nu har jag fått bygglovet så nu är det dags att glasa in altanen. Jag är inte den snabbaste byggaren så det lär ta lite tid.

jag har fortfarande mycket funderingar ang isolering krypgrunden, vilket golv, hur sätta markskydd utanför altanen. Hur göra stenläggning närmast altanen och hur göra rabatten som ska vara framför altanen.

Altan med papptak finns idag ca 7x3m med en långsida mot ekonomidelen.
Tanken är att göra en altan för höst vår sommar men isolera så att värmen stannar kvar bättre.

jag har köpt skjutfönster och dörrar ifrån skånska bygg av typen optimal S30.
kommer ha liggande panel ut- och invändigt.
 
infogar några startbilder

IMAG0905.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dörrar ska sättas på högra kortsidan mot den öppna altanen
IMAG0909.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0910.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- det är höjdskillnad mellan altanerna ca 10-15 cm - jag tänker höja upp en del för att få dörrarna i våg - vet inte om jag ska höja upp ända upp till den öppna altanen - kan få problem med snedtaket då.

IMAG0918.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag tänker lägga skiva mellan befintlig balk och backen och sedan någon slags sten, sedan rabatt troligen avgränsad med sten. Vet inte vilken sten/storlek på sten ännu.

IMAG0916.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag har också funderingar hur jag ska göra med tegelväggen som hamnar inne i inglasningen.

ska jag regla för och sätta liggande träpanel eller ska jag ha kvar tegelväggen?
 
dagens altantak är enligt bilden - papp, råspont, balkar.

funderar på att sätta vitmålad panel i taket och frigolit som isolering ovanför panelen.

antingen sätta panelen mellan bjälkarna en bit upp så att bjälkarna blir synliga,
eller på bjälkarna så att man bara ser panelen.
IMAG0919.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det hände inte så mycket i helgen - men jag har satt upp reglingen för fönstren på kortsidan och satt papp.
IMAG0940.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0945.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0946.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
har lite funderingar om jag satt pappen rätt - på bilden nedan syns en vit längsgående kant det är en vinkel list/balk i metall som sitter längs hela kanten av nedre balken. Om inte den listen fanns hade jag dragit ned pappen en bit på den svarta balken och fäst den. (isoleringen börjar iovankant den vita listen)
IMAG0918.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag satte pappen så att den går runt denna metall list och sedan ned mot den svarta balken. Vet inte om det blir rätt men då kan jag sätta någon list på den svarta balken nära backen och klämma fast pappen så att det blir vindtätt.
IMAG0947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0949.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.