Smart Vise) för köksbordet är lite för dyr och blir en extra pryl att förvara.

Så jag gör så här.
Tar två stadiga träbitar (spillbitar från 45x120 regel) och klämmer fast materialet med ett par små skruvtvingar. Sedan klämmer jag fast allt med ett par stadigare tvingar i bänken. Det fungerar bra men jag undrar om någon har en annan lösning?

Verkstadsbild där en träbit är fastspänd för hyvling, omgiven av verktyg och skruvtvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Svårt att se hur stor din bänk är, jag får inte plats med någon stor hyvelbänk så jag byggde en egen typ roubo-variant, den tar inte större plats än bänken du redan har om du gör storleken till densamma ;)

En variant är annars att limma fast ett par bitar trä på undersidan så att bänken blir tjockare just där och sen borra hål för ett par 'dogs' /spännhakar och bänkspännare/holdfast
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
På det där utrymmet skulle en mindre men stadig snickarbänk gott och väl rymas in, Workmatebocken tar ju också utrymme och den behöver du inte när du har en ordentlig bänk.

Min erfarenhet är att en ordentlig snickarbänk med framtving och baktving är absolut nödvändig om man skall snickra med handverktyg. Jag försökte snickra utan bänk då jag var i tonåren och det var som att skita och hålla för.
 
Jag skall kolla på Sellers film, alltid intressant med olika lösningar.

Det blir ingen snickarbänk, hur gärna jag än vill. De är ju dyra och dessutom vill jag ha kvar den bänken jag har. Men jag skall fila vidare på den varianten jag kör med, nackdelen är att den inte är så snabb. Man får ju passa delarna medan de kläms ihop.

Nästa steg blir att såga ut ett par urtag så klämmorna inte sticker upp ovanför regeln. Ligger man nära när man hyvlar mindre saker kan hyveln slå i klämmorna.
 
Fario Fario skrev:
Det blir ingen snickarbänk, hur gärna jag än vill. De är ju dyra och dessutom vill jag ha kvar den bänken jag har. Men jag skall fila vidare på den varianten jag kör med, nackdelen är att den inte är så snabb. Man får ju passa delarna medan de kläms ihop.
Full respekt för att du vill ha kvar den du har :) Att köpa en färdig hyvelbänk är dyrt men att bygga en egen kostar inte så många kronor, tror min kostat ca 500kr.

Om bänken är stabil går det enkelt att montera in fästmöjligheter exv veritas lilla.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Den springande punkten, som enbart du själv kan svara på, är hur ofta du behöver hyvla?
Personligen hade jag nog gjort som Frustrator säger och byggt en egen bänk med de infästningar du behöver/önskar. Vad använder du bänken till annars?
 
Helt rätt Shakula. Och jag hyvlar inte särskilt ofta, kanske 10 gånger per år, oftast när jag skall byta något i huset vars dimensioner inte finns på Bauhaus...

Bänken används till allt möjligt, sätta verktyg och delar på när jag servar familjens cyklar*, ställa Tormeken på för att slipa egna och scouternas eggverktyg. Laga, skära och limma grejer på. Arbetsyta helt enkelt.
* Jag använder mina gamla klättergrejer (slingor och karbiner) för att hänga upp cyklarna i taket. Himla smidigt jämfört med ett ställ på golvet...

Jag kommer bygga ett fult och enkelt bord som får stå under carporten till sommarens husfixande. En tillfällig arbetsbänk för att måla och banka på. I samma stil som grillbänken jag byggt där jag satt dit klotwebern i bordsskivan. Allt av gamla rester.

Det jag är ute efter är helt enkelt möjligheter för att spänna fast grejer på en bordsskiva. "Min" metod funkar rätt bra men andra idéer tas tacksamt emot.

Här cykelupphängning:

Cykel upphängd i taket med klätterutrustning, arbetsbänk och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Typ hål för sånna här menade jag Två trähandtagade bänkskruvstäd på ett träbord med hål för arbetsbänksfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du någon bild på grillbänken? Ska sno ihop något i sommar tänker jag.
 
  • Gilla
Bulbert och 1 till
  • Laddar…
Här en bild på grillbordet. Inte helt färdig på bilden men en sådan i lite större storlek blir det under carporten. Många har oroat sig för brandrisken men intensivt grillande har inte ens brunfärgat träet vid klotet.
Jag skruvade i sex stadiga skruvar i hålet för att få distans till träet (och en bra passning). Det jobbigaste med hela bygget var att få alla skruvar iskruvade till rätt djup... :)

Jag har inte behandlat bordet. Men jag skall nog bandslipa ned ovansidan av skivan och lägga någon sorts olja för en snyggare yta.

Hembyggt grillbord i trä med svart klotgrill ovanpå, placerat på en träterrass vid häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Grillbordet är byggt av rester av reglar från byggnadsställningen jag smällde ihop när jag målade fasaden. Bordsskivan består av 8 stycken reglar som limmats ihop med fyra träpluggar mellan varje.

Hemmagjort grillbord av reglar framför en byggnadsställning vid ett hus, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frustrator Frustrator skrev:
Typ hål för sånna här menade jag
Trevliga. Var får man tag på sådana?
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
M
Ang att köpa en hyvelbänk - köpte min för 500:- på blocket, iofs lite sliten och så - men då kan man ju hyvla lite direkt på bänken så blir den som ny igen :D
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Om du sätter en sarg på bänken, kant i kant med bänkskivan kan du klämma fast ämnet mot den. Då klarar du dig med två tvingar

//Ronnie
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.