Hej
Vid 01 tiden inatt dog min Inteno Fiber Switch (leverantör Servanet) som ni förstår är det katastrof för barnen och alla andra så klart. Kan det vara transformatorn? Den är helt svart inget som visar att den är på. Nån som köpt ny på Kjell?

mvh Mattias
Två Inteno enheter monterade på en vägg, den ena med synliga etiketter, bredvid ett eluttag med anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Utan att göra någon mätning blir det bara gissningar. Sitter trafon i den vänstra lådan och är av en typ som finns att köpa hos ex. Kjell & Co?
Annars är detta väl grejor som din operatör ska fixa.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
Prova att byta nätdel.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
E etompau skrev:
Utan att göra någon mätning blir det bara gissningar. Sitter trafon i den vänstra lådan och är av en typ som finns att köpa hos ex. Kjell & Co?
Annars är detta väl grejor som din operatör ska fixa.
Problemet här är nog att leverantören inte kommer ut på helger och har förmodligen inte utryckstjänst utan man får vänta på att en ny ska skickas.
TS vill inte vänta den tiden det skulle ta utan vill få igång det snabbast möjligt.

Har du ingen multimeter så du kan mäta trafon, så åk och handla en ny trafo, det är oftast dom som ger upp. Om du nu inte har haft överspänningar eller liknande som skadat komponenterna.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Den svarta kabeln upp till Inteno boxen är inte dubbelisolerad utan en enkel lågspänningskabel, så jag gissar att nätadaptern ligger på golvet eller är monterad i något annat uttag.

Har TS något mätinstrument?
En bild på nätdelen och dess märkning hade varit bra.
Det är stor changs att det är en ”standard nätadapter”. 12V är väldigt vanligt.
Kanske TS har någon liggande från någon annan switch , router eller något annat.
 
Köpte en ny trafo på Kjell. Nu funkar det igen så verkar vara ett vanligt fel efter snackat med leverantören.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
ServaNet har en lite skum leveransmodell där du som kund äger fördelaren. Du får dock bara ansluta av ServaNet godkända fördelare till deras nät.
se ServaNet: Serviceavtal

Så totalt tar de 239:- mån i nätavgift inklusive fördelare
 
T
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Köpte en ny trafo på Kjell. Nu funkar det igen så verkar vara ett vanligt fel efter snackat med leverantören.
Ja, vår gick sönder i somras och teliakillen som kom med en ny sa att det var jättevanligt.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
M Mats skrev:
ServaNet har en lite skum leveransmodell där du som kund äger fördelaren. Du får dock bara ansluta av ServaNet godkända fördelare till deras nät.
se ServaNet: Serviceavtal

Så totalt tar de 239:- mån i nätavgift inklusive fördelare
Hur många uppfyller villkoret för att serviceavtalet skall börja gälla?
Att fiberutrustningen är skyddad med åskskydd/överspänningsskydd” ?
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Hur många uppfyller villkoret för att serviceavtalet skall börja gälla?
Att fiberutrustningen är skyddad med åskskydd/överspänningsskydd” ?
Som sagt, deras modell och krav är skumma. Glad att jag har en annan leverantör
 
M Mats skrev:
Som sagt, deras modell och krav är skumma. Glad att jag har en annan leverantör
Hade varit lite intressant att veta deras pris och leveranstid om man vill köpa en ny trafo eller måste man köpa komplett mediafördelare?

Telia routrarna som ingår i abonnemanget har väl forfarande ”obegränsad” garanti även mot åska?
När jag bodde på landet var det så, men jag körde med överspänningsskydd i alla fall, men inte nu och inte med fiber.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hade varit lite intressant att veta deras pris och leveranstid om man vill köpa en ny trafo eller måste man köpa komplett mediafördelare?

Telia routrarna som ingår i abonnemanget har väl forfarande ”obegränsad” garanti även mot åska?
När jag bodde på landet var det så, men jag körde med överspänningsskydd i alla fall, men inte nu och inte med fiber.
300 för en PSU och 2500 för en fördelare. Finns en länk på sidan till priser för de utan avtal.
Sist en (o)smart rök så skickade Telia en ny utan kostnad

Jag hade ju fiber innan jag fick fiber och då rök en och annan Teliaburk.

Innan någon tror att jag har knaprat i mig något spännande så är det väl bäst att jag förklarar det där.

För att slippa åskskador på mina prylar så kopplade jag då alltså en fiberkonverter till ADSL modemet/routern och sen vidare till ett fibernätverkskort i den maskin jag körde som min router/brandvägg.

Därmed riskerade jag bara Telias burk (som de då bytte kostnadsfritt) och en fiberkonverter (som jag hade en hög av ändå). Min router matades ju med fiber så således hade jag fiber - trots att den matades av ADSL :D
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Har service avtalet Dvs 20:- extra i månaden. Totala är 239:-/mån. Fick sms igår att jag kunde hämta ut en ny trafo hos dem. Så är nöjd med deras service. Trafon höll i ca 3 år
 
T
blackarrow blackarrow skrev:
Hade varit lite intressant att veta deras pris och leveranstid om man vill köpa en ny trafo eller måste man köpa komplett mediafördelare?

Telia routrarna som ingår i abonnemanget har väl forfarande ”obegränsad” garanti även mot åska?
När jag bodde på landet var det så, men jag körde med överspänningsskydd i alla fall, men inte nu och inte med fiber.
Telia tog tre dagar på sig för att komma med en ny trafo, men det gick att plocka ut SFP-modulen ur Intenon och sätta in i en vanlig switch under tiden.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Har service avtalet Dvs 20:- extra i månaden. Totala är 239:-/mån. Fick sms igår att jag kunde hämta ut en ny trafo hos dem. Så är nöjd med deras service. Trafon höll i ca 3 år
de äldre måste vara bättre då.........har haft fiber med servanet i typ 8 år nu utan krångel. Likadan utrustning.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.