Frun vill ha en ny tv-bänk men hittar ingen som passar hennes önskemål om utformning så jag har erbjudit mig att bygga en och efter några år med hus har jag fått allt större förtroende att bygga saker.

Budgeten är begränsad vilket kommer påverka materialet. Jag står och väljer mellan plywood eller limfog. Möbeln ska betsas/oljas med pigment så att den blir så lik valnöt i tonen som möjligt. Montering tänker jag mig plugg och lim men eventuellt några dolda skruv om förstärkning behövs. Luckor som påstår av en ram av hyvlat virke, där på monteras sedan ribbor.

Jag tänker mig att tjockleken på skivorna får vara 18 mm för att det ska funka att plugga med 6mm träplugg?
Både limfog och plywood säljs ju i denna tjockleken.

Nu till några problem, för att hålla nere priset blir det nog att hålla till godo med det som byggvaruhusen har i sitt sortiment. Jag har de flesta i min stad, men furuplywood avsedd för snickerier som är 18mm tjock verkar inte lagerhållas utan verkar stoppa på 12mm. Blir 12mm för klent? Betsa plywood verkar det finnas delade meningar om. Går det att få bra?, ådringen struntar jag i, men jag vill att skivan suger jämt så att färgen blir jämn. 18mm går kanske att beställa men då verkar björkplywood nästan lika dyr som furu, och björk verkas anses som finare, beter den sig likadant gällande bets för att det är en plywood oavsett att det är ett annat träslag?

Nästa alternativ är limfog, standardutbudet där är ju med en hel del kvistar, jag tänker att jag ska ut och kolla utbudet, kanske kan man ha tur att hitta några finare skivor, kvistfri är ju helt klart finast men det säljer ju inte byggvaruhusen och via nätet springer priset iväg, så det känns inte som ett alternativ. Eftersom den ska betas mellanmörk så blir ju kvistarna mindre iögonfallande tänker jag, viktigaste är att dom är hela och släta. Fördelen med limfogskiva är också att det är lätt att komplettera material vid eventuella felaktiga sågsnitt. Skulle jag välja plywood och måste dessutom beställa får jag inte mycket spill på en 1250x2500 vilket gör att jag inte har råd men några missar.

Limfog är väl mer tacksamt att betsa/olja?

Räcker det att limma på ribborna på ramen/skåpsluckan eller behöver jag spika dom från baksidan av luckan också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.