Hej,

Tänkte visa lite bilder på renoveringen jag gjorde i vintras.

Jag och min sambo köpte huset redan i Maj förra året. Fick dock inte tillträde förrän mitten av okt.
Vi hade då beställt nytt kök och en hel del andra saker inför stundande renovering.

Har aldrig tidigare sysslat med renoveringar så detta var något helt nytt för mig. Många idiotförklarade mig som skulle göra allt på en gång. Varför inte göra saker efter hand fick jag höra många ggr. Men icke, ska det va, ska det va rejält :)
Många många timmar på den här sidan har det blivit, så tack alla som genom ården skrivit många bra och lärorika inlägg som jag sökt och pluggat igenom.

Huset ägdes tidigare av ett äldre par. Dom har varit väldigt duktiga med skötseln av huset så allting är tipp topp, dock väldigt gammalt och omodernt.

Har även bilder under byggets gång, så är det något speciellt ni vill se eller har frågor om så svarar jag gärna :)

650 timmar på kvällar och helger senare så flyttade vi in i huset den 1e feb.
Jättenöjda med allting än så länge så vi stortrivs.

Det som är kvar att göras är nya steg i trappan, kommer göra dessa stegen av samma golv vi har på hela nedanplan. 14 mm skeppsgolv i ek.
Tvättstugan blir ett kommande projekt den dagen den vattenburna elpannan rasar.

Ett stort trädäck kommer byggas på baksidan, men det får bli nästa års arbete. I sommar ska jag bara njuta med sambon och den kommande bebisen, tycker jag kan vara värd det :)
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 22.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 33.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 44.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Viveka Ljungstrom
  • Laddar…
Fler bilder
 
  • 55.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 66.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 77.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 88.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
o sista
 
  • 99.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 999.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nordbann
  • Laddar…
Jäklar vad snabbt jobbat måste jag säga! Och kanonsnyggt blev det! :)
 
Ja tänk vad lite färg kan göra :D

Ser ut som ett nybyggt hus....
 
Riktigt snygga foton förresten!
 
Mycket tjusigt!

Kul med inspiration...

Mvh
Fredrik
 
Tack! Ja tidsmässigt gick det ganska snabbt ändå även om det inte kändes så när man var mitt uppe i det. Stor fördel att vi inte bodde där under tiden.
 
kan tänka mig att du slapp mycket underjobb, har själv ett sekelskifteshus, där finna alltid en massa överaskningar. sedan har du inte behövt flytta på stammar o dylikt? golvbrunn behövdes bytas?
 
meckis skrev:
kan tänka mig att du slapp mycket underjobb, har själv ett sekelskifteshus, där finna alltid en massa överaskningar. sedan har du inte behövt flytta på stammar o dylikt? golvbrunn behövdes bytas?
Hej,

Ja så mkt underarbete som du lär ha har jag garanterat inte haft.
Men tro mig, dom kunde bygga snett på 80-talet också :S

Hade tyvärr redan gjort färdig väggarna andra sidan badrummen innan jag satte igång med dom. Det slutade med att alla reglar fått hyvlas ner för att få dom raka. Ett jäkla slit blev det, men glad att jag la så mkt tid på det. Inte det lättaste att sätta 20x40 när reglarna under slår på upp till 8-10 mm.

Flyttade en brunn på badrummet där uppe samt bilade upp och bytade den där nere.
 
Jag tycker att ert hus är ett utmärkt exempel på hur man kan göra ett 70/80-tals hus modernt och riktigt snyggt.

Jag förstår inte varför alla ska envisas med att bygga nya hus när man kan förvandla ett sånt här hus och få ett så bra resultat som ni har fått. (Med förvandla menar jag inte att förringa er arbetsinsats jag förstår mycket väl hur många timmar det tagit.) Tyvärr beror det väl på att de allra flesta faktiskt inte skulle kunna se förbi hur det såg ut när ni flyttade in utan de ser bara omöjligheter. Med tanke på hur många såna här hus det finns på marknaden till bra priser (nu vet jag inte hur läget är där ni bor men iallfall här omkring) så kan man lägga bra mycket pengar på en renovering och ändå få ett billigt boende jämfört med att bygga helt nytt.

Jag själv gillar bara gamla gamla hus men likväl är jag imponerad av er renovering och tycker det blev mycket modernt och stilsäkert!
 
Sophie skrev:
Jag tycker att ert hus är ett utmärkt exempel på hur man kan göra ett 70/80-tals hus modernt och riktigt snyggt.

Jag förstår inte varför alla ska envisas med att bygga nya hus när man kan förvandla ett sånt här hus och få ett så bra resultat som ni har fått. (Med förvandla menar jag inte att förringa er arbetsinsats jag förstår mycket väl hur många timmar det tagit.) Tyvärr beror det väl på att de allra flesta faktiskt inte skulle kunna se förbi hur det såg ut när ni flyttade in utan de ser bara omöjligheter. Med tanke på hur många såna här hus det finns på marknaden till bra priser (nu vet jag inte hur läget är där ni bor men iallfall här omkring) så kan man lägga bra mycket pengar på en renovering och ändå få ett billigt boende jämfört med att bygga helt nytt.

Jag själv gillar bara gamla gamla hus men likväl är jag imponerad av er renovering och tycker det blev mycket modernt och stilsäkert!
Kul du gillar det :)

Kan helt och hållet hålla med om vad du skriver.
Vi letade ett tag efter ett hus vi såg möjligheterna i, till sist hittade vi detta och tog ett snabbt beslut. Här fanns bra möjligheter till att öppna upp ett par rum och få en "modern" öppen planlösning med hyfsat enkla medel.

Har man ork och klarar göra det mesta själv så kan man hamna i väldigt rätta pengar och samtidigt få det precis som man vill för under halva priset mot ett nytt hus. (Där vi bor)
 
Snyggt.

En följdfråga, hur långt ut på öppningsbara fönster och dörrar målade du vitt?
 
Enbart insidorna som vi mattade ner och målade.
Vet inte hur man normalt gör egentligen men inget som ser konstigt ut vad jag tänkt på även när man har dem öppnade.
Planen är en ny ytterdörr med ett fönsterparti alternativt att bygga om befintlig dörr.

Hur gör man normalt och hur ser det ut på köpta fönster/dörrar som är dubbelfärgade?
 
Manhood skrev:
Enbart insidorna som vi mattade ner och målade.
Vet inte hur man normalt gör egentligen men inget som ser konstigt ut vad jag tänkt på även när man har dem öppnade.
Planen är en ny ytterdörr med ett fönsterparti alternativt att bygga om befintlig dörr.

Hur gör man normalt och hur ser det ut på köpta fönster/dörrar som är dubbelfärgade?
Det vet jag inte.

Anledningen till min fråga var att jag håller på att måla fönster vita. hHar bestämt mig för att måla allt som syns med öppet fönster får bli vitt. Kvar på utsidan blir då endast det platta kvar som mörkt på både fönster och karm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.